بازدید اعضای ائتلاف تاد از کارخانه نوآوری شیراز
هم اندیشی در راستی هموار شدن مسیر؛ ۸

بازدید اعضای ائتلاف تاد از کارخانه نوآوری شیراز

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ - ۱۳:۰۴ | ۱۶ دقیقه

برخی از اعضای ائتلاف تاد، در آستانه دومین دوره انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی به شهر شیراز سفر کردند و از هاب شیراز و استارتاپ‌ها و کارخانه نوآوری شیراز و دفتر مدیر کل ارتباطات شیراز به تعامل با فعالان حوزه فناوری‌های نوآرانه و جمعی از بززرگان اکوسیستم، برخی از اعضایICT و نظام صنفی شیراز، اتاق بازارگانی استان فارس و اتاق مدیرکل ارتباطات فناوری بازدید کردند.

نوپاناائتلاف تاد در بازدیدی که از کارخانه نوآوری شیراز داشت، توجه و همکاری دو سویه از پایتخت با مناطق دور از مرکز را در دستور کار و برنامه‌های این ائتلاف عنوان کرد. بر همین اساس و در راستای توسعه و بهبود همکاری‌های چند جانبه و استفاده از ظرفیت‌های موجود در مناطق گوناگون از جمله شیراز، ائتلاف تاد در صورت کسب حداکثر آرا در انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی قصد افزایش تعامل و ایجاد ظرفیت با شهرستان‌های را به طور جدی دنبال خواهد کرد.

همچنین اعضای ائتلاف تاد با حضور در دفتر مدیر کل ارتباطات استان فارس به  نشست‌های هم‌اندیشی نیز در راستای شفافیت برنامه‌های این ائتلاف در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با حمید سلیمان پور، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، نیما رحمانیان،رئیس اداره نظارت بر خدمات ارتباطی و رادیویی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس و همچنین مصطفی رعیتی فرد، رئیس گروه فناوری اطلاعات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس پرداختند.

انتقاد محمد خلج از عملکرد اتحادیه پیشین

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ وعضو دیگر ائتاف تاد نیز در این بازدید از فراهم شدن شرایط برای تعامل بیشتر با فعالان اکوسیستم نوآوری شهر شیراز ابراز خرسندی کرد و با اشاره به اهمیت توسعه روند دانش‌بنیان بر اساس نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ و تلاش این اتحادیه برای حفظ تعال با حاکمیت گفت: « به منظور توسعه و بهبود عملکرد کسب‌وکارهای نوآورانه به نظر می‌رسد توجه و همیت مناسبی باید انجام شود تا شاهد رشد قابل توجه کسب‌وکارهای مجازی باشیم.»

خلج با تاکید بر اینکه باید به یکسری قوانین و مقررات دست‌وپاگیر پرداخته شود، گفت: «نشست حاکمیت با فعالان اقتصاد دیجیتال نشان داد که این حوزه به رسمیت شناخته شده و بعد از نشستی که داشتیم تعامل را به منظور ارائه مسائل هم‌اندیشی و جلساتی در این حوزه برگزار می‌شود.»

مدیر عامل  اسنپ با رویکردی انتقادی نسبت به عملکرد اتحادیه پیشین گفت:« به عملکرد اتحادیه انتقاداتی وارد است و بسیاری از کارهایی که ما در شرکت‌ها در حال انجام و پیگیری هستیم شاید بهتر بود توسط اتحادیه پیگیری شده و به سرانجام برسد. اما با توجه ویژه به این موضوع که بیشتر از 4 سال از تشکیل اتحادیه نگذشته و دوره گذشته اولین دوره بود؛ و از طرفی خلاهای قانونی بسیاری نیز در این میان وجود دارد نمره قبولی که باید را باید به اتحادیه داد و در آینده سعی خواهیم کرد با کمک و همفکری اکوسیستم و حضور خودمان مشکلات وارده را رفع و رجوع کنیم.»

خلج با تاکید بر اینکه با وجود موج مهاجرت نخبگان این حوزه بنا به دلایل مختلف همچنان ظرفیت قابل توجهی در روند اقتصاد دیجیتال وجود دارد، گفت: «بخش قابل توجهی از این ظرفیت در شهرستان‌ها است. ظرفیت شهرستان‌ها باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و از آن نهایت بره‌وری شکل بگیرد.»

