استارت‌آپی برای ثبت فعالیت مغزی حیوانات
جدیدترین تکنولوژی تصویربرداری از مغز ۷.۵

استارت‌آپی برای ثبت فعالیت مغزی حیوانات

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۰۶ - ۰۹:۰۰ | ۴ دقیقه

مدیران اینسکوپیکس امیدوارند که به‌زودی در زمینه تصویربرداری مغزی تحول عظیمی به‌وجود آورند.

نوپانا:‌ داخل قفسی در آزمایشگاه، یک موش کوچک، در حالی زیر نور سفید روی زمین پنجه می‌کشد که روی سرش یک دوربین مینیاتوری وصل شده است.

این آزمایش در سیلیکون‌ولی و موسسه اینسکوپیکس (Inscopix) انجام شده است. آن هم توسط یک استارت‌آپ که کارش ردگیری فعالیت مغزی حیوانات در زندگی روزمزه‌ آنها است. با این هدف که از این بررسی‌ها، اطلاعات مفیدی به‌دست بیاورد و آنها را به محققان شرکت‌های داروسازی بزرگ بفروشد.

به گزارش نوپانا، اطلاعاتی که این استارت‌آپ به‌دست می‌آورد در زمینه‌های روانشناختی مانند آسیب‌های مغزی، تصمیم‌گیری، یادگیری و ترس و همچنین در زمینه پزشکی به کار می‌آیند.

اینسکوپیکس جدیدترین تکنولوژی در این زمینه، یعنی زمینه تصویربرداری ویدئویی از مغز، را در اختیار دارد. میکروسکوپ‌های این شرکت، مشکل اندازه بزرگ نمونه‌های قبلی مانند MRI را ندارند. علاوه بر این، از الکترودهایی که در گذشته استفاده می‌شد و تنها توانایی ثبت یک نورون در ثانیه را داشتند، بسیار پیشرفته‌تر است.

این توانایی که هر ناحیه از مغز به چه صورتی عمل می‌کند و مقایسه آن با نمونه آسیب دیده سلول‌های همان ناحیه، می‌تواند به محققان در زمینه درمان برخی از اختلالات مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک شایانی کند.

ویدئوهایی که با دوربین‌های این استارت‌آپ گرفته شده‌اند، به پزشکان این اجازه را می‌دهد که الگوی سیگنال‌های مغز را به‌راحتی مشاهده کنند. این توانایی برای بهبود اوضاع افراد مبتلا به صرع می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

این استارت‌آپ در یک جلسه که با حضور کارآفرینان حوزه درمان برگزار شد، موفق شد 10 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

کانل گوش (Kunal Ghosh)، یکی از موسسان اینسکوپیکس امیدوار است بتوانند تحقیقات خود که بیشتر روی حیواناتی مانند موش و پرندگان انجام می‌شود را گشترش دهند. او معتقد است خیلی دور از دسترس نیست که روزی این کار را روی مغز انسان انجام دهند و آنها در این مسیر تا کنون موفق عمل کرده‌اند و دیر یا زود به این تکنولوژی دست می‌یابند.

برچسب‌ها: استارت‌آپتکنولوژیایدهسلامت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا