هنر راه اندازی کسب و کار
۱۶ هشدار به سرمایه‌گذاران استارت‌آپ‌ها ۸.۷

هنر راه اندازی کسب و کار

توسط محمد پویا | ۱۴۰۰/۰۸/۰۵ - ۱۰:۰۱ | ۱۰ دقیقه

کتاب هنر تاسیس استارت‌آپ 16 هشدار جدی به سرمایه‌گذاران استارت‌آپ‌ها می‎دهد تا کسب‎ و کارشان رونق یابد.

نکاتی که می‌خوانید، از کتاب هنر تاسیس استارت‌آپ از الخاندرو کرمادس، کارآفرین سریالی موسس آنوست (onevest)، از معتبرترین سایت‌های تامین مالی جمعی در زمینه استارت‌آپ، انتخاب شده‌اند.

بالا بودن تعداد افراد

زمانی که استارت‌آپ شما بر پایه پول نقد کار می‌کند، راه بسیار خوب برای ایجاد انگیزه و جذب افراد بیشتر، دادن سهام است. ممکن است این مسئله شما را به فکر شریک، تیم کلیدی، سرمایه‌گذاری از طرف دوستان و خانواده و یا حتی استفاده از مشاوران حرفه ای مانند وکلا بیندازد. در هرحال، سهام زیاد در دستان تعداد زیادی سهامدار، به‌خصوص اگر بی‌‌تجربه باشند ممکن است مسئله‌زا باشد. حتی در آغاز کار، تعداد بالای اعضای تیم می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مشکلاتی ایجاد کند. پس پیش از جذب شریک اهداف اساسی خود را در ذهنتان مرور کنید.

 بالا بودن هزینه‌ها

 اگر هزینه‌های اولیه بالا باشد یا جداول سود به سمت کوچک‌تر شدن بروند، سرمایه‌گذاران باید نگران شوند. یکی از قوانین اصلی «سم والتون» برای تاسیس امپراطوری «والمارت» این بود که کنترل هزینه‌ها از رقابت مهم‌تر است. این راز برتری و ثبات وی بود.

اصطلاحات پیچیده

به باور «پیتر ثیِل»، مسئول سرمایه‌گذاری «کلاریوم»، استفاده از بیش از حد از اصطلاحات پیچیده ناراحت‌کننده است. وقتی با سرمایه‌گذاران صحبت می‌کنید اصطلاحات و لغات تخصصی را کنار بگذارید و به اصل موضوع بپردازید.

سرگرمی یا کار جدی؟

آیا  استارت‌آپ برای بنیان‌گذاران تنها یک سرگرمی یا یک کار پاره وقت است؟ یا اینکه واقعا جدی هستند و می‌خواهند کار کنند؟ آیا بنیان‌گذاران به اندازه کافی و در زمان مناسب برای انجام امور مخاطره‌انگیز در دسترس هستند؟

استفاده درست از سرمایه

از بنیان‌گذاران این انتظار را نداشته باشید که برای شما میلیون‌ها پول روی میز بکوبند که بروید یک خانه بزرگ‌تر و یک ماشین جدید بخرید، مهمانی‌های بزرگ بگیرید و در کل سبک زندگیتان به سرعت زیر ‌و‌ رو شود. پولی که هست را با دقت و در راستای رشد کسب و کار استفاده کنید.

سرمایه‌گذاران ممکن است در مورد اینکه بنیان‌گذارن استارت‌آپ شغل دیگری نیز داشته باشند اختلاف عقیده داشته باشند اما کسانی که منبع درآمد دیگر و یا هیچ ذخیره مالی‌ای ندارند، ممکن است در معرض و مستعد اشتباهات و شتاب‌زدگی باشند.

پرداخت به‌موقع مالیات

ممکن است پیش‌تر به خاطر اشتباهی همه چیز را باخته باشید، حال سابقه شما بعد از آن چه تغییری به خود دیده است؟ اگر بدهی کوچکی داشته باشید فوراَ آن را پرداخت می‌کنید؟ آیا سر موعد مالیات خود را پرداخت می‌کنید؟ به عنوان یک تاجر یا صاحب تجارت، کاستی در پرداخت مالیات برای هرکسی که در این زمینه‎‌ها مشغول کار است، فاجعه آمیز است. اگر از طرف اداره مالیات در خطر هستید از تسهیلات و کمک‌های دولتی استفاده کنید.

برنامه‌های بازاریابی ضعیف

پیمایش و ایجاد درآمد واقعی، مستلزم یک برنامه واقعی و جسورانه است. در صورتی که در این زمینه صاحب‌نظر نیستید، از اهالی فن راهنمایی بخواهید.

تکیه بر تبلیغات پولی

در راستای نکته قبل؛ استارت‌آپ‌ها نباید تنها روی تبلیغات پولی مانور دهند. به‌خصوص اگر تنها یک یا 2 کانال تبلیغاتی دارند. زمان‌هایی می‌رسد که پول کم می‌آید و یا سودی کسب نمی‌شود. این موقع است که داشتن را‌ه‌های گوناگون تبلیغاتی اهمیتش را نشان می‌دهد.