او با اشاره به دغدغه‌مند بودن اعضای اتحادیه تاد و تلاش برای حرکت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به سمت تعامل بیشتر با شهرستان‌ها گفت: «امیدواریم این همکاری به خوبی پیش برود و امکان تغییرات مثبتی در روند کسب‌وکارهای مجازی و اقتصاد دیجیتال هموار شود.»

توجه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به اشتغال

رضا الفت نسب، رئیس هیات مدیره آساپردازش و عضو ائتلاف تاد در انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در این بازدید و با حضور در دفتر مدیرکل ارتباطات شیراز به ظرفیت‌های قابل توجه شهر شیراز در اکوسیستم نوآوری کشور اشاره کرد و گفت: « بر اساس آمارهای استخراج شده توسط ائتلاف تاد، شیراز در گروه شهرهای با ظرفیت بالای حوزه کسب‌وکارهای مجازی است. در چهار سال اخیر هم کسب‌وکارهایی که در شیراز بوده‌اند در حال توسعه هستنند.»

به گفته او شیراز در گروه شهرهایی قرار دارد که تعداد جواز‌های کسب نسبت به شهرهای دیگر در آن بسیار بیشتر است و ائتلاف تاد در صورت کسب آرا در انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی قصد دارد به این توسعه کمک بیشتری کند.

الفت نسب با اشاره به انتخاب گزینه توسعه و پیشرفت توسط اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در چهار سال گذشته گفت: «در حال حاضر برخی کسب و کارهای بدون مجوز در استان فارس وجود دارند. هرچند بر اساس قانون این کسب‌وکارها برای آغاز و ادامه فعالیت خود باید از اتحادیه کسب‌کارهای مجازی مجوز دریافت می‌کردند، اما با نگاهی  به شرایط اقتصادی سعی کردیم به گونه‌ای رفتار کنیم که این کسب‌وکارها تحت فشار نباشند و امکان توسعه فعالیت حتی برای کسب‌وکارهایی که عضو اتحادیه هم نبودند وجود داشته باشد.»

 او با ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط اقتصادی، مخصوصا برای اکوسیستم نوآوری و فعالان کسب‌وکارهای مجازی، اعلام کرد بعد از این شاهد همکاری‌های گسترده‌تر و بهتری خواهیم بود.

 

ائتلاف تاد در مسیر رفع موانع توسعه کسب‌وکارهای مجازی

در این نشست و هم‌اندیشی که با حضور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس برگزار شد به اهمیت شیراز بر عنوان قطب صنعت الکترونیک کشور از طرف مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تاکید شد.

حمید سلیمان‌پور نیز با اشاره به اینکه پیش از این نیز همکاری نزدیکی بین شیراز و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برقرار بوده است بر این موضوع تاکید کرد که ادامه همکاری و تعامل با این اتحادیه به طور قطع مورد توجه اکوسیستم نوآوری شیراز است و گفت: «این همکاری دو جانبه منجر به پیشرفتی خواهد شد که با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال دانش‌بنیان نباید از آن غافل شد.»

یلدا راهدار رییس کمیسیون رقابت و خصوصی سازی اتاق ایران و  نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران نیز در این نشست تعاملی نسبت به تامل و همکاری مدام سازمان فناوری اطلاعات استان شیراز ابراز خرسندی کرد و گفت: «ائتلاف تاد در تلاش است تا در آینده برای توسعه اکوسیستم نوآوری گام‌های موثری بردارد. رونق کسب‌وکارها و سامان پیدا کردن روند اشتغال یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها  موضوعاتی است که در ائتلاف تاد مورد توجه است.»

به گفته او در تلاش برای رفع موانع پیش روی کسب‌وکارهای مجازی باید رویکردی بر اساس توسعه را مورد توجه قرار داد.

