اوبر و حواشی آن
مشکلات جدید باارزش‌ترین استارت آپ جهان ۵.۵

اوبر و حواشی آن

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

شرکت اوبر با ارزش 70 میلیارد دلاری با آینده نامشخصی روبه‌رو است

نوپانا به نقل از اتاق بازرگانی تهران: شرکت‌های سرمایه‌گذاری جهانی در مارس 2017، فهرست شرکت‌های استارت آپی را که دارای ارزش یک یا بیش از یک میلیارد دلار هستند را منتشر کردند. ارزش اوبر در مارس 2017 به 68 میلیارد دلار در ایالات ‌متحده آمریکا رسیده است. این شرکت در جایگاه اول قرار دارد. این در حالی است که اوبر در تاریخ کوتاه کسب‌وکارش با بحرانی بزرگ مواجه شده است.

اکونومیست در 25 مارس 2017 گزارشی از بحران پیش روی اوبر منتشر کرد. در 19 مارس امسال جف جونز، مدیر این شرکت به دلیل تضاد آنچه در اوبر تجربه می‌شود و دیدگاه‌هایی که باعث هدایت کار او می‌شده، از کار کناره‌گیری کرده است. در 9 هفته گذشته حداقل شش مدیر کلیدی و کارمند عالی‌رتبه اوبر را ترک کردند.

تراویس کالانیک مؤسس اوبر، در هشت سال گذشته با ترکیب فعالیت رانندگان تاکسی، تنظیم‌کننده‌ها و شرکت‌های فناوری، این شرکت استارت‌آپی را  به یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های بخش خصوصی در آمریکا تبدیل کرده است. او توانست با تلاش در کسب بازارهای جدید به طرز بی‌سابقه‌ای میزان سرمایه شرکت را افزایش دهد و آن را به حدود 12.5 میلیارد دلار برساند. در حال حاضر اوبر 70 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. با این‌حال خبر بد برای صاحب اوبر، حجم قابل‌توجه از موانعی است که حرکت شرکت را تهدید به توقف می‌کند.

در دوماه گذشته اوبر با مشکلات مختلفی دست‌به‌گریبان بوده است. مشکل اول ریشه در سیاست داشت. صاحب اوبر در کمیته مشاوره اقتصادی دونالد ترامپ حضور یافت که این مسئله باعث شد مورد انتقادات بسیاری قرار بگیرد و در مرحله بعد او در تظاهرات رانندگان تاکسی علیه سیاست‌های ضد مهاجران ترامپ مداخله کرد. این باعث شد کمپینی به نام «اوبر را حذف کن» شکل بگیرد که کاربران را از استفاده از اوبر نهی می‌کرد. در مرحله بعد یک مشکل فرهنگی پدیدار شد. یکی از کارمندان سابق اوبر در وبلاگش از این نوشت که بخش منابع انسانی اوبر در رسیدگی به شکایت او با موضوع آزار و اذیت جنسی ناکام مانده است. رسوایی بعدی فیلمی بود که نشان می‌داد کالانیک با یکی از رانندگان اوبر در مورد کاهش کرایه جروبحث می‌کند. با توجه به این مسائل دو سؤال در مورد اوبر وجود دارد. سؤال اول اینکه دوران رونق اوبر با ریاست کالانیک ادامه پیدا می‌کند و سؤال دوم اینکه با توجه به حواشی کسب‌وکار اوبر، چه چشم‌اندازی می‌توان برای آن در نظر گرفت؟

برچسب‌ها: جهاناستارت‌آپتجارت الکترونیک
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.