ضرورت حضور مدیر ارشد مالی در استارت‌آپ
فردی برای تمام فصول ۸

ضرورت حضور مدیر ارشد مالی در استارت‌آپ

توسط مهدی بصیرت‌نیا | ۱۳۹۶/۰۱/۲۲ - ۱۰:۰۰ | ۶ دقیقه

با بیشتر شدن کارها و جذب سرمایه، ضرورت وجود این پُست بیشتر احساس می‌شود.

نوپانا: بسیاری از موسسان استارت‌آپ‌ها برای شروع، روی مدیرعامل (CEO) و مدیر ارشد اجرایی (CTO) تمرکز می‌کنند، اما هرچه کسب‌وکار جلوتر برود، وجود یک پست، بیشتر خودش را نشان می‌دهد و آن مدیر ارشد مالی (CFO) است.

اولین مزیت حضور مدیر ارشد مالی، این است که شکاف‌های استارت‌آپ را تشخیص داده و کارایی و ایرادات هر پست دیگری را نشان می‌دهد. به‌خصوص در رده‌های بالا و هنگامی که شرکا در مورد مسائل مالی نیاز به کمک بیرونی داشتند.

اگر موسس استارت‌آپ در زمینه‌های مالی تجربه‌ای داشته باشد، شاید در ابتدای راه استخدام مدیر ارشد مالی را بی‌معنا بداند. اما این اشتباه بزرگی است و با پیشرفت کسب‌وکار، وضعیت استارت‌آپ پیچیده می‌شود و مدیرعامل فرصت رسیدن به وظایف خود را نیز نخواهد داشت. در واقع هرچه سطح کاری بالاتر باشد و یا سرمایه بیشتری وارد کسب‌وکار شود، ضرورت حضور این فرد بیشتر دیده می‌شود.

ناجی استارت‌آپ

مدیر ارشد مالی هرچقدر هم دیر وارد کار شود، مانند یک فانوس عمل کرده و راه و چاه را نشان خواهد داد. این فرد باید تا حدی توانایی داشته باشد که قبل از انجام هرکار، بتواند با دلایل روشن بگوید که ایا این تصمیم به نفع آینده مالی شرکت است یا خیر.

مدیر ارشد مالی، وظیفه‌ای فراتر از جمع و تفریق اعداد دارد و کسی است که اهداف شرکت را زیر نظر دارد و عوامل و خطرات داخلی و خارجی را به‌خوبی می‌شناسد و به موقع در مورد هرکدام هشدار می‌دهد. در حقیقت او عقل سلیم یک استارت‌اپ است.

جذب سرمایه بیشتر

وارد کردن پول زیاد به استارت‌آپ همیشه با ریسک بالایی همراه است و در این مواقع حضور مدیر ارشد مالی خیال کارآفرین را از بابت این مسئله راحت می‌کند. زیرا او مسئول مدیریت بودجه، تجزیه و تحلیل سود و هزینه، پیش‌بینی نیازها و همچنین تضمین مسائل مالی است. از طرفی سرمایه‌گذاران به شرکت‌هایی که مدیر مالی کاربلدی داشته باشند، زودتر و بیشتر اعتماد می‌کنند، زیرا اطمینان دارند با کمترین خطر ممکن روبرو خواهند بود و مدیر مالی نیز دقیق‌تر از هرکسی برای آنها توضیح می‌دهد که قرار است با پول آنها چه کارهایی انجام دهند.

اهمیت نگاه کارآفرین به استارت‌آپ

حضور مدیر ارشد مالی، بیشتر از هرچیزی به توانایی و ذهنیت کارافرین بستگی دارد. ممکن است شرکتی آن‌قدر بزرگ نباشد که از همان ابتدا با یک مدیر مالی حرفه‌ای قرارداد ببندد. بعضی از کارآفرین‌ها این پست را در ابتدای کار به‌صورت پاره‌وقت در اختیار می‌گیرند و در صورت پیشرفت آن را به‌طور کامل به کسب‌وکار خود وارد می‌کنند.

از طرفی ذهنیت کارآفرین بسیار حائز اهمیت است. اگر کارآفرینی نگاهش کوتاه‌مدت باشد و به اندازه کافی صبور نباشد، داشتن این پست حیاتی را غیرضروری می‌داند. اما فردی که به‌دنبال پیشرفت و بزرگ‌تر کردن استارت‌آپ خود است، با وجود همه سختی‌ها از اهمیت حضور مدیرمالی کم نمی‌کند و شرایط را تا جایی که می‌تواند برای همکاری با این فرد ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکارآفریناستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار است. او در حوزه‌های فناوری اطلاعات، گرافیک و مدیریت و بازاریابی محتوا فعالیت دارد. مهدی بصیرت‌نیا سابقه تولید محتوا در حوزه علم و فناوری و مدیریت توزیع محتوا در چند پایگاه اطلاعاتی معتبر را در کارنامه خود دارد.