راهنمای قدم به قدم سنجاق برای راه اندازی و نصب کولر آبی 
رپورتاژ آگهی؛ ۸

راهنمای قدم به قدم سنجاق برای راه اندازی و نصب کولر آبی 

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۰۴/۲۵ - ۱۲:۴۵ | ۱۱ دقیقه

کولر آبی یا همان سرمایش تبخیری، از نظر ظاهری و هنگام نصب بر روی پنجره، هیچ تفاوت خاصی با کولر گازی ندارد. اما این کولر در واقع از نوع دیگری است. کولرهای گازی به شکلی طراحی شده‌اند که گرما و رطوبت هوا را خارج می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود تا هوای فضای داخلی، خنک و در عین حال خشک شود. از طرفی دیگر، کولر آبی همان طور از اسمش پیداست؛ با تبخیر آب باعث ایجاد رطوبت در فضای داخلی می‌شود. به همین دلیل است که کولر آبی، بهترین انتخاب برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک است.

نوپانا: از آن جایی که کولر آبی به منبع آب نیاز دارد؛ نصب و راه‌اندازی آن کمی دشوارتر است. برخی از انواع کولر آبی دارای مخازنی هستند که می‌توانید آن‌ها را به شکل دستی با آب پر کنید. کولرآبی‌هایی که منبع آب کاملاً اتوماتیک دارند، به یک سیستم لوله کشی مجزا نیاز دارند. قبل از هر اقدامی باید این خط لوله را آماده کنید. بقیهٔ مراحل چندان سخت و پیچیده نیست و تمامی اجزای مورد نیاز شما در همان بسته بندی کولر موجود است.

برای گرفتن قیمت نصب کولر آبی در شهرهای ایران به بازار خدمات سنجاق سر بزنید. اینکه در کدام شهر هستید را انتخاب کنید، مثلا اگر در شمال تهران زندگی می‌کنید باید با  بهترین نصابان کولر آبی در شمال تهران کار کنید بنابراین یک درخواست نصب کولر آبی در تهران ثبت می‌کنید و بعد از چند دقیقه پیشنهاد انجام کار متخصصین این زمینه از خدمات تاسیسات را دریافت می‌کنید. در این مرحله با مقایسه قیمت و امتیاز و نظرات مشتریان قبلی یک متخصص می توانید انتخاب آگاهانه تری را تجربه کنید.

 نصب خط لوله آب کولر آبی

روش‌های زیادی برای اتصال آب به یک کولر آبی وجود دارد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها قرار دادن و پیچ کردن سوپاپ کولر آبی روی ورودی کولر است. حالا باید یک شیلنگ را به قسمت خروجی وصل کنید و سپس شیلنگ را به نزدیک‌ترین شیر آب در خارج از خانه وصل کنید. با این روش می‌توانید به سادگی آب کولر را قطع کنید و در فصل‌های سرد، با جدا کردن شیلنگ آن را تخلیه کنید. این کار مانع یخ زدگی آب می‌شود. البته در نظر داشته باشید که کولر آبی به آب خیلی زیادی نیاز ندارد. در نتیجه می‌توانید لوله‌ای باریک را به یک جفت آداپتور چرخشی متصل کرده و آن را روی کولر و شیر آب پیچ کنید.

اگر می‌خواهید تا جریان آب دائمی باشد، می‌توانید به نزدیک‌ترین لوله آب یک مغزی یک دوم اینچی متصل کنید. حالا این لوله مسی را به کولر وصل کنید و آن را به کمک آچار و مهره گلویی سفت کنید. در این روش باید شما یک سه‌راهی بر روی کولر نصب کنید تا بتوانید یک شیر تخلیه برای تخلیهٔ آب در زمستان داشته باشید.

نحوه نصب کولر آبی

مرحله 1: نصب شاسی کولر

قسمت عمدهٔ کولر آبی شما از پنجره بیرون می‌زند بنابراین نصب شاسی بسیار مهم است. ممکن است به همراه کولر، قطعات شاسی ضمیمه شده باشد؛ در غیر این صورت باید شاسی با ابعاد مناسب را سفارش دهید. این شاسی باید در جای مناسبی از پنجره قرار بگیرد. این شاسی شامل دو نبشی است. نبشی‌ها باید زاویه 90 درجه داشته و لبه‌دار باشند تا کولر درون آن قرار گیرد. قبل از نصب کردن شاسی به دیواره پنجره، با یک مته یا آچار، شاسی را تراز کنید.