خوشبینی کورکورانه

برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ باید خوشبین بود، اما خوشبینی غیر واقعی و کورکورانه نمی‌تواند سرمایه‌گذاران را فریب دهد و به شما استارت‌آپ مانایی نمی‌دهد. مثبت‌اندیش باشید، اما خود را درگیر یک چالش واقعی کنید.

ادعای بی‌رقیب بودن

 ادعای بی‌رقیب بودن مصداق همان خوشبینی کورکورانه است. در هر زمینه پتانسیل رقابت هست، آن را بشناسید و بپذیرید. اینگونه اعتبار بدست می‌آورید و سرمایه‌گذاران از اینکه شما نگاه جامعی دارید مطمئن می‌شوند.

بنیان‌گذاران غیر‌متخصص

اگر خودتان یا بنیان‌گذاران استارت‌آپ شما در زمینه مورد نظرتان متخصص نیستید، به این معنی است که مجبور خواهید شد برای مسائل تخصصی هزینه کنید. هزینه‌ای که برای جان سالم به در بردن کسب‌و کارتان به شما تحمیل می‌شود. اما برعکس آن حداقل 2 یا سه عضو از موسسان استارت‌آپ‎ها به‌طور کامل مهارت‌های لازم را پوشش می‌دهند.

تقاضای سرمایه خیلی زیاد یا خیلی کم

این مساله پرچم قرمزی است که بسیاری از مدیران نمی‌دانند با آن روبه‎رو هستند. خجالت نکشید، شما می‌توانید در دوره‌های پیش‌رو سرمایه بیشتری کسب کنید.

استفاده ضعیف از منابع پیشین

استارت‌آپ‌هایی که به‌خاطر سرمایه‌گذاری‌های بی‌حاصل در دوره‌ای ضربه خورده‌اند، می‌توانند دچار وضعیتی وحشتناک شوند. در نظر داشته باشید که این لزوما به معنی شکست نیست، بلکه گاهی این مسئله بازده و درآمد خواهد داشت. در همین سال‌های اخیر داستان‌هایی در مورد شکستن این قانون اتفاق افتاده است. درهرحال، باید آنچه در چنته دارید رو کنید.

عدم سرمایه‌گذاری در دوره های بعد

اگر سرمایه‌گذاران پیشین در دوره‌ای پس کشیدند، می‌تواند علامت بدی باشد. اگر برای این مسئله دلایل محکمی وجود داشت، به‌جای اینکه به آن مشکل اجازه دهید بر شما غلبه کند، مطمئن شوید که دقیق بررسی‌اش می‌کنید.

اگر کارآفرینان دل به کار ندهند

زمانی‌که استارت‌آپی را تاسیس می‌کنید کارآفرینان می‌دانند قرار است زمان و انرژی زیادی را صرف آن کار کنند. اما بسیاری از آنها دل به کار نمی‌دهند. این مساله فقط در مورد میزان پولی که می‌گذارند نیست، بلکه درمورد پذیرفتن خطر در کنار دیگران است. پس باید به دنبال کسی بود که به‌جز پول، اهل کار هم باشد. کسی که تلاش، روابط، تجارب و مبالغ مالی‌اش همگی را با هم به کار گیرد. از طرفی دیگر این مسئله که مدیران نیز مقادیری پول با خود می‌آورند، برای سرمایه‌گذاران بسیار خوشایند است.

نبود عزم حرکت

حتی اگر از قبل سرمایه‌ای نداشتید، حرکت و پیگیری شما در پیشرفت‌تان بسیار مهم است. لازم نیست شاخ غول را بشکنید. تمرکز و معیارتان روی هرچه باشد (درآمد، جذب کاربران،و یا سهم بازار) از این مطمئن شوید که پیگیر و با عزمی جزم کار را دنبال می‌کنید.

سرآوا اولین و بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه ایرانی است. از ابتدای فعالیت این شرکت، همواره سرمایه به همراه دانش و تجربه کارآفرینی و با هدف «خلق الگوهای موفق ایرانی» در اختیار کارآفرینان و کسب‌وکارهای نوپا قرار گرفته است.

تمرکز سرمایه‌گذاری‌های این شرکت روی شرکت‌های فعال در اقتصاد دیجیتال و در حوزه‌هایی مانند حوزه اینترنت، موبایل، تجارت الکترونیک، بازی، رایانش ابری و نرم‏‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) است.

منش سرآوا، سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه‌گذاران داخلی دیگر و افزایش هر چه بیشتر ذی‌نفعان، سرمایه‌گذاری روی کارآفرین و کمک به ساخت برندهای ملی در عرصه اقتصاد دیجیتال است.

برچسب‌ها: جهانکارآفرینسرمایه‌گذاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا