چالش‌های عمده نسخه نویسی الکترونیک کدامند؟
مهرشاد تیموری مدیرعامل و هم بنیان گذار بقراط بررسی کرد: ۸

چالش‌های عمده نسخه نویسی الکترونیک کدامند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ۱۲:۲۶ | ۱۱ دقیقه

اول دی ماه 1400 بود که طی ضرب العجل دولت، موضوع حذف دفترچه‌های کاغذی و جایگزینی نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک جدی شد و با همه مشکلاتی که در مسیر خود داشت توانست تبدیل به گامی مهم و جدی در حوزه سلامت الکترونیک شود.

نوپانا: بیش از ۶ ماه از اجرایی شدن این قانون گذشته و در این مدت حواشی متفاوتی از جمله عدم تطابق کدینگ بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، تبدیل به یکی از چالش‌های جدی شده که پزشکان وخصوصا پلتفرم‌های خصوصی به روند آن معترضند. در این میان پلتفرم‌های بخش خصوصی نیز با ثبات در این مسیر، در جدی شدن این روند نقش به سزایی ایفا کردند و تمام قد در این مسیر ظاهر شدند و علی رغم تمام چالش‌های مسیر سعی کردند قرص و محکم پابرجا بمانند و به عنوان بخش خصوصی نقش خود را در این روند به خوبی ایفا کنند.

پلتفرم آنلاین سلامت بقراط  که تمام خدمات مرتبط با حوزه سلامت دیجیتال را به صورت یکپارچه و کامل ارائه می‌دهد از همان پلتفرم‌های بخش خصوصی است که از روزهای اول با جدیت در مسیر نسخه الکترونیک ورود کرده و توانسته نقش قابل توجه و پررنگی در روند اجرایی شدن نسخه الکترونیک به خود اختصاص دهد.

مزایای نسخه الکترونیک

مهرشاد تیموری مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار بقراط در خصوص وضعیت نسخه الکترونیک با گذشت ۶ ماه از اجرایی شدن آن با اشاره به مزایای متفاوتی که اجرایی شدن این طرح داشته گفت:« حذف دفترچه‌های بیمه و الکترونیکی شدن نسخه نویسی و نسخه پیچی یکی از تغییر و تحول‌های بزرگی است که در چند سال اخیر در حوزه سلامت به وجود آمده است. این طرح مزایای متفاوتی به همراه داشته از جمله: صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به کاغذ، دسترسی بیماران در هر نقطه از کشور صرفا با کد ملی به خدمات بیمه واحتساب تمام خدمات و دارو با بیمه. از طرفی این موضوع در پیش گیری از برخی سواستفاده‌ها از بحث‌های پاراکلینیکی و دارویی نیز نقش مهمی داشته است.»

اختلاف کدینگ سازمان‌های بیمه‌گر بزرگترین چالش است

تیموری با اشاره به چالش‌های این طرح ادامه داد:« البته این طرح مشکلات و چالش‌های متفاوتی هم در دل خود جای داده است. قطعی لحظه‌ای سرورهای سازمان‌های بیمه‌گر، عدم دسترسی برخی مراکز پاراکلینیکی و داروخانه‌ها به نسخ ثبت و تجویز شده توسط پزشک، کاربران و پزشکان را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. »

مدیرعامل بقراط تفاوت بین دو سازمان بیمه‌گر در کدینگ خدمات و داروها را بزرگترین و پررنگ‌ترین چالش این دوران عنوان کرد و گفت:«  اختلافات کدینگ دو مجموعه  و تفاوت‌هایی که بین ساختار کلی تجویز این دو بیمه‌گر وجود دارد و بحث تجویز برای بیمارانی که  کدملی آنها از طریق سامانه استعلام نمی‌شود مشکلات عمده‌ای است که پزشکان به آن معترضند. از طرفی بحث آپدیت‌های غیرمنتظره و زیاد در وب سرویس‌های دو بیمه‌گر نیز چالش‌های زیادی برای ما مجموعه‌های خصوصی که در بحث نسخه نویسی پیشتازیم به وجود آورده است.»

برخی سرویس‌ها از سمت سازمان‌های بیمه‌گر به روی بخش خصوصی بسته است!

هم‌بنیان‌گذار بقراط  ازعدم دسترسی و سرویس دادن به بخش خصوصی در زمینه سرویس‌های خصوصی داخل پرتال سازمان‌های بیمه‌گر را به عنوان مهم‎ترین چالش بخش خصوصی نام برد و ادامه داد:« عدم دسترسی بخش خصوصی به برخی سرویس‌های داخل پرتال سازمان‌های بیمه‌گر باعث مشکلاتی برای ما شده است. از طرفی پزشکان به دلیل تجربه کاربری سختی که پلتفرم‌های سازمان بیمه‌گردارند رغبت بیشتری به استفاده از پلتفرم‌های خصوصی دارند و عدم دسترسی به این سرویس‌ها باعث می‌شود پزشک با سختی به دلیل تجربه کاربری سخت ، تایم بیشتری صرف تجویز نسخه در پلترفم‌های سازمان‌های بیمه‌گر کنند. برخی پزشکان که آشنایی کافی با مباحث  ITندارند نیز بیشتراز بقیه به این چاالش دچارند.»

هوش مصنوعی و نقش مهم آن در روند نسخه الکترونیک

تیموری معتقد است استفاده از هوش مصنوعی به اتوماتیک انجام شدن برخی روندها کمک شایانی می‌کند. او با عنوان اینکه بقراط تلاش کرده با استفاده از هوش مصنوعی و تجهیز به فرمان صوتی در کاهش دغدغه پزشکان کمک کند گفت:« تایپ کردن به عنوان جایگزین نسخه دستنویس، نیازمند صرف زمان بیشتری است. اما استفاده از هوش مصنوعی و تجهیز نسخه نویسی بقراط به فرمان صوتی در صرفه جویی در زمان بیمار و پزشک بسیار موثر است. کافی است پزشک نام دارو، تعداد، زمان و مقدار دور مصرفی دارو را به صورت صوتی عنوان کند  تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسخه نهایی آماده شود. این موضوع خصوصا در زمینه کمک به پزشکانی که آشنایی زیادی با دنیای ITندارند بسیار کمک کننده و نتیجه بخش است.»

تیموری با اشاره به تجهیز هوش مصنوعی بقراط  به ماشین لرنینگ ادامه داد:« طبیعتا پزشکان فعال در مناطق متفاوت کشور با گویش‌های متفاوتی هستند. برای بالاتر بردن دقت در تبدیل جملات سیستم فرمان صوتی بقراط را مجهز به ماشین لرنینگ کرده‌ایم تا در حین کار درصد خطا هم پایین بیاید و با دقت بیشتر گویش‌ها را یاد بگیرد. البته سیستم صوتی و هوش مصنوعی بقراط فقط محدود به نسخه الکترونیک نیست و در زمینه تکمیل پرونده بیمار هم برای راحت شدن کار پزشک از این سیستم استفاده می‌کنیم.»

خلا بزرگی به نام عدم وجود استانداردها از سمت نهادهای تنظیم‌گر

 به اعتقاد تیموری عدم وجود قانونی دقیق از استانداردها از سمت نهادهای تنظیم‌گر خلا بزرگ این روزها در روند اجرایی شدن نسخه الکترونیک است. مدیرعامل بقراط معتقد است اگر در بخش دولتی وزارت بهداشت،سازمان غذا و دارو نظام پزشکی دست در دست هم قرار داده و با تعریف استاندارهایی سازمان‌های بیمه‌گر را ملزم به تبعیت کنند می‌توانند نقش به سزایی در روند اجرایی شدن بهتر و کاهش دغدغه بخش خصوصی ایفا کنند.

تیموری با تاکید بر اینکه بخش خصوصی هم مسیر با بخش دولتی در زمینه نسخه الکترنیک است اعلام کرد در زمینه کمک در پیشبرد مسیر؛ بخش خصوصی از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

مدیرعامل بقراط در خصوص سازمان‌های بیمه‌گر ادامه داد:« اگر دسترسی به تمام سرویس‌های داخل پرتال که به پزشکان ارائه می‌دهند را در اختیار بخش خصوصی نیز قرار دهند، طبیعتا کیفیت خدمات بخش خصوصی بالاتر رفته و باUI / UX بهتر و سرعت عمل و چابکی؛ بخش خصوصی به بالا رفتن کیفیت و سرعت این طرح کمک بیشتری خواهد کرد و نتیجه بهتری در زمینه نسخه الکترونیک در کشور خواهیم داشت. ما در بخش خصوصی به عنوان پلتفرم‌های خدمات سلامت دیجیتال، به واسطه خدمات متفاوتی که ارائه می‌دهیم ارتباط بیشتری با پزشکان داشته و با مشکلاتی که در مسیر دارند بیشتر آشنا هستیم. بنابراین تعامل و همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی در تحقق هر چه بهتر روند نسخه الکترونیک در سطح کشور به بهترین شکل ممکن موثر خواهد بود.»

برچسب‌ها: بقراطپلتفرم آنلاین سلامت بقراطسلامت الکترونیک
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.