نقش قابل توجه شهرستان‌ها در توسعه کسب‌وکارهای مجازی

در بخش دیگری از این نشست و تعامل نظر که بین فعالان اکوسیستم نوآری شیراز و ائتلاف تاد بر گزار شد، کارخانه نوآوری آزادی میزبان فعالان اقتصاد دیجیتال کشور در حوزه‌های مختلف شد و اهمیت انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشور توسط اعضای ائتلاف تاد بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

خلج در این نشست با تاکید بر اینکه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اثر گذاری قابل توجهی بر اکوسیستم نوآوری کشور خواهد داشت به برنامه‌های ائتلاف تاد اشاره کرد و گفت: «مجموعه اسنپ بر همان اساس که در دوه قبلی هم در اتحادیه حضور داشت، در خصوص توانمندسازی کسب‌وکارهای مجازی همه تلاش خود را کرده و به همین دلیل در این ائتلف حاضر است.»

به گفته خلج همکاری، تعامل و ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین اهداف ائتلاف تاد است تا اقتصاد دیجیتال کشور به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد. این روند در راستای بهبود عملکرد بخش خصوصی و تعامل سودمند با بخش دولتی است.

الفت نسب نیز با توضیح درباره اینکه خیلی از سازمان‌ها و نهادها در تلاش برای حذف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هستند، در پاسخ به این پرسش که برنامه ائتلاف تاد برای ایجاد یک کمیسیون تخصصی چیست، گفت: «بر اساس آنچه در قانون آمده است ۵ کمیسیون تعریف شده است.»

او همچنین در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: « باید تمرکز از تهران خارج شود و برخی کمیسیون‌های تخصصی را به شهرستان‌ها سپرد. بحث‌های مختلفی از جمله روند مالیات، کسب‌وکارهای حوزه سلامت و مواردی از این دست باید به طور تخصصی مورد توجه قرار بگیرند. از همین رو خواستار این هستیم که شهرستان‌ها فعالیت خود را پویاتر و جدی‌تر پیش ببرند.»

تعامل با شهرستان‌ها در مسیر دسترسی به امکانات

سعید گودرزیان، مدیرعامل شهر سرویس و دیگر عضو ائتلاف تاد نیز در بخش دیگری از این نشست تعاملی گفت: «هیچ اتحادیه‌ای در کل کشور با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه نبوده است. این در حالی است که در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با همه مشکلات به دلیل ظرفیت کسب‌وکارهای مجازی با رشدی بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد مواجه بوده‌ایم.»

گودرزیان با اشاره به پیشنهاد خود برای راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه در شهرستان‌ها گفت: «این موضوع یک پل ارتباطی خواهد بود. اما در نهایت باید پذیرفت که حقیقتا اتحادیه هم امکان معجزه ندارد و با همه موانع و مشکلاتی که در فضای کسب‌وکارهای مجازی وجود دارد، تعامل بهترین نتیجه را خواهد داشت.»

به گفته او به هر حال دسترسی به امکانات در شهرستان‌ها در همه حوزه‌های نوآورانه خیلی ساده نیست و باید پذیرفت که تعامل با شهرستان‌ها توسط اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بخش قابل توجهی از این مشکلات را حل خواهد کرد.

مدیرعامل شهر سرویس همچنین مشکلات مالی را یکی از مشکلات اساسی در کسب‌وکارهای مجازی عنوان کرد و گفت: «در جلسات تاد بارها بر این موضوع تاکید داشته‌ایم که مسیری مناسب برای سرمایه‌گذاری روشن کنیم تا در آینده‌ای با قدرتمند شدن اتحادیه پیش برویم.»

یلدا راهدار، عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون فاوا نیز در بخش پایانی این نشست به اهمیت کار تشکلی اشاره کرد و با تاکید بر راهگشا بودن فعالیت‌ها تشکلی، گفت: «فعالیت تشکلی موضوعی بسیار دشوار است و افراد بدون هیچ دستمزدی صرفا در راستای پیشرفت کسب‌وکارهای هم صنف است و افراد صرفا برای پیشبرد کسب‌وکارها است و نمایندگان صنفی همه مشکلات را مدیریت کرده و پیش می‌برند.»

شایان ذکر است دومین دوره انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها: اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتیکارخانه نوآوری شیرازائتلاف تاد
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.