فین‌تک و تجارت الکترونیک در آسیا
چین پرچمدار حوزه مالی، ۸

فین‌تک و تجارت الکترونیک در آسیا

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۱۴:۴۴ | ۵ دقیقه

فین‌تک اکنون به یک پدیده قدرتمند و تحول‌آفرین تبدیل شده که روش‌‌های مالی سنتی و منسوخ را از بین برده و روش‌های جدیدی را جایگزین آن در قرن بیستم کرده است.

نوپانا به نقل از دنیای‌اقتصاد، زمانی که پیتر نایت، سردبیر خبرنامه تجاری ساندی تایمز، اصطلاح فین‌تک را در دهه ۱۹۸۰ ابداع کرد، این واژه فقط توصیف‌کننده روباتی بود که صندوق پستی‌اش را مدیریت و سازماندهی می‌‌کرد.

در آن زمان «نایت» خبر نداشت که این اصطلاح به عنوان مخفف فناوری مالی طی دهه ۲۰۰۰ به سیستم‌های پشتیبانی شرکت‌های مالی ارتدوکس راه پیدا کرده و سرانجام در طول بحران مالی جهانی ۲۰۰۸-۲۰۰۷ به یکی از واژگان مصطلح در فرهنگ عامه تبدیل خواهد شد.

این بحران مالی که ۵۰درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تحت تاثیر قرار داد، سبب بروز بی‌اعتمادی جهانی، عدم اطمینان و تردید نسبت به موسسات بانکداری سنتی شد. این عوامل باعث کاشت بذر نوآوری و خلاقیتی شد که سرانجام به تشکیل نوع جدیدی از موسسات مالی موسوم به «فین‌تک‌»ها منجر شد.

اکنون و با گذشت بیش از یک دهه از آن زمان، فین‌تک به یک پدیده قدرتمند و تحول‌آفرین تبدیل شده که روش‌‌های مالی سنتی و منسوخ را از بین برده و روش‌های جدیدی را جایگزین آن در قرن بیستم کرده است.

این پدیده جهانی در هیچ نقطه‌‌ای از دنیا بیشتر از منطقه آسیا - اقیانوسیه رشد و رواج نیافته است. صنعت پررونق تجارت الکترونیک در این منطقه فقط در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۰۰میلیار دلار درآمد کسب کرد که این رقم همچنان رو به افزایش است.

پیشگام انقلاب فین‌تک در این منطقه بدون شک چین است که با عرضه علی‌پی بزرگ‌ترین پلت‌فرم پرداخت آنلاین دنیا و مهم‌ترین محصول شرکت فناوری خوشه‌ای «علی‌بابا» - موج نوینی را شکل داده است.

علی‌پی که «برنامه‌ای برای تغییر سبک زندگی» خوانده می‌شود با در اختیار داشتن بیش از ۴۵۰میلیون مشترک و بیش از ۲۰۰ شریک مالی، انواع خدمات از جمله مدیریت حساب‌های بانکی، پیش‌پرداخت شارژ گوشی‌های موبایل، پرداخت‌های کارت اعتباری، انتقال پول همتا به همتا (P۲P)، سفارش‌های غذایی، انتخاب بیمه، خرید بلیت حمل‌ونقل عمومی و ... را فقط با یک کلیک برای کاربران فراهم می‌کند.

مزایای گسترده چنین برنامه‌ای به طور خلاصه در وب‌سایت شرکت ذکر شده است: «علی‌پی به یک پلت‌فرم آزاد تبدیل شده است که سناریوهای مصرفی و صنایع مختلف نظیر پرداخت، سبک زندگی، خدمات مدنی، شبکه‌های اجتماعی، مدیریت دارایی، بیمه و رفاه عمومی را ترکیب می‌کند. علی‌‌پی از کیف پول دیجیتال صرف به یک عامل قوت‌بخش سبک زندگی تبدیل شده است.»

با فاصله نه چندان زیاد از این شرکت «تنسنت» (TenCent) قرار دارد، رقیب جدی «علی‌بابا» و یکی از پردرآمدترین شرکت‌های فناوری چین در جهان.

در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹، تنسنت از طریق عملیات و خدمات کسب و کار نوپای فین‌تک خود به درآمد چشمگیر ۲/ ۵میلیارد پوندی (۳/ ۱میلیارد دلار) دست پیدا کرد. به گفته شرکت، این موفقیت حاصل تقاضای بسیار زیاد کاربرانی بود که به دنبال روش‌های راحت و بی‌دردسر برای تسهیل تراکنش‌های آنلاین خود بودند.

با توجه به رشد سریع اقتصادی چین، این شرکت توانست نیاز عمومی به خدمات مالی کاربرپسند و پرداخت دیجیتال را تشخیص دهد، خدماتی که به گفته آن «به توسعه و به‌روزرسانی راهکارهای خدمات‌دهی به مصرف‌کنندگان و بازرگانان در عین برآوردن الزامات نظارتی و امنیتی در سطح گسترده» کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها: چینفین‌تکاستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.