فعالان استارتاپی صنایع نرم و خلاق تسهیلات می‌گیرند
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق: ۸

فعالان استارتاپی صنایع نرم و خلاق تسهیلات می‌گیرند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۱۳:۳۳ | ۷ دقیقه

خدمت‌رسانی به فعالان و تیم‌های استارتاپی صنایع نرم و خلاق موجب رشد پایه‌ای این حوزه می‌شود.

نوپانا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‌، ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق برای تنوع‌بخشی بیشتر به منابع مالی مورد نیاز زیست‌بوم توسعه صنایع نرم و هویت‌ساز با صندوق‌ها و مراکز مختلفی همکاری دارد.

صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق به میدان آمد

با این وجود لزوم ایجاد یک صندوق تخصصی ویژه شرکت‌های خلاق، ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی را بر آن داشت تا با حمایت و پیگیری، مقدمات ایجاد یک صندوق تخصصی را فراهم کند. صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق با نظارت و راهبری ستاد فناوری‌های نرم و خلاق از تابستان سال جاری به شرکت‌ها و استارتاپ‌های خلاق انواع خدمات مالی را ارائه می‌کند.

محدودیت برای ارائه خدمات وجود ندارد

سید مهدی حیاتشاهی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق  گفت: این صندوق از نظر حوزه فعالیت امکان ارائه خدمات به تمامی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی را در تمامی حوزه های صنعتی، علمی، فرهنگی، تولیدی و خدماتی دارد و محدودیتی در این مورد ندارد. اما با توجه به نیازسنجی و اهداف تعیین شده، اولویت و تمرکز فعالیت و خدمات آن در حوزه های صنایع خلاق، نوآور و فرهنگی و سپس فناوری دانش بنیان است. پس با توجه به اینکه صنایع و شرکت های فعال در حوزه گیاهان دارویی در هر دو بخش نوآوری و خلاقیت و همچنین فناوری فعالیت دارند، شامل اولویت های خدمات صندوق هستند.

تسهیلات گوناگون پرداخت می‌شود

وی در خصوص استارتاپ‌های صنایع فرهنگی و تیم های خلاق افزود: استارتاپ‌ها، تیم‌ها و فعالان خلاق که فاقد ماهیت حقوقی هستند نیز می توانند از برخی خدمات صندوق مانند سرمایه گذاری، صدور ضمانت نامه، خدمات مشاوره سرمایه گذاری و تجاری‌سازی و در برخی موارد تسهیلات بهره مند شوند.

حیاتشاهی با اشاره به اهمیت خدمت‌دهی به استارتاپ‌ها، گفت: استارتاپ‌ها و تیم های نوپا در حوزه‌هایی مانند سرمایه گذاری به شرطی که شرایط لازم را دارا باشند از حوزه های مورد علاقه صندوق برای ارائه خدمات هستند. باید به این نکته توجه داشت که این دسته از متقاضیان با توجه به شرایط از نظر ریسک و تعیین حد اعتباری و تضامین مرتبط مسلما دارای شرایط ویژه و متفاوتی نسبت به شرکت و دارندگان ماهیت حقوقی خواهند بود.

کسب و کارها توسعه می‌یابد

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، در مورد میزان تسهیلات و جزئیات خدمات افزود: پس از بررسی درخواست متقاضی توسط صندوق و تحلیل آن و بر این مبنا نوع و شیوه خدماتی که برای متقاضی مناسب‌تر است به آن پیشنهاد می شود. در صورتیکه این خدمت از نوع تسهیلات باشد میزان و شرایط آن مشخص و به متقاضی اعلام می‌شود.

این مسئول زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق ضمن ارائه توضیحات در مورد ویژگی‌های فنی محصولات، گفت: صندوق خلاق در ارائه خدمات محدودیتی از نوع سطح فناوری، دانش بنیان و شرکت خلاق بودن و حوزه فعالیت ندارد. هرچند شرکت های خلاق و دانش بنیان یا دارای فناوری و نوآوری خاص، مسلماً برای تمامی سرمایه گذاران و نهادهای حمایت کننده توسعه کسب و کار جذاب هستند.

به گفته وی، صندوق هم به عنوان یک نهاد اقتصادی و بر اساس منابع در اختیار بر اساس شاخص‌ها و ریسک های تحلیل شده برای هر طرحی امکان‌سنجی کرده و تصمیم گیری می کند.

حیاتشاهی در تبیین اولویت‌ها اضافه کرد: اولویت صندوق عمدتاً شرکت‌های کوچک و متوسط دارای خدمات و محصولات خلاقانه و نوآورانه است و مساله فناوری بیشتر ممکن است در کاربرد فناوری در این محصولات باشد نه توسعه خود فناوری.

وی همچنین بیان کرد: تمامی شرکت های خلاق که از آن جمله می توان به شرکت ها و تیم های فعال در حوزه گیاهان دارویی، نوشیدنی ها و خوراک‌های سنتی و صنایع و خدمات مرتبط با آنها اشاره کرد نیز در دامنه مشتریان این صندوق قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها: صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاقمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‌صنایع خلاقسید مهدی حیاتشاهی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.