ترکیه را به شاخ‌های مجازی نشناسید
رپرتاژ آگهی؛ ۸

ترکیه را به شاخ‌های مجازی نشناسید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۰۹:۰۰ | ۷ دقیقه

این روزها ترکیه مقصد اول ایرانی‌ها شده است. عده‌ای به قصد ادامه تحصیل، عده‌ای به قصد کار و عده‌ای نیز به قصد زندگی رهسپار ترکیه می‌شوند. اما دسته‌ای نیز برای راه‌اندازی وبسایت‌های قمار یا به اصطلاح شرط‌بندی، ترکیه را انتخاب کرده‌اند. رشد عجیب این افراد که اتفاقاً افراد مشهوری در فضای مجازی هستند، باعث شده که نام و نشان افرادی که در کشور همسایه زندگی سالمی دارند، گم شود. به همین دلیل بیشتر افراد، ترکیه را مأمن شاخ‌های نوظهور اینستاگرامی می‌دانند.

نوپانامتاسفانه رشد قارچ‌گونۀ شاخ‌های مجازی و سبک زندگی عجیب و غریب‌شان در اینستاگرام، باعث دید منفی افراد نسبت به خارج‌نشینان به‌خصوص ایرانیان مقیم ترکیه شده است. اما نباید اجازه داد که زندگی افراد سالم و بی‌حاشیه در سایه رفتارهای شاخ‌های مجازی ترکیه‌نشین قرار بگیرد.

شاید بهترین راه برای به حاشیه راندن پدیده‌هایی مانند میلاد حاتمی، دنیا جهانبخت و ... صحبت از افرادی باشد که در ترکیه زندگی بی‌حاشیه‌ای را در پیش گرفتند. برعکس شاخ‌های اینستاگرامی و گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی، نه مایۀ سرافکندگی هستند و نه مسبب فساد اخلاقی.

فرشید فرجی یا به قول ترک‌های ترکیه فِریت فرجی (Ferit Faraji)، یکی از ایرانیان ساکن ترکیه است. فریت فرجی در شهریور ماه سال ۱۳۶۱ در تهران متولد شد. پدر وی، علی‌اکبر فرجی از تجار قدیمی ایران است که صادرات و واردات به ترکیه را انجام می‌داد.

به دلیل رفت‌وآمدهای پدرش، از کودکی به ترکیه آمد و مقیم این کشور شد. در دانشگاه استانبول تا مقطع لیسانس در رشتۀ توریست و هتلداری تحصیل کرد و بعد از اتمام تحصیلات، فعالیت‌های اقتصادی خود را شروع کرد.

فرجی برای موفقیت و رسیدن به آرزوهای خود، نه دست به دامن مافیای سایت‌های شرط‌بندی شد و نه هر روز رفتارهای عجیب‌وغریبی در فضای مجازی از خود به نمایش گذاشت. برعکس راه‌های متداول این روزها، سعی کرد که کسب‌وکاری برای خود راه بیندازد.

فریت فرجی، شرکت دیپلمات تراول را راه‌اندازی کرد. این شرکت در زمینۀ گردشگری فعالیت می‌کند و حدود ۱۸ سال است که از تاسیس آن می‌گذرد. فرجی سعی کرده در زمینۀ گردشگری، خلاق باشد و به همین دلیل همیشه ایده‌هایی نوین در دیپلمات تراول اجرا می‌شود.

جالب است بدانید که Ferit Faraji علی‌رغم اینکه خانواده‌ای به نسبت مرفه دارد، برای تاسیس دیپلمات تراول از خانواده و پدر تاجر خود، کمکی درخواست نکرد. برحسب علاقۀ شخصی از ۱۶ سالگی کار کرد تا بالاخره توانست با تکیه بر تجارب و اندوخته‌های مادی، شرکت گردشگری خود را تاسیس کند. در واقع دیپلمات تراول با زحمات و سرمایۀ شخصی وی شکل گرفت و سپس به شهرت رسید. البته بارها اعلام کرده پدرش نقش پررنگی در رسیدن او به جایگاه فعلی‌اش داشته و زحمات و تجارب پدرش در موفقیتش غیرقابل چشم‌پوشی است.

اما چه عاملی باعث تمایز Ferit Faraji با دیگر ترکیه‌نشینان مشهور شده است؟ تاسیس یک شرکت دیپلمات تراول و سبک زندگی سالم و تخطی نکردن از قوانین، فریت را از دیگر ساکنین ایرانی ترکیه متمایز کرده؟

البته که صدها ایرانی در ترکیه ساکن هستند و مانند فرجی زندگی نرمال و به دور از حاشیه‌ای دارند. اما آنچه باعث شد که به سراغ فریت فرجی برویم، فعالیت‌های انسان‌دوستانۀ او در ترکیۀ مهاجر پذیر است.

در چند سال اخیر سیل پناهجویان به ترکیه افزایش پیدا کرده است. جنگ و مشکلات اقتصادی باعث سرازیر شدن سیل پناهجویان به کشورهایی مانند ترکیه شد. جامعۀ جهانی همیشه از وضعیت پناهجویان در ترکیه انتقاد می‌کند. اما همچنان دولت ترکیه، تغییر چندانی در شرایط ایجاد نکرده است و افرادی که به این کشور پناه می‌برند؛ شرایط ایده‌آلی ندارند.

Ferit Faraji گرچه در زادگاه خود، یعنی ایران گمنام است و کمتر کسی او را می‌شناسد. اما فرجی در بین پناهجویان ایرانی، سوری و لبنانی که در ترکیه به سر می‌برند، شناخته شده است.

فرجی در زمینۀ بهبود شرایط پناهجویان فعالیت می‌کند و دولت ترکیه را به دلیل عدم ایجاد شرایط مناسب برای پناهجویان مورد انتقاد قرار می‌دهد.

فریت برای بهبود وضعیت پناهجویان و مهاجران در ترکیه به انتقاد بسنده نکرده، بلکه آستین‌ها را بالا زد و سعی کرد با پرداخت کمک‌های نقدی شرایط را به نفع آنها تغییر دهد. به عنوان مثال حدود ۲۵هزار دلار به یکی از خیریه‌های فعال در زمینۀ بهبود شرایط مهاجران و پناهجویان، کمک کرد.

شاید سو استفاده از موقعیت و شهرت فریت در ترکیه وسوسه‌انگیز باشد. اما او برعکس پدیده‌های اینستاگرامی که اغلب‌شان ساکن ترکیه هستند، ره صد ساله را یک شبه طی نکرده و برای رسیدن به جایگاه امروزش تلاش کرده است.

 سال‌ها است که سعی کرده به دور از حاشیه زندگی کند و مهم‌تر اینکه به عقاید و سبک زندگی هرکس احترام بگذارد. به همین دلیل به قول اینستاگرامی‌ها شوآف نمی‌کند و از صفحۀ اینستاگرام خود برای به اشتراک گذاشتن روزمرگی‌هایش استفاده می‌کند.

برچسب‌ها: Ferit Farajiفریت فرجیترکیه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.