علوم انسانی قدرت نفوذ فرهنگی ایران را در دنیا افزایش می‌دهد
سورنا ستاری در افتتاحیه خانه خلاق و نوآوری تبیان گفت: ۸

علوم انسانی قدرت نفوذ فرهنگی ایران را در دنیا افزایش می‌دهد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۰۹:۰۸ | ۱۱ دقیقه

خانه خلاق و نوآوری تبیان با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گشایش یافت.

نوپانا: در این مراسم از ۶ محصول خانواده محور و خلاق این مرکز رونمایی شد. این محصولات شامل «نرم افزار همدم» در حوزه ازدواج و همسان گزینی، «نرم‌افزار پرسان» در حوزه ارائه مشاوره و انتقال تجرببات کاربردی، «نرم‌افزار کدومو» در حوزه تربیت رسانه ای خانواده، «نرم‌افزار میم» برای تربیت مادر، معلم و مربی، «نرم‌افزار جیب» دستیار اقتصادی خانواده و «نرم‌افزار مجازیست» برای راهبری و هدایت خانواده‌ها در فضای مجازی می‌شود.

همه این محصولات در مرکز خلاق و نوآوری تبیان با هدف ارائه و تامین محتوای مناسب برای خانواده‌های ایرانی با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده و در دسترس قرار گرفته است. این خانه پس از یک سال فعالیت، ۶ محصول فناورانه ارائه کرده است.


از جوانان توانمندمان استفاده کنیم

سورنا ستاری
 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با اشاره به اینکه باید از خلاقیت جوانان برای ارتقای نفوذ فرهنگی کشور در دنیا بهره بگیریم، گفت: از جوانان توانمندمان استفاده کنیم و ایده آنها را به بازار برسانیم. بودجه کشور بر چهار پایه اصلی استوار است و بخش بزرگی از آن در حوزه بهداشت، آموزش و دفاع هزینه می‌شود اما نتیجه این همه سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و اثرات آن در زندگی روزمره مردم و جامعه مشهود نیست. این موضوع در حوزه علوم انسانی بیشتر است.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: رتبه ایران در حوزه تولید مقالات در دنیا ۱۵ است. البته این رتبه در حوزه علوم انسانی و هنر حدود ۴۰ است. این موضوع نشان می‌دهد که در این دو حوزه باید بیشتر کار کنیم.

به گفته ستاری، کتاب نوشتن خوب است اما تنها این کار کافی نیست و باید ثمرات آثار مکتوب خود را در جامعه و زندگی مردم پیاده سازی کنیم. اگر این کار صورت نگیرد قطعا به نقطه مطلوبی نمی‌رسیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه تغییر فرهنگ در کشور به مدد علوم انسانی و فناوری‌های نرم میسر است، افزود: باید روش‌هایی پیدا کنیم که مردم با این اقدامات، فرهنگ غنی و دیرینه ایران اسلامی خود را احیا کنند و در زندگی روزمره به کار ببندند.

ستاری همچنین بیان کرد: این کار با طراحی نرم‌افزارهای فرهنگی اتفاق می‌افتد. ما باید زیرساختی برای اتصال نوآوری جوانان کشورمان به نیازهای جامعه ایجاد کنیم و در این مسیر تلاش کنیم تا نوآوری ها به زندگی روزمره مردم راه یابد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، تلفیق علوم انسانی با رشته های مهندسی و پزشکی را ضروری دانست و گفت: کنار هم قرار گرفتن این تخصص‌ها می‌تواند زمینه‌ساز توسعه کشور باشد‌. علوم انسانی و فناوری‌های نرم قدرت نفوذ فرهنگی ایران در دنیا را بالا می‌برد.

ستاری با بیان اینکه  فارسی نهمین زبان جستجو در اینترنت است، گفت: صفحه‌های فارسی موجودر در فضای مجازی چند برابر صفحات عربی زبان است. همین موضوع نشان می‌دهد که قدرت زبان فارسی زیاد است و باید این قدرت را به جوانان توانمندمان متصل کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، جوانان خلاق و نوآور حوزه علوم انسانی را سرمایه‌های اصلی کشور خواند و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز تبیان پلت‌فرم‌های مناسبی برای توسعه نوآوری در حوزه علوم انسانی هستند و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق همچنین بیان کرد: سرکوب نوآوری در کشور یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است و متاسفانه سیستم دولتی و ساختار موجود آن، نوآوری و خلاقیت جوانان را در نطفه خفه می‌کند. این ساختار، محیط کسب‌وکار کشور را مختل کرده است. باید این سیستم بیمار دولتی را اصلاح کنیم و با قدرت از بچه‌های خلاق و نوآور کشور که توانایی بالایی در اصلاح این ساختارها دارند، بهره ببریم.

مشکلات کشور را با داشته‌های بومی رفع کنیم

همچنین در این مراسم محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به ضرورت حل مسایل کشور با روش‌های بومی، گفت: هر اقلیم و زیست‌بومی مشکلات و چالش‌های خود را دارد و برای حل آنها باید روش‌هایی مبتنی بر همین زیست‌بوم انتخاب کند. در کشور ما نیز روش های نوآورانه و خلاق ایرانی و اسلامی  باید پیاده سازی شود.

وی افزود: برای مبارزه با هجمه های دشمنان بشریت علیه بنیان خانواده که یک معضل جهانی است، تنها راه، استفاده از اقتضائات ملی و بومی است. ایران در مسیر پیشرفت قرار دارد و این موضوع با تلاش های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری میسر شده است.

قمی همچنین بیان کرد: سامان دادن به سبک زندگی ایرانی و اسلامی در کشور تنها با نوآوری های برخواسته از فرهنگ غنی کشور امکانپذیر است.


از محصولات و ایده‌های خلاق حمایت می‌کنیم

کمیل خجسته مدیرعامل موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان نیز در این مراسم، بیان کرد: تبیان یک مجموعه فناورانه اجتماعی است و تلاش می کند در عصر ارتباطات و پیشتازی شبکه های مجازی نقشی موثر ایفا کند.
وی همچنین بیان کرد: تبیان تلاش می‌کند از تولید محصولات خلاق حمایت کند و نرم افزاری برای توسعه زندگی ایرانی باشد و مشکلات آنها را رفع کند.

مرکز نوآوری وخلاق تبیان با حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط موسسه فرهنگی رسانه‌ای تبیان شکل گرفته است.

تفاهم‌نامه امضا شد

در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان تبلیغات اسلامی با هدف بهره گیری از فناوری ها و نوآوری های روزآمد و خلاق و هم افزایی موثر در تقویت نظام نوآوری و توسعه نظام فناوری کشور امضا شد.

هدف از امضای این تفاهم نامه توسعه زیست بوم نوآوری، حمایت مادی و معنوی، پرورش و ارتقای علمی و مدیریتی و بهره مندی از توانایی استعدادهای برتر، نخبگان و سرآمدان فرهنگی، هنری، تبلیغی و دینی، ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و خلاق و صنایع نرم است.

هم‌افزایی و تقویت زیست بوم نوآوری و خلاق با استفاده از ظرفیت های جامعه فرهنگی، هنری، تبلیغی و دینی در قالب قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و آیین نامه حمایت از شرکت های خلاق و نوآور و حمایت از گروه ها و هسته های نخبگانی فرهنگی، هنری، تبلیغی و دینی و کسب و کارهای نوآورانه با استفاده از ظرفیت ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله محورهای این تفاهم نامه است.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریسورنا ستاریتبیان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.