اولین رویداد استان‌آپ، در استان کرمان برگزار شد
استان آپ؛ ۳۱ قدم تا شکوفایی؛ ۸

اولین رویداد استان‌آپ، در استان کرمان برگزار شد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۰۶/۲۷ - ۱۴:۱۶ | ۱۴ دقیقه

استان آپ کرمان با هدف شناسایی و معرفی استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر استانی، تسهیل روند جذب سرمایه و به‌هم‌رسانی صاحبان ایده و شتابدهنده‌ها و همچنین توانمندسازی، به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

نوپانارویداد استان‌آپ کرمان میزبان سخنرانان و مهمانان ویژه‌ای از جمله دکتر وحدت، رئیس محترم صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر مهرابی، معاون اقتصادی استانداری کرمان، دکتر طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، دکتر ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سپهوند، رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان، دکتر سپهر، رئیس صندوق پژوهش و فناوری یزد، دکتر رضایی‌زاده، معاون پارک علم و فناوری استان کرمان، و دکتر بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی بود.

در شروع برنامه و پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، دکتر مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن خوشامدگویی به حاضرین برنامه و کاربران آنلاین، در رابطه با برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و شکل‌گیری رویداد استان‌آپ گفت: پس از برگزاری موفق چندین دوره از رویداد دوشنبه‌های استارتاپی در تهران به این نتیجه رسیدیم که نیازمندیم حتما در استان‌ها هم حضور مستقیم داشته باشیم؛ هرچند که در همان رویدادهای پیشین نیز نزدیک به ۴۰% از استارتاپ‌ها، تیم‌های خارج از استان تهران بودند. اما باز هم ضرورت تعامل با تیم‌ها بومی و فعالان اکوسیستم در هر استان را احساس می‌کردیم. این چنین شد که رویدادهای استان آپ را طراحی کردیم و اولین دوره از آن را در استان کرمان برگزار نمودیم. پس از انتشار فراخوان، جلسات متعددی از طریق کارن کراد، کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی با متولیان استان شکل گرفت و با کمک مراکز رشد، پارک علم و فناوری استان و شتابدهنده‌های فعال، تیم‌ها را شناسایی کرده و رویداد را برگزار کردیم.

دکتر بغدادی پس از تشریح فرایند بررسی تیم‌ها به این رویداد گفت: در نهایت یکی از مهم‌ترین اهداف ما در استان‌آپ، تغییر مسیر جریان سرمایه از مرکز به سراسر کشور است. خوشحالیم که پس از محدودیت‌های ناشی از کرونا، موفق شدیم این رویداد را در استان کرمان برگزار نماییم.

در ادامه افتتاحیه این برنامه، دکتر رضایی‌زاده، معاون پارک علم و فناوری استان کرمان، به سخنرانی درباره برنامه‌های آتی جهت حمایت از استارتاپ‌های استان پرداخت و بیان کرد: در ابتدا باید مراتب قدردانی خود را از صندوق نوآوری و شکوفایی، استانداری کرمان، اتاق بازرگانی استان کرمان و همه همکاران این رویداد ابراز کنم؛ چراکه این فرصت ویژه‌ای‌ست که در اختیار فعالان زیست‌بوم نوآوری در استان ما قرار گرفته است. ضرورت تامین سرمایه برای ایجاد کسب‌وکارهای فناورانه، دانش‎بنیان و غیردانش‌بنیان بر همه روشن است. این رویداد پاسخ مناسبی برای نیاز به تامین سرمایه برای ظرفیت‌های نوآوری موجود در استان کرمان است.
دکتر رضایی‌زاده در ادامه افزود: این رویداد به تیم‌ها کمک می‌کند با شبکه‌سازی مناسب با فعالان و سرمایه‌گذاران، در هر مرحله از رشد خود، سرمایه مورد نظرشان را تامین نمایند.

در ادامه رویداد استان آپ کرمان، دکتر سپهر، رئیس صندوق پژوهش و فناوری یزد ضمن تشکر از صندوق نوآوری و شکوفایی و کارن کراد و سایر همکاران برگزاری رویداد گفت: اگر بخواهیم به جایگاه کشورهای توسعه‌یافته، دست پیدا کنیم و رفاه مردم را افزایش دهیم، دو راه پیش‌رو داریم؛ اول آنکه مسیر آن کشورها را مجددا طی کنیم، که به آن رشد اقتصادی می‌گویند و یا اینکه یک مسیر میانبر را طی نماییم که اصطلاحا به آن جهش اقتصادی می‌گویند. طبیعتا همه به دنبال مسیر میانبر و جهش اقتصادی هستند. راه این جهش اقتصادی، نوآوری است. رویدادهای این‌چنینی حمایت از نوآوران رو توسعه می‌دهد و ما را به جهش اقتصادی، نزدیک‌تر می‌کند.

او در ادامه بیان کرد: اکوسیستم نوآوری ایرن در سال‌های اخیر به پویایی، انگیزه و امید بسیاری دست‌یافته است و جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌است. این رویدادها موجب به‌هم‌رسانی صاحبان ایده، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌گردد.

در ادامه اختتامیه رویداد، دکتر سیاوش ملکی‎فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن توضیح حمایت‌های این صندوق، به تشریح روند برگزاری رویداد استان آپ پرداخت و گفت: رویدادهای پیوند را تدارک دیده‌ایم تا دانشگاه‌ها را به شتابدهنده‌ها متصل کرده و ورودی شتابدهنده‌ها را تقویت نماییم و دوشنبه‌های استارتاپی را نیز طراحی کرده‌ایم تا خروجی شتابدهنده‌ها را به سرمایه‌گذاران خطرپذیر کشور، متصل نماییم.

