اشتغال پايدار، از ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها
معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت: ۷

اشتغال پايدار، از ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۱۶:۰۰ | ۵ دقیقه

فرانک اسکویی: نسل جوان استارت‌آپ‌ها را آغاز می‌کنند.

نوپانا به نقل از رادیو گفت‌وگو: برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌و‌گو با موضوع نقش استارت‌آپ‌ها در ایجاد فرصت‌های شغلی و با حضور مهندس فرانک اسکویی، معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و محسن ارژنگ مبتکر دوره راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی و کارشناس کسب‌وکار اینترنتی روی آنتن رفت.

محسن ارژنگ با بیان اینکه کسب‌وکارهای اینترنتی با اطلاق واژه استارت‌آپ‌ها، مفهوم جدیدی پیدا کرده است، گفت: «در گذشته تمام کسب‌وکارهایی که بر پایه ایده‌ای شکل می‌گرفتند که پیش از این در بازار نمونه‌اش نبوده است، استارت‌آپ یا کسب‌وکارهای نوپا اطلاق می‌شدند.»

او اضافه کرد: «شروع استارت‌آپ‌ها از دره سیلیکون آمریکا شروع شد؛ یعنی از جایی که استارت‌آپ‌های مطرحی در سطح جهان شروع به کار کردند، مانند موتور جستجوی گوگل. این مرکزیت و موجی که ایجاد شد، باعث شد دیگر کشورها نیز وارد این فضا شوند و به دور از کسب‌وکارهای روتین و سنتی، توانستند با ایده‌پردازی و جمع‌آوری سرمایه، کسب‌وکارهای خودشان را راه‌اندازی کنند.»

ارژنگ درباره روند اجرایی استارت‌آپ‌ها نیز توضیح داد و اظهار داشت: «در استارت‌آپ‌ها تکرار پذیریِ مدل تولید و فروش اتفاق می‌افتد، یعنی به صورت دفعه‌ای نیست که یک بار محصولی را به فروش برسانید و دیگر توان ادامه آن را نداشته باشید.»

این کارشناس کسب‌وکار اینترنتی افزود: «یکی از خاصیت‌های استارت‌آپ این است که باید به مدلی رسید که فعالیت را به صورت کالا و یا خدمت جدید در سبد نیازهای مردم اضافه کنیم و به همین دلیل یکی از ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها، اشتغال پایدار است.»

در ادامه مهندس فرانک اسکویی با اشاره به اقدامات انجام شده در مرکز تجارت الکترونیک در حوزه استارت‌آپ‌ها گفت: «اقدام صورت گرفته، بیشتر حول ساماندهی کسب‌وکارها بوده است؛ یعنی وقتی استارت‌آپی شکل می‌گیرد و به مرحله کسب‌وکار اینترنتی می‌رسد، به مرکز توسعه تجارت الکترونیک مراجعه می‌کنند.»

او ادامه داد: «البته مراجعه به مرکز تجارت الکترونیک، یک الزام قانونی است و اگر کسب‌وکاری بخواهد در فضای مجازی شکل بگیرد، لزوماً باید یک نشانی را تحت عنوان نماد اعتماد الکترونیک دریافت کند.»

معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رصد این مرکز بر استارت‌آپ‌ها بیان داشت:« خیلی از این استارت‌آپ‌ها بدون اینکه روی ایده خودشان شناخت کاملی پیدا کنند و آن را پرورش دهند، سریع می‌خواهند کسب‌وکارشان را شروع کنند تا درآمدزایی داشته باشند و به همین دلیل کسب‌وکارهایی که از بین می‌روند خیلی زیاد هستند.»

او با بیان اینکه نسل جوان استارت‌آپ‌ها را آغاز می‌کنند، عنوان داشت: «67 درصد از متقاضیان بین سن 20 تا 35 سال هستند اما متأسفانه تعداد افرادی که سایت‌هایشان غیرفعال می‌شود خیلی زیاد است، این نشان می‌دهد آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و آمادگی‌هایی که احتیاج است را نداشته‌اند.»

(همچنین در این‌باره بخوانید: کارآفرینی در کشور از چه جایگاهی برخوردار است؟)

(همينطور بخوانید: جایگاه استارت‌آپ‌ها در سیاست‌‌های ابلاغی اشتغال)

برچسب‌ها: ایرانکسب‌و‌کاراستارت‌آپنخبگان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.