سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیارد تومانی حرکت اول در استارتاپ‌ها
گزارش مدیرعامل حرکت اول از سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی؛ ۸

سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیارد تومانی حرکت اول در استارتاپ‌ها

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۴۰۰/۰۷/۲۵ - ۱۵:۵۰ | ۱۲ دقیقه

حرکت اول به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه همراه اول تاکنون روی ۹ استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کرده است. قرار است این شرکت برای امسال ۶۰۰ میلیارد تومان و برای سال آینده هم ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در برنامه خود داشته باشد.

نوپانا: محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل حرکت اول امروز ۲۵ مهر در نشست خبری آنلاین گزارشی از فعالیت‌های سه ساله این شرکت سرمایه‌گذاری ارائه کرد و گفت: «بخش‌ عمده سرمایه‌گذاری‌های ما در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ انجام شد. ۹ کسب‌وکار همراه مکانیک، پینتک، جاجیگا، آلا، دیجی‌شی، آدرس، نبض سلامت و نت باکس از جمله شرکت‌هایی هستند که حرکت اول در دو سال اخیر روی آنها سرمایه‌گذاری انجام داده است.»

او در مورد صنایع مورد نظر حرکت اول برای سرمایه‌گذاری گفت: «تجارت الکترونیکی، سلامت، آموزش، فینتک، اینشورتک، رسانه، گردشگری و پلتفرم‌های حوزه هوش مصنوعی و کلان‌داده و… حوزه‌هایی است که حرکت اول روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند.»

او ادامه داد: «حرکت اول فقط آورده نقدی برای شرکت‌ها نداشته است بلکه در حوزه زیرساخت‌های شرکتی نیز وارد شده است. در حوزه فرم‌دهی و استانداردسازی فرم‌های مالی با مشاوره‌های خود و با استفاده از حسابرسان خارجی به شرکت‌ها کمک کردیم. یکی از دلایل عمده جذب سرمایه آچاره در اسفندماه سال گذشته حسابرسی خارجی این شرکت بود که برای سرمایه‌گذار جدید نقطه مثبتی به حساب می‌آمد. مشاوره‌های حقوقی و مشاوره‌های ساختار سازمانی از دیگر مواردی است که به شرکت‌ها ارائه می‌شد.»

عباسخانی از همکاری با دانشگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز برای تاسیس مراکز شتابدهی در این دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: «دانشگاه شهید بهشتی طرح‌های مربوط به دانشگاه‌های شهر تهران، دانشگاه اصفهان طرح‌های مربوط به مناطق مرکزی کشور و دانشگاه شیراز طرح‌های منطقه جنوبی کشور را پوشش می‌دهد. در یک سال و نیم گذشته ۶۰۰ طرح نوآورانه وارد هاب‌های دانشگاهی حرکت اول شده‌اند. حدود ۳۰ تیم وارد مرحله پیش‌شتابدهی شده‌اند و با ۱۰ تیم قرارداد شتابدهی امضا شده است.»

عباسخانی در مورد نگاه غیرمنطقه‌ای حرکت اول برای سرمایه‌گذاری گفت: «تمرکز حرکت اول روی شرکت‌های شهر یا استان تهران نیست. هر تیمی که در جای جای کشور پتانسیل ایجاد یک پلتفرم دیجیتال را داشته باشد توجه حرکت اول را جلب می‌کند. مانند پلتفرم جاجیگا که در استان گیلان فعالیت می‌کند.» او از سرمایه‌گذاری مجدد این شرکت روی آچاره، پینکت و همراه مکانیک نیز خبر داد.

مدیرعامل حرکت اول در ادامه به تفاهم‌نامه‌های امضاشده حرکت اول با پارک علم و فناوری سمنان و معاونت علمی فناوری وزارت علوم اشاره کرد و افزود: «اخیرا مجوز تاسیس صندوقی مشترک با صندوق نوآوری را اخذ کرده‌ایم. سرمایه اولیه این صندوق ۵۰ میلیارد تومان است ولی ظرفیت رسیدن به ۲۵۰ میلیارد تومان را نیز دارد. یکی از برنامه‌های ما در این صندوق، سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های در مرحله بذری است. همچنین سهام فراصندوق ستارگان را نیز دریافت کرده‌ایم.»

مدیرعامل این شرکت در ادامه اظهار کرد: «۶۳ درصد طرح‌هایی که وارد مسیر غربال‌گری شده‌اند در مرحله میانی و رشد بوده‌اند. مرحله عمر و جذاب نبودن اندازه کسب و کار برای از دلایلی بود که با این‌ شرکت‌ها همکاری صورت نگرفت. تیم قوی و توانمند و بیزینس مدل پنج ساله از شروط لازم حرکت اول برای همکاری با کسب و کارها است.»

حضور جدی حرکت اول در بازار بین‌الملل

عباسخانی از توجه حرکت اول به بازارهای خارجی نیز خبر داد و گفت: «در سوریه روی پلتفرم دیجی‌شی ۶۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کردیم و مشغول مذاکره با پلتفرمی دیگر برای سرمایه‌گذاری هستیم. حرکت اول به این منظور شرکتی به نام حرکت اول جهانی تاسیس کرده است که سهامدار شرکت‌های سرمایه‌پذیر ما در سوریه خواهد بود. همچنین شرکتی را در ترکیه ثبت کردیم که هد اصلی سرمایه‌گذاری ما در خارج از کشور است.»

سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیاردی حرکت اول تا پایان ۱۴۰۱

عباسخانی در مورد تحقق هدفگذاری ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیاردی سرمایه‌گذاری این شرکت تا پایان امسال گفت: «طبق برنامه امسال حدودا برنامه داریم به ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تجمعی برسیم و سال آینده هم ۳۵۰ میلیارد سرمایه‌گذاری انجام دهیم و تا پایان سال ۱۴۰۱ به رقم ۹۵۰ میلیارد تومان برسیم. شرایط اقتصادی کشور باعث عقب‌ماندگی بخشی از سرمایه‌گذاری‌های ما شد. تا به امروز ۳۱۵ میلیارد سرمایه‌گذاری تعهدی انجام داده‌ایم که ۷۰ درصد آن پرداخت شده است. امیدواریم در ۶ ماهه دوم امسال بخش عمده عقب‌ماندگی را جبران کنیم.»

برنامه همراه اول برای تزریق سرمایه هزار میلیاردی

عباسخانی در مورد افزایش سرمایه شرکت گفت: «حرکت اول به لحاظ سرمایه‌ای مشکلی ندارد. در اردیبهشت ماه افزایش سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومانی را از همراه اول ثبت کردیم و پایان شهریور ماه سرمایه شرکت به ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در فاز بعدی نیز سرمایه شرکت به ۴۹۲ میلیارد تومان خواهد رسید. البته جذب سرمایه از بخش‌های دیگر اکوسیستم نیز در دستور کار است.»

او افزود: «همراه اول برنامه سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی روی اکوسیستم دیجیتالی دارد که در قالب استراتژی فراتر از کسب و کار اصلی همراه اول مصوب شده است و طبق آن تزریق سرمایه صورت می‌گیرد.»

ورود استارت‌آپ‌ها به بورس اوجب واجبات است

مدیرعامل این شرکت سرمایه‌‌گذار بیان کرد: «سرمایه‌گذاری خارجی عامل مهمی در توسعه کسب و کارها است. باید منابع جدید وارد شود. تحریم‌ها ورود سرمایه‌گذاری خارجی را با مشکل مواجه کرد. یکی از عوامل رشد اسنپ و دیجی‌کالا سرمایه‌گذار خارجی بوده است. باید سرمایه‌گذار خارجی در چارچوب ضوابط جمهوری اسلامی وارد شود.»

او در ارتباط با ورود استارت‌آپ‌ها به بورس گفت: «ورود استارت‌آپ‌ها به بورس اوجب واجبات است. اعتقاد دارم که حتما به یونیکورن می‌رسیم ولی باید از مسیر خود و با ورود به بورس انجام شود. امیدواریم دولت جدید کمک کند استارت‌آپ‌ها وارد بورس شوند.»

عباسخانی در خصوص امکان همکاری حرکت اول با سرمایه‌گذار خارجی گفت: «ورود به عنوان سرمایه‌گذار در خارج از کشور روی شرکت‌های سرمایه‌پذیر است. ۶۰۰ هزار دلار روی دیجی‌شی سرمایه‌گذاری کردیم. اگر کیسی شرکای خارجی هم برای سرمایه‌گذاری داشته باشد. البته ارزش ریال در برابر دلار باعث شده است در لایه‌های پایین‌تر کسب و کارهای خارجی سرمایه‌گذاری کنیم. اگر در موردی شرکای خارجی برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد ممکن است این کار را انجام دهیم اما در این موارد ملاحضات سیاسی را نیز رعایت می‌کنیم.»

اکوسیستم تشنه جذب سرمایه است

مدیرعامل این CVC بیان کرد: «سرمایه‌گذاری در اکوسیستم بسیار پایین است. عددی که در بازارهای دیگر سرمایه‌ذاری می شود بسیار بیشتر از این میزان است. اکوسیستم تشنه جذب سرمایه است.»

او ادامه داد: «یکی از شعارهای همراه اول برای پنج ساله دوم برنامه راهبردی خود تحقق رویای دیجیتال است که روی این هزینه سرمایه‌گذاری سنگینی در حال انجام است. بعضی از فعالیت‌ها به رشد کسب و کار اصلی همراه اول مربوط است. تا سال ۹۷ تمرکز اصلی همراه اول روی توسعه زیرساخت‌ها، شبکه LTE، جاده‌ها، پوشش‌های ریلی و … بود. از این زمان به بعد سرویس‌دهی در بستر زیرساختی که توسعه داده شده بود شروع شد.»

عباسخانی افزود: «همراه اول در سند راهبرد خود با دو نگاه به توسعه سرویس‌‌های دیجیتال نگاه کرد. اول اینکه این سرویس‌ها را در بستر توسعه کسب و کار اصلی خود قرار دهد و به همین منظور شرکت کسب و کار هوشمند اول به نام ایوانو را تاسیس کرد. کسب و کارهای دیگر از جمله روبیکا و شاد در راستای زنجیره ارزش سرویس‌های همراه اول قرار گرفتند. تاسیس حرکت اول به عنوان سرمایه‌گذاری خطرپذیر و فراتر از کسب و کار اصلی همراه اول صورت گرفت.»

گزارش عملکرد حرکت اول از ابتدای فعالیت تا شهریور ۱۴۰۰ را از اینجا دریافت کنید.

برچسب‌ها: حرکت اولسرمایه‌گذاریاستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.