دکتر ملکی‌فر افزود: فراخوان رویداد استان آپ کرمان را در خردادماه منتشر کردیم. ۴۲ کسب‌وکار، طرح و ایده مراحل ثبت‌نام را طی کردند. ما ۵ جلسه با فعالان و نهادهای استان جهت آشنایی با رویداد و خدمات خود، برگزار کردیم، ۱۸ ساعت آموزش و توانمندسازی برای شرکت‌کنندگان تدارک دیدیم، ۴۲ ساعت منتورینگ انجام دادیم و ۲۰ تیم منتخب را برای منتورینگ حضوری انتخاب کردیم و در نهایت پس از ۸۰ ساعت منتورینک و مشاوره تکمیلی، ۱۳ تیم به ارائه طرح خود در این رویداد پرداختند.

در ادامه رویداد، دکتر طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان به سخنرانی پیرامون نقش این اتاق در ارتباط با استارتاپ‌ها پرداخت و گفت: ما به بررسی آسیب‌هایی پرداختیم که می‌تواند بر روند رشد استارتاپ‌ها تاثیر بگذارد و در پی آن، طرح‌هایی را برنامه‌ریزی کردیم تا اقتصاد استان بتواند روند پرشتابی به سوی ایجاد ارزش افزوده داشته باشد. اتاق بازرگانی کرمان می‌تواند حلقه اتصالی میان ایده‌ها و تجاری‌سازی موضوعات و  واحدهای صنعتی باشد.

دکتر سپهوند، رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان، ضمن تشکر از برگزاری این رویداد در استان کرمان گفت: با نگاهی به اکوسیستم فناوری و نوآوری استان کرمان، متوجه نقش اساسی دو بازیگر فعال در این حوزه می‌شویم؛ اول پارک علم و فناوری به عنوان نهادی که برای مجموعه‌ها بسترسازی مناسب انجام می‌دهد و بعد مجموعه‌هایی که تامین منابع مالی را برعهده دارند. صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از بزرگ‌ترین مرجع‌های تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ بنابراین می‌تواند نقش مهم و اساسی در ارتقای اکوسیستم استارتاپی استان کرمان داشته باشد. این رویداد نیز نمودی از خدمات حمایتی این صندوق جهت شناسایی ایده‌های قابل‌سرمایه‌گذاری و توسعه آن‌ها است.

دکتر سپهوند ادامه داد: برگزاری این رویداد، علاوه‌بر به‌هم‌رسانی ایده‌ها و کسب‌وکارها به سرمایه‌گذاران، موجب بررسی مسائل و مشکلات استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط همکاران گشته و مصوباتی برای حل این مشکلات، ارائه شد.

دکتر مهرابی، معاون اقتصادی استاندار کرمان در اختتامیه رویداد استان آپ به سخنرانی پرداخت و گفت: استان کرمان دارا ظرفیت بالایی در حوزه معادن، کشاورزی و گردشگری است اما تاکنون از این ظرفیت‌ها، استفاده مناسبی نشده است. جهان به جای حرکت به سوی اقتصاد منابع‌محور، به سمت اقتصاد دانش‌محور حرکت می‌کند و این حرکت، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب است. امروزه نیاز ما به اقتصاد دانش‌بنیان محرز شده‌است و استان کرمان در این حوزه، اقدامات خوبی را آغاز کرده است. ما امیدواریم با برگزاری رویدادهای این‌چنینی و آسیب‌شناسی درست، سریع‌تر به سمت دانش‌بنیانی بیشتر حرکت کنیم. 

دکتر وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم اختتامیه رویداد استان‌آپ، ضمن تشکر از همکاری استانداری کرمان، اتاق بازرگانی استان، پارک علم و فناوری استان و کارن کراد به عنوان کارگزار رسمی صندوق نوآوری و شکوفایی، در رابطه با اقتصاد دانش‌بنیان کشور بیان کرد: شرایط کشور در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و شاخصه‌های مربوط به آن در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است؛ به طوری که در حال حاضر ۶۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند و جایگاه خود را در حوزه اقتصاد، پیدا کرده‌اند. طبیعتا صندوق نوآوری و شکوفایی، تامین منابع مالی این مجموعه‌ها را به عهده دارد و به دنبال کمک به رشد اقتصادی این شرکت‌هاست.

دکتر وحدت در ادامه افزود: هدف اصلی رویداد استان آپ، توسعه خدمات و همچنین ایجاد عدالت خدماتی برای استفاده از ظرفیت‌های استانی کشور است. در این رویداد ۱۳ تیم به ارائه طرح خود به سرمایه‌گذاران پرداختند و این امر بسیار مهم است. در کنار آن، یادگیری و ایجاد فرایند برگزاری چنین رویدادهایی در سطح استان نیز، حائز اهمیت است. این رویداد استان آپ، نشان‌دهنده کیفیت خوب ظرفیت‌های استان کرمان است و امیدواریم به این تیم‌های نخبه کمک کند تا جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و متولیان استان نیز، قدرشناس آن‌ها باشند.

در این برنامه جمعی از سرمایه‌گذاران استان کرمان، شتابدهنده‌های دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان به صورت حضوری و همچنین بیش از ۱۱۰ کاربر آنلاین شامل سرمایه‌گذاران استان و کشور، شتابدهنده‌ها، فعالان اکوسیستم و علاقمندان به صورت مجازی حضور داشتند.

در ادامه این رویداد، ۷ تیم دارای ایده در بخش پیوند و ۶ تیم استارتاپی در بخش دمودی(دوشنبه استارتاپی) به ارائه طرح‌ و توانمندی خود پرداخته و به سوالات سرمایه‌گذاران، پاسخ دادند.

برچسب‌ها: صندوق نوآوری و شکوفاییکارن کراداستان آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.