بیش از ۲۰۰ جلسه سرمایه‌گذاری به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد
علی عمیدی مدیرعامل کارن کراد در حاشیه اینوتکس ۲۰۲۱: ۸

بیش از ۲۰۰ جلسه سرمایه‌گذاری به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۲۰:۵۶ | ۷ دقیقه

علی عمیدی، مدیرعامل سامانه تامین مالی جمعی کارن کراد گفت: «در روز اول و دوم نمایشگاه اینوتکس بیش از ۲۱۰ جلسه سرمایه‌گذاری برگزار شده است. این عدد در نمونه‌های جهانی مثل نمایشگاه جی‌تی‌اکس و ...، قابل توجه است.»

نوپاناکارن کراد، اولین کارگزار رسمی تأمین مالی و سرمایه‌گذاری تحت حمایت و نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‌ است که فرآیند جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها را تسهیل می‌کند. همین باعث شد تا در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱ گفت‌وگویی با علی عمیدی مدیرعامل کارن کراد داشته باشیم.

کمی درباره کافه سرمایه برایمان بگویید. چند سال است که اجرا می شود و به طور کلی به چه صورت است؟

ما در کافه سرمایه بحث اتصال بین سرمایه گذاران و سرمایه پذیران، یا در واقع شرکت‌ها را دنبال می‌کنیم. سه چهار سالی هست که در حال برگزاری است. در رویدادهای مختلف یا بعضا بدون رویداد برگزار شده است. به خاطر دارم که اولین بار با فرابورس ایران، در نمایشگاه بورس، بانک، بیمه برگزار کردیم و بعد از آن همواره در رویدادهای مهم کشور حضور داشتیم و سعی کردیم خدماتمان را ارائه دهیم. هر بار یا خود بهتر شدیم یا شرایط ایجاب کرد که بهتر شویم. به طور مثال، امسال با توجه به شرایط کرونا اتفاق جالبی افتاد. آماری که دیروز منتشر شد نشان داد که در روز اول و دوم نمایشگاه بیش از ۲۱۰ جلسه سرمایه گذاری برگزار شده است. از اینکه یک اتفاق سرمایه گذاری جدی در حال افتادن است خوشحال هستیم و این اعداد در نمونه جهانی مثل نمایشگاه جی تی اکس و غیره، قابل توجه هستند.

امسال نسبت به سال گذشته چه پیشرفتی داشتید؟

امسال توانستیم بیشتر با کرونا کنار بیاییم! فکر می‌کنم تفاوت امسال همین موضوع بوده و جلسات را آنلاین برگزار کردیم که خیلی تجربه بی نظیر و دشواری بود. پژوهشی در این باره نداشتم اما فکر می‌کنم اولین بار در دنیا بود که جلسات B2B به صورت آنلاین در اینوتکس سال گذشته برگزار شد ولی امسال هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری برگزار می‌شود. تعداد سرمایه گذاران خیلی بیشتر شده و نزدیک هزار و سیصد و اندی سرمایه گذار در این برنامه حضور داشتند. امیدوارم که نتایج هم خوب باشد.

آیا سرمایه گذاران صرفا وی سی هستند؟

خیر انواع مختلفی از سرمایه گذاران را داریم. وی سی، صندوق پژوهش فناوری، شتاب دهنده، تامین سرمایه، مشاور سرمایه گذاری را داشتیم.

چه آینده‌ای برای کافه سرمایه متصور هستید؟

امیدوارم خدمات با کیفیتی برای شرکت‌ها و سرمایه گذاران داشته باشد تا بتوانند به نتایح خوبی دست پیدا کنند. در واقع ما در حال آسان‌تر کردن مقدمات هستیم تا سرمایه گذار و سرمایه پذیر راحت‌تر در کنار هم قرار بگیرند. انشاالله که در حد توان و انرژی ما کمبودی احساس نشود و بتوانیم مفید باشیم.

چند درصد جلسات از برگزار شده به قرارداد ختم می‌شوند؟

اینجا قراردادی صورت نمی‌گیرد چون شروع یک فرآیند سه چهار ماهه برای جذب سرمایه است. البته قبل از شکل گیری جلسه، ما اطلاعات اولیه را برای سرمایه گذارها می‌فرستیم و سرمایه گذارها برای برداشتن یک گام به جلو ابراز علاقه کردند و این بخش از کار انجام شده است. اما چیزی که می‌تواینم در اینجا بیان کنیم این است که چقدر از این جلسات جدی‌تر می‌شود و به مراحل بعد می‌روند. عموما بین ۵۰ تا ۷۰ درصد به دور بعدی می‌روند ولی درصد جلساتی که به جذب سرمایه می‌انجامد خیلی پایین‌تر است.

آیا کافه سرمایه صرفا محدود به رویدادها می‌شود یا در طی سال هم به طور مستمر فعال است؟

کافه سرمایه یک رویداد است که ما سعی می‌کنیم حداقل به صورت فصلی آن را برگزار کنیم. چون استارت آپ‌های مختلفی از ما درخواست دارند، بعضا دیگر به نمایشگاه نمی‌رسند. به طور مثال از همین الان ما در حال برنامه ریزی برای تابستان هستیم تا یک کافه سرمایه داشته باشیم. کما اینکه مستقل از اسم کافه سرمایه و رویداد، این کار جذب سرمایه در حال حاضر برای تیم‌ها انجام می‌شود. حتی برای این نمایشگاه یک سری از تیم‌ها مراجعه کردند و اعلام کردند که جا مانده‌اند. اما اینطور نیست و می‌توانند مراجعه کنند و ما فعالیت‌ها آنها را آغاز می‌کنیم.

صحبت پایانی؟

امیدوارم نمایشگاه خوبی باشد و کسی کرونا نگیرد و حال همه خوب باشد.

برچسب‌ها: کارن کراداینوتکس 2021سرمایه‌گذاریعلی عمیدی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.