کرونا پنجره پذیرش تله‌هلث را باز کرد
مهدی خدادادی مدیرعامل دکترساینا بررسی کرد؛ ۸

کرونا پنجره پذیرش تله‌هلث را باز کرد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ - ۱۳:۵۸ | ۶ دقیقه

استفاده از خدمات درمان در جریان سلامت الکترونیکی به شکل کلان و یا تخصصی‌تر، استفاده از خدمات تله هلث پیش از همه‌گیری کرونا حتی برای برخی افراد اساسا تعریف نشده بود. از سویی دیگر برخی افراد هم که با این حوزه آشنایی کافی داشته‌اند، باور و اعتماد لازم را برای استفاده از این خدمات به دست نیاورده‌ بودند.

نوپانااین در حالی است که کرونا و همه‌گیری آن ما را ناگزیر کرد برای بقا و تغییر سبک زندگی تغییرات را بپذیریم و حداقل گزینه‌های نوین را امتحان کنیم. تا امروز نظرسنجی‌ها و اظهارنظرهای کلی درباره استفاده از خدمات تله‌هلث بیانگر آن است که امتحان خود را با موفقیت پشت سر گذاشته. حالا باید دید پلتفرم‌های حوزه تله‌هلث در این دوران چه روندی را رصد کردند؟

تله هلث عامل کاهش مراجعه حضوری به پزشک نیست

مهدی خدادادی، مدیرعامل و بنیان‌گذار دکترساینا، در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از خدمات تله هلث منجر به کاهش مراجعات حضوری به پزشکان شده است یا خیر بر این باور است که به صورت کلی تفاوت‌هایی وجود دارد و از آنجایی که تله‌هلث به تازگی وارد شده است نمی‌توان گفت که تاثیر ویژه‌ای دارد و منجر به کاهش مراجعات حضوری شده است.

خدادادی در توضیح این اظهار نظر خود، گفت: «در روزهای کرونا اما، از آنجایی که حتی پزشکان هم حضوری به مطب نرفته‌اند جریان تله‌هلث کمک قابل توجهی به استفاده بیماران از خدمات کنترل سلامت داشته است.»

این در حالی است که او همچنان تاکید می‌کند تله هلث همچنان اثر قابل توجهی بر مراجعات حضوری به پزشک نداشته است. «هر چند بر این باوریم که تله‌هلث این ظرفیت را دارد که در آینده اثرگذاری قابل توجه‌تری بر میزان مراجعات داشته باشد.» به گفته خدادادی همه‌گیری کرونا به طور کلی بر همه رفتارها تاثیر داشته است.

کرونا و اثرگذاری آن بر تله‌هلث

مدیرعامل دکترساینا درباره اثرگذاری کرونا بر میزان مراجعه حضوری افراد به پزشک نیز گفت: «به هر حال حوزه تله هلث در حال معرفی خود به بازار و کاربران است. روند شناخت این حوزه هم با شیب کندی در حال پیش رفتن است. کرونا اما سرعت حرکت سعودی این حوزه را بیشتر کرده است.»

خدادادی با اشاره به اینکه کرونا نقش قابل توجهی هم بر میزان مراجعات داشته است، گفت: «البته این تغییر و تحولات خیلی شفاف نیست و نمی‌توان عدد دقیقی در تحلیل این تغییر رفتار جامعه تعریف کرد.»

مدیرعامل دکترساینا همچنین در توضیح این موضوع که آیا میزان مراجعه به دکترساینا در دوران قبل و بعد از کرونا همراه با تغییراتی بوده یا خیر، گفت: «این میزان تقریبا همراه با رشدی 13 تا 14 برابری بوده است.»

به نظر می‌رسد تا امروز پلتفرم‌های حوزه سلامت آنلاین اثرگذاری قابل توجهی بر کنترل و مدیریت میزان سلامت جامعه داشته با توجه به همه‌گیری کرونا، کاهش دسترسی به پزشک حضوری و البته نگرانی گسترده از حضور غیرضروری در مراکز درمانی منجر شده تا افراد اقبال بیشتری نسبت به استفاده از تکنولوژی در روند بهبود سلامت خود باشند.

دکترساینا برای کنترل همه‌گیری کرونا چه کرد؟

حالا باید دید دکترساینا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های این حوزه چه میزان خود را در جریان کنترل همه‌گیری کرونا موثر می‌داند.

خدادادی با تاکید بر اینکه این پلتفرم همه تلاش خود در راستای جلوگیری از گسترش و مدیریت بحران کرونا کرده است، گفت: «دکترساینا در راستای مسئولیت اجتماعی خود و همچنین برنامه‌ها و اهداف تعیین شده این پلتفرم در مسیر کنترل همه‌گیری تلاش کرده است.»

او اما در بخش دیگری از توضیحات خود به محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد، اشاره کرد و گفت: «ابعاد مرتبط با هزینه‌های کنترل همه‌گیری به طور کامل از دسترس دکترساینا خارج است. از سویی دیگر با توجه به عدم توسعه بخشی زیرساخت‌ها از جمله نسخه الکترونیک و همچنین تعرفه بیمه منجر به کاهش سرعت پیشرفت شده اند.»

به گفته مدیر عامل دکترساینا این روند توسعه اما با وجود همه کاستی‌ها و مشکلات از سوی دکترساینا مورد توجه و پیگیری قرار گفت. 

برچسب‌ها: مهدی غیبیدکتر سایناتله هلثکرونااستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.