 

مرحله 2: پنجره را باز کرده و واحد را نصب کنید.

بیشتر کولرهای آبی برای نصب در پنجره‌هایی طراحی می‌شوند که به صورت عمودی باز می‌شوند. پنجره را به دقت تا انتها باز کنید و با کمک گرفتن از چند نیروی کمکی، کولر را با دقت در شاسی قرار دهید. باید قسمت داخلی آن به سمت اتاق باشد.

 

مرحله 3: زبانه‌های جانبی را نصب کنید.

لبهٔ یکی از زبانه‌ها را به داخل مسیر کنار کولر بلغزانید و آن را باز کنید تا انتهایش با قاب پنجره مماس شود. حالا این زبانه‌ را با دو پیچ یک چهارم اینچی محکم کنید و هر دو انتهای زبانه‌ را با چسب سیلیکونی مهر و موم کنید. این کار را برای زبانهٔ دیگر نیز تکرار کنید. حالا باید پنجره را بسته و این بار حد فاصل بین پنجره و بالای کولر را مهر و موم کنید تا هیچ درزی باقی نماند.

 

مرحله 4: آب را وصل کنید، واحد را به برق وصل کرده و آن را تست کنید.

بعد از این که به یکی از روش‌های دلخواه، کولر را به منبع آب وصل کردید؛ شیر آب را باز کرده و اجازه دهید تا منبع پر شود. شیر شناور در مخزن، با پر شدن مخزن به شکل خودکار جریان آب را قطع می‌کند. حالا باید کولر را به جریان برق وصل کرده و با دقت عملکرد دستگاه را مورد بررسی قرار دهید.

 

دستورالعمل نصب لوله آب کولر تبخیری

برخی از کولرهای تبخیری به شکل مستقیم و به کمک یک شلنگ به شیر آب متصل می‌شوند. در این کولرها نیازی نیست تا منبع آب را به شکل دستی پر کنید. اتصال کولر به لولهٔ آب، کار ساده‌ای است که به ابزار خاصی نیاز ندارد. البته باید لوله‌های یک چهارم اینچی را به شیر آب متصل کنید. اتصال لوله کولر ممکن است از جنس پلاستیک و یا مس باشد. واضح است که اتصالات مسی و یا برنجی طول عمر بیشتری دارند.

مرحله 1: جریان آب را قطع کنید

قبل از هر کاری، جریان آب را قطع کنید و سپس مغزی شیر آب را با یک مغزی یک چهارم اینچی مخصوص تعویض کنید.

 

مرحله 2:

برای برداشتن مغزی از یک آچار مناسب استفاده کنید. بعد از اینکه واشر را داخل شیر جدید قرار دادید؛ آن را محکم ببندید. باید شیر آب خنک‌کننده را به آن وصل کرده و بسیار محکم ببندید.

 

مرحله 3: لوله را به کولر آبی متصل کنید. 

حالا می‌توانید لوله را به کولر متصل کنید. اگر لوله از مسیری می‌گذرد که رفت و آمد زیادی در آن صورت می‌گیرد یا گل و گیاه زیادی در آن اطراف وجود دارد؛ می‌توانید لوله را زیر خاک مدفون کنید. این لوله‌های انتقال آب، باریک و سبک هستند و برای اینکه آن‌ها را در کف باغچه دفن کنید؛ تنها کافی است چند سانتی متر خاک را حفر کنید. به راحتی می‌توانید روی لوله را بپوشانید.

 

مرحله 4

مهره را به انتهای لوله بلغزانید و آن را با یک گلویی محکم کنید. انتهای لوله را روی شیر آب قرار دهید. این مهره را باید با آچار به خوبی سفت کنید. هرچه گلویی بهتر محکم شود از نشتی جلوگیری می‌کند و به خوبی شلنگ را در بر می گیرد.

 

مرحله 5

شیلنگی که به کولر آبی متصل می‌شود نیز باید به کمک مهره و گلویی سر جای خود محکم شود. این مهره‌ها را باید به اتصالات جانبی کولر متصل کرده و به کمک آچار محکم ببندید.

 

مرحله 6

فلکه آب را باز کرده و شیر آب را باز کنید. نشتی دو طرف لوله را با دقت بررسی کنید. اگر دیدید کمی نشتی وجود دارد دوباره آن را آب بندی کنید. بعد از اینکه محفظه داخلی کولر آبی از آب پر شد، شناور به طور خودکار جریان آب را قطع می‌کند.

برچسب‌ها: سنجاقکولر آبیاستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.