دومین رویداد آفتابگردان با حمایت مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون برگزار شد
روایتگری چالش‌های بانوان؛ ۸

دومین رویداد آفتابگردان با حمایت مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون برگزار شد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۱۷:۲۰ | ۱۲ دقیقه

دومین رویداد آفتابگردان نیز تحت عنوان «آفتابگردان ۲» با حمایت مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون در ساعت ۱۰ تا ۱۳ روز پنج شنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۰ در سالن سینما رایمون مدیا با تعداد محدودی مهمان حضوری جهت حفظ پروتکل ها و بر بستر آنلاین اینستاگرام این مجموعه برگزار شد.

نوپانارویداد آفتابگردان، رویداد حوزه بانوان است که با هدف اطلاع رسانی در خصوص چالش های بانوان و ایجاد انگیزه در آنها، برای آقایان و بانوان برگزار می شود. از آنجایی که نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می دهند و همواره با مشکلاتی در ارتباط با سلامت، محیط کار و … روبرو شدند، این رویداد جهت صحبت از این مشکلات و بیان تجربیات بانوان موفق شکل گرفته است و هدف از دعوت آقایان نیز، آشنایی آنها با این چالش هاست.

چرا آفتابگردان؟

جدا از این که گل زیبایی است، همیشه به سوی نور و امید می چرخد و رشد می کند. به عبارت دیگر، آفتابگردان همیشه به سمت حقیقت می چرخد و با زیبایی خود حقیقت آفتاب را به نمایش می گذارد.

روایت رویداد آفتابگردان ۲:

این رویداد با موضوع کارآفرینی آغاز شد. در این بخش، پگاه جهانخواه، بنیان گذار و مدیرعامل استارتاپ هلساول، استارتاپی که در حوزه تغذیه با روش فستینگ فعالیت می کند، به بیان داستان تولد هلساول پرداخت، او علاوه بر توضیحاتی در مورد تفاوت فرهنگ تغذیه در ایران نسبت به سایر کشور ها، از اهداف هلساول برای فرهنگ سازی و تغییر عادت های غذایی غلط گفت: «اپلیکیشن هلساول با تمرکز بر روش فستینگ ارائه شده است، روشی که بر پایه بازسازی سلول های بدن (اتوفاژی) است و مزایای بسیاری دارد».

او پس از بیان این که دانشمندی ژاپنی به نام یوشینوری اسومی چندین سال پیش برای اولین بار مکانیسم خودخواری (اتوفاژی) را کشف کرده است، به جمله ای از او اشاره کرد: «زندگی یک حالت تعادل بین پیوند و تخریب پروتئین است».

به دنبال آن، مریم صفری به عنوان نقاش آبرنگ در بخش هنر، از باور های غلطی که در مورد هنر و کسب درآمد از آن وجود دارد بیان کرد: «از کودکی در ناخودآگاه من این طرز فکر ته نشین شده بود که هنر را نمی توان به عنوان شغل اصلی انتخاب کرد، اما من می خواستم به خودم و اطرافیانم ثابت کنم که میشه!»

او در خصوص رنگ ها و نقش هنر در زندگی بیان کرد: «زمانی که من هنر نقاشی را با هدف فروش آثارم آغاز کردم، شغل اصلی ام را به عنوان کارشناس سرمایه گذاری شرکتی معتبر داشتم، به همان خاطر انرژی زیادی را از من می گرفت اما اگر نقاشی و آبرنگ با لطافتش در زندگی ام جاری نبود قطعا یک چیزی کم بود».

برگزاری رویداد آفتابگردان

مریم صفری با اشاره ونسان ونگوگ و موانعی بسیاری که بر سر راهش بوده است صحبت هایش را با جمله ای زیبا از او به اتمام رساند: «اگر صدایی در درونت می گوید که نمی توانی نقاشی کنی، پس حتما این کار را انجام بده و می بینی که آن صدا خاموش خواهد شد».

در ادامه، سخنرانی با موضوع سلامت با حضور ریحانه راسخی برگزار شد. ریحانه راسخی متخصص تغذیه در خصوص PMS که موضوع پایان نامه اش نیز بوده است بیان کرد: «مجموعه ‌ای از علائم است که بانوان ممکن است در انتهای چرخه قاعدگی پیش از شروع قاعدگی بعدی تجربه کنند. هیچ‌کس به طور دقیق نمی ‌داند که چرا برخی زنان این علائم را تجربه می‌کنند، اما برخی دیگر این علائم را ندارند، با این حال، بسیاری از محققان معتقدند که برخی زنان حساسیت بیشتری نسبت به تأثیر هورمون ‌های زنانه استروژن و پروژسترون بر سطح سروتونین دارند».

