راه‌های کاهش خطرپذیری استارت‌آپ
ارزش خود را بالاتر ببرید ۷.۵

راه‌های کاهش خطرپذیری استارت‌آپ

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۰۲ - ۱۴:۰۰ | ۸ دقیقه

سرمایه‌گذاران به‌دنبال ثبات، برگشت سرمایه و آینده‌نگری هستند.

نوپانا: روزانه خبرهایی مبنی بر خرید‌ و فروش استارت‌آپ‌ها منتشر می‌شود. به‌عنوان‌ نمونه اخیراً آمازون، استارت‌آپ سوق، که بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه است را خریده است. این تبادلات تجاری بزرگ دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد. بعضی از آنها به‌خاطر جذب سرمایه بیشتر دست به این کار می‌زنند و بعضی دیگر به‌دلیل خروج از ورشکستگی به استارت‌آپ خود چوب حراج می‌زنند.

به گزارش نوپانا، این اخبار ممکن است نگاه کارآفرینان تازه‌کار را نسبت به این فضا مبهم کند و آنها کار استارت‌آپی را خطرپذیرتر بدانند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که حتی اگر بپذیریم کار استارت‌آپی، سرشار از ریسک و احتمالات منفی است، نمی‌توانیم روی این حقیقت چشم بپوشیم که جهان کسب‌وکار به این سمت حرکت کرده و عصر، عصر ایده‌ها است و بیشتر از تمام این افراد بدبین، افراد مشتاقی وجود دارند که با آگاهی تمام خطرها را به‌ جان می‌خرند و موفقیت‌های چشم‌گیری کسب می‌کنند.

همچنان کارآفرینان زیادی تمام تلاش خود را می‌کنند تا نتیجه کارشان توسط استارت‌‌آپ‌های بزرگ مورد توجه قرار بگیرد و به زبان ساده، تمایل دارند آنها را بخرند و یا در کسب‌وکار نوپای آنها سرمایه‌گذاری کنند.

برای ایجاد این اتفاق، مقدمات مهمی لازم است که در جلسات ارائه، سرمایه‌گذاران به آنها توجه زیادی دارند. در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

ثبات، کلید ماجرا است

سرمایه‌گذاران می‌خواهند مطمئن شوند که در سریع‌ترین حالت ممکن سرمایه‌ آنها برمی‌گردد. هیچ کسی دلش نمی‌خواهد پول زیادی را برای خرید چیزی به دست فردی بسپارد و چیزی نصیبش نشود. پس برگشت سرمایه از فرد سرمایه‌گذار مهم‌تر است و امنیت در سرمایه‌گذاری به زمان کافی نیاز دارد.

ثبات نتیجه زمان گذاشتن و انجام کار دقیق است. برای پرورش یک ایده حداقل پنج سال ایده لازم است تا به مرحله‌ای از اطمینان برسد که سرمایه‌گذاران بزرگ به آن علاقه‌مند شوند.

فاکتورهای مهم ثبات شامل مواردی اینچنین می‌شوند: شواهدی مبنی بر رشد پایدار، توانایی دوباره بلند شدن پس از شکست احتمالی و داشتن استراتژی خروج مناسب.

با این همه هنوز عواملی مبنی بر وجود خطر وجود دارد که ممکن است اعتماد سرمایه‌گذار را سلب کند.

کارآفرینان می‌توانند برای کاهش عوامل خطر، سه استراتژی زیر را ه‌کار ببرند:

فروش آینده، نه گذشته

در جلسات مذاکره، صداقت و شفافیت تاثیر زیادی روی موفقیت یک استارت‌آپ دارد. کمتر سرمایه‌گذاری پیدا می‌شود که گذشته کاری و سوابق شما برایش مهم باشد. آنها نگاه‌شان به آینده است و این مسئله برای آنها مهم است که کسب‌وکار شما به کدام جهت حرکت می‌کند و تا چه اندازه در مسیر روبه‌رشد خود ثبات دارد.

قبل از هر اقدامی باید مطمئن شد که تمرکز استارت‌آپ روی آینده است و این آینده‌نگری باید با شواهد و دلایل بیرونی، کاملاً مشخص شود.

ماندن در میدان

اگر سرمایه‌گذاران احساس کنند کارآفرین نسبت به کارش علاقه و مسئولیت دارد و تمایل دارد حتی بعد از فروش بخش بزرگی از مسئولیت را به‌عهده بگیرد، بیشتر جذب آن استارت‌آپ می‌شوند.

این مسئله، یعنی همچنان در استارت‌آپ ماندن، اعتماد و دلسوزی را نشان می‌دهد. اگر برعکش آن، بیشتر از خود استارت‌آپ روی پول تمرکز شود، سرمایه‌گذار تمایلش را از دست می‌دهد.

کسانی که استارت‌آپ خود را می‌فروشند، حتی تا دو سال بعد از آن نیز خود را درگیر آن کسب‌وکار نگه می‌دارند.

عجله نکردن

اگر اوضاع استارت‌آپ خوب باشد و مشتریان و سود‌آوری قابل رضایتی داشته باشد، فروش آن اشتباه است. کارآفرین می‌تواند تا زمانی‌که ظرفیت رشد دارد، کار کند و استارت‌آپ بزرگ‌تر و بهتری برای فروش آماده کند. با این کار ثبات آن کسب‌وکار بیشتر می‌شود و سرمایه‌گذاران بیشتری آن را خواهند شناخت. در واقع آنها وقتی ببینند، کارآفرین تا این حد روی ایده خود زمان گذاشته و خطرهای زیادی را از سر گذرانه است، مشتاق‌تر می‌شوند.

با این سه استراتژی، عوامل خطرپذیری استارت‌آپ به‌شدت کاهش می‌یابند. دنبال کردن یک ایده، آن هم با علاقه و عزت نفس، باعث می‌شود این استراتژی‌ها به بهترین نحو ممکن عملی شوند.

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکارآفرینسرمایه‌گذاراستارت‌آپفروش
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا