قیمت‌ها به پلتفرم‌های آگهی آنلاین بازگشتند
پس از ۸ ماه، ۸

قیمت‌ها به پلتفرم‌های آگهی آنلاین بازگشتند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۰۹:۵۹ | ۶ دقیقه

قیمت‌‌های خودرو از ساعت ۷ شب ۱۷ دی‌ماه روی پلتفرم‌های آگهی آنلاین دوباره به نمایش درآمدند.

نوپانا به نقل از پیوست، نمایش قیمت آگهی‌های خودرویی که از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون از روی بسترهای آگهی آنلاین همچون دیوار، باما و شیپور با هدف کنترل قیمت در این بازار حذف شده‌ بودند، حالا مجدد روی این بستر قابل مشاهده است.

قیمت‌های خودرو به دستور دادستانی تهران و بر اساس شکایتی که وزیر صمت آن زمان یعنی رضا رحمانی از این بسترهای آگهی آنلاین کرده بود، حذف شده بود حال پس از گذشت این دوره زمانی با مشخص شدن بی‌تاثیری حذف قیمت‌ها از بسترهای آگهی آنلاین بر افزایش قیمت‌ها، قیمت‌‌ها مجددا به نمایش درآمدند.

به نظر می‌رسد در مرحله اول بسترهای آگهی آنلاین اقدام به برگرداندن قیمت‌های خودرو روی پلتفرم‌های خود کرده‌اند و پس از آن قرار است به تدریج قیمت مسکن نیز به نمایش در آید.

هم‌اکنون قیمت اجاره مسکن و رهن در این پلتفرم‌ها نمایش داده می‌شود؛ اما قیمت‌ها برای بخش خرید و فروش مسکن قابل مشاهده نیست.

پیش از این ممنوعیت نمایش ۸ ماه قیمت روی پلتفر‌م‌های نیازمندی آنلاین، سال گذشته (نیمه سال ۹۸) نیز به دلیل التهاب بازار خودرو، یکبار دیگر قیمت‌ها از روی پلتفرم‌های آگهی آنلاین حذف شد. البته در آن زمان با ایجاد محدودیت‌ها و سیاست‌گذاری‌های مشخص از سوی خود پلتفرم‌ها، قیمت‌ها دوباره بازگشت. دراین مورد حتی چارچوب‌های فعالیت نیازمندی‌های آنلاین تهیه و تدوین شد تا از طریق آن امکان نظارت بر آگهی‌های آنلاین وجود داشته باشد و با تعیین این چارچوب مشکل حذف قیمت‌ها در پلتفرم‌های آنلاین حل شود.

نیما اشرف زاده، مدیراجرایی شیپور در این خصوص گفت: «طی ماه‌هایی که قیمت‌ها از روی پلتفرم‌ها حذف شده بود، مردم برای به دست آوردن قیمت دقیق به مشکل برخورد می‌کردند از سویی برخی از سایت‌های غیر رسمی و کانال‌های تلگرامی نیز قیمت‌های غیر واقعی را برای مردم به نمایش می‌گذاشتند همین امر موجب شده بود تا میزان نارضایتی مردم از این روند افزایش یابد.»

او اضافه کرد: «طبق قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، ارائه کنندگان کالا ملزم به نمایش شفاف قیمت کالا و خدمات هستند، پلتفرم‌های آگهی آنلاین نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید قیمت‌ها را به صورت شفاف به مردم ارائه کنند، بازگشت قیمت‌ها روی پلتفرم‌ها نیز خارج از این رویه صورت نگرفته است.» او تاکید کرد که با توجه به خوابیدن التهاب بازار خودرو بهترین زمان برای بازگرداندن قیمت‌ها روی بسترهای آگهی آنلاین همین دوره بود.

از سویی نمایندگان مجلس نیز طی هفته‌های گذشته بارها تاکید کرده‌اند که حذف قیمت‌ها تاثیری بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو و مسکن نداشته است. در هفته‌های گذشته نمایندگان مجلس طی اظهار نظر‌های مختلفی خواستار بازگشت قیمت‌ها روی پلتفرم‌های آگهی آنلاین شده بودند. آنها اعلام کرده بودند که حذف قیمت‌ها از این بسترها نه تنها هیچ تاثیری بر کنترل قیمت‌ها نداشته است بلکه در این دوره مردم بیشتر متضرر شده‌اند.

بررسی آمار و داده‌های بانک مرکزی از سوی دیوار نیز طی هفته گذشته مشخص کرده بود که حذف قیمت‌ها هیچ تاثیری بر کنترل قیمت‌ها نداشته است و روند افزایش قیمت در بخش مسکن و خودور همچنان پس از حذف قیمت‌ها از پلتفر‌م‌های آگهی آنلاین ادامه داشته است.

بهاره آورین، عضو شورای شهر تهران نیز نیمه‌های تابستان اعلام کرده بود که حذف قیمت‌ها از بستر آگهی‌های آنلاین نظام شفافیت اطلاعات و جریان آزاد اطلاعات را خدشه دار می‌کند و نه تنها تاثیری در کنترل قیمت مسکن ندارد؛ بلکه مشکلات مردم در این بخش را نیز چند برابر می‌کند.

به نظر می‌رسد همانطور که برای حذف قیمت‌ها از روی پلتفرم‌های آگهی آنلاین نامه رسمی و مکتوبی به این پلتفرم‌ها زده نشده، حال برای بازگرداندن قیمت‌ها نیز نامه کتبی در اختیار آنان قرار نگرفته است.

برچسب‌ها: دیوارشیپورنمایش قیمتنیما اشرف زاده
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.