سرمایه‌گذاری در ۳ استارتاپ، دستاورد پرشیافاند در ۱۴۰۰
گزارش عملکرد سالانه؛ ۸

سرمایه‌گذاری در ۳ استارتاپ، دستاورد پرشیافاند در ۱۴۰۰

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۰:۲۴ | ۵ دقیقه

بر اساس گزارش سالانه وی‌سی پرشیا، در سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۳۲۰ تیم استارت‌آپی از سوی پرشیافاند ارزیابی شده‌اند و در این روند حدود ۱۳۰۰ نفرساعت و ۲۷۰ جلسه ارزیابی برگزار شده همچنین این شرکت سرمایه‌گذاری بر روی ۳ استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است.

نوپانا: شرکت پیشگامان کارآفرینی پرسیا، که به اختصار پرشیافاند نامیده می شود، یک شرکت سرمایه گذاری خطر پذیر است که با بهره گیری از تجربه های موفقی مانند، راه اندازی مراکز نوآوری و راه اندازی موفق استارتاپ های متنوع، فعالیت خود را از فروردین 1399 شروع کرده است.

امیرحسین شبیری، مدیرعامل پرشیافاند، در نشست بررسی گزارش سالانه این مجموعه گفت:‌ «زمانی‌ که ما در حال بررسی این آمار بودیم، این سوال برایمان پیش آمد که آیا سخت‌گیری ما در جذب تیم بیش‌ از اندازه بوده است؟ اما واقعیت این است که ما به دنبال طلا هستیم و به تیم‌هایی که در حال حاضر در پرتفوی ما هستند افتخار می‌کنیم.»

او ادامه داد: «جذب تیم و استارت‌آپ برای یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر نقطه اهرمی محسوب می‌شود؛ نقاط اهرمی معمولاً جاهایی هستند که با کمترین نیرو می‌توانید بیشترین بهره‌وری را به دست آورید. به همین دلیل است که ورودی برای ما اهمیت زیادی دارد و اگر ورودی درست باشد، ما می‌توانیم امیدوار باشیم که آن استارت‌آپ در آینده به سمت نقدشوندگی حرکت کند.»

گزارش پرشیافاند نشان می‌دهد ۶۰ درصد تیم‌ها پس از ارزیابی اولیه رد شدند و این امر نشان دهنده عدم توانایی استارتاپ‌ها در پرزنت اولیه خود هستند. همچنین ۴۸ درصد تیم‌هایی که به مرحله جلسه پیچ دک رسیدند نیز در مصاحبه‌های ثانویه رد شدند و این مساله نشان می‌دهد که ارائه سخنرانی در تیم‌ها نیز با چالش‌هایی همراه است.

وی‌سی پرشیا در ادامه حوزه سلامت، خدمات، تجهیزات الکترونیکی و ماشین‌آلات را از بیشترین حوزه‌های استارت‌آپ‌های بررسی‌شده و حوزه گردشگری را از کم‌طرفدارترین حوزه‌ها معرفی می‌کند که البته نمی‌توان نقش همه‌گیری کرونا را در این موضوع نادیده گرفت.

تیم‌های حاضر در پرتفوی این شرکت سرمایه‌گذاری عبارت است از ۶ تیم به نام‌های شگرفیست در حوزه بازی و سرگرمی، فیاتک در حوزه مدیریت دیتاسنتر، اپتیت در حوزه ورزش و سلامت، هم‌نماد در حوزه بورس، ژرفا در حوزه بیمه و تحلیل داده و تاندوری در حوزه آموزش و خلاقیت.

این گزارش در ادامه به دلایل پذیرش استارت‌آپ‌ها پرداخته و داشتن تیم منسجم و دارای انگیزه، انحصار نوآورانه و تناسب محصول با بازار را از جمله این دلایل می‌داند.

شبیری بر این باور است که بررسی تحمل شرایط ابهام در گذشته افراد، تحمل شرایط ابهام در گذشته تیم، ارزیابی غیرمستقیم در جلسات مذاکره سرمایه‌گذاری و عدم اتکا به آزمون‌های تحلیل شخصیت از جمله‌ روش‌های تشخیص تحمل شرایط ابهام و روحیه ریسک‌پذیری در تیم است.

او در ادامه با تاکید بر اهمیت ایجاد انحصار نوآورانه توسط تیم‌ها معتقد است این مجموعه در فضایی که رقابتی و اقیانوس قرمز است وارد نمی‌شود و ترجیح می‌دهد در یک فضای انحصاری وارد شود؛ او تاکید می‌کند که انحصار به معنای بد و رانتی آن نیست و به این مفهوم است که یک نوآوری با فضای انحصاری شکل بگیرد.

مدیرعامل پرشیافاند در ادامه سه عامل سودده بودن از نگاه کسب‌وکار، باارزش بودن از نگاه مشتری و امکان‌پذیر بودن از نگاه فنی را از جمله فاکتورهای تناسب محصول با بازار ذکر می‌کند.

فایل اصلی این گزارش را از اینجا دانلود کنید.

برچسب‌ها: شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر پرشیاپرشیافاندوی سی پرشیا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.