در ادامه از تابو ها و دغدغه های بانوان در این دوران گفت: «سندورم پیش از قاعدگی در ایران نسبت به سایر کشور ها شایع تر است و علائم آن جنبه های زندگی بسیاری از بانوان را تحت تاثیر قرار داده است».

ریحانه راسخی ضمن بیان این که این علائم معمولا پیش از قاعدگی آغاز می شوند و انواع بسیاری دارد که در هر فرد متفاوت است، افزود: «اگر 5 تا 6 روز پیش از قاعدگی علائم PMS را داشتید، شروع به ثبت این علائم کنید و اگر برای سه چرخه متوالی ادامه داشت، شما به سندرم پیش از قاعدگی مبتلا هستید».

در پایان صحبت هایش به نقش تغذیه در این دوران اشاره کرد: «افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی از مصرف غذای هایی که حاوی ویتامین های ب1، ب2، ب6، منیزیم، کلسیم و پتاسیم هستند نباید غافل شوند».

همچنین دکتر مریم سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان به حمایت از زنان در این رویداد حضور یافت و ضمن اعلام آمادگی برای گسترش این اطلاع رسانی به بیان تجربه ها و مسیر رشد خود پرداخت.

در انتهای مراسم پنلی با عنوان «بانوان در محیط کار» برگزار شد که افراد حاضر در این پنل معصومه حسنی، هم بنیانگذار خانه مهندسی صنایع، مهرداد تاری زاده از تیم منابع انسانی کارگزاری آگاه، ایمان محمدعلی، بنیانگذار رویدان، سارا کریمی صفت، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی و مهرین نظری به عنوان مدیر پنل بودند.

رویداد آفتابگردان

مهرین نظری اولین سوال پنل را از سارا کریمی صفت پرسید: «لطفا از تجربیاتی که در طول این سال ها در محیط کار داشتید برایمان بگویید؟»

سارا کریمی صفت در پاسخ بیان کرد: «در پروژه دوران دانشجویی ام متوجه تفاوت دیدگاه افراد نسبت به حضور زنان می شدم، به همان خاطر برایم بسیار دشوار بود تا بخواهم قابلیت های خود را به عنوان نیرویی موثر ثابت کنم».

مهرین نظری پس از توضیحاتی درباره دشواری هایی که برای بانوان در برخی از محیط های کاری وجود دارد، گفت: «آیا در پروسه جذب و استخدام میان بانوان و آقایان تفاوت قائل می شوید؟»

معصومه حسنی گفت: «به نظرم این موضوع خیلی به فرهنگ آن شرکت بستگی دارد، در واقع اگر درست فرهنگ سازی صورت گرفته باشد، هیچ تبعیضی وجود نخواهد داشت، ما نیز نگاه برابری را برای استخدام افراد در نظر می گیریم».

مهرداد تاری زاده ضمن تایید صحبت های او در خصوص ایجاد فرهنگ سالم در شرکت ها گفت: «ما یکسری از پوزیشن های شغلی خود را برای آقایان و یکسری دیگر را برای خانم ها تعریف کرده ایم اما به طور کلی مهارت و تسلط افراد برایمان ارجحیت دارد».

معصومه حسنی اضافه کرد: «من معتقدم که باید به خانم ها در محیط های کاری اعتماد به نفس بیشتری داده شود، شاید به دلیل تابو ها و باور های غلطی که در گذشته بوده است خیلی از آنان جسارت انجام کاری را نداشته باشند، بنابراین نیاز است تا به آنان این باور را بدهیم که می توانند».

مهرین نظری در پایان پنل افزود: «امیدوارم در آینده شاهد حضور پر رنگتری از زنان در جوامع کاری باشیم اگرچه به نسبت گذشته میزان حضور بانوان افزایش یافته است».

در پایان علیرضا حقیقی قریب، مدیرعامل رایمون اعلام کرد که این مجموعه برای برگزاری سلسله وار رویداد های آفتابگردون و فرهنگ سازی در زمینه بانوان حمایت خواهد کرد.

برچسب‌ها: استارتاپرویداد آفتابگردان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.