ایده‌های نو با «تیکاف» تجاری‌سازی می‌شود
دریچه‌ای برای ورود به دنیای کسب‌وکار؛ ۸

ایده‌های نو با «تیکاف» تجاری‌سازی می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۱۳:۰۰ | ۷ دقیقه

طرحی با عنوان «تیکاف» با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه نرم و خلاق برگزار می‌شود.

نوپانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ طرحی که از تجاریسازی ایده‌های نو حمایت می‌کند و دریچه‌ای برای ورود به دنیای کسب و کار و در آمدزایی از ایده‌ها است. «تیکاف» مسیر تجاریسازی ایده‌ها را کوتاه‌تر و کم هزینه تر و از اشتباهات رایج این مسیر نیز جلوگیری می‌کند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آن را برگزار می‌کند و ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با همکاری پارک فناوری پردیس و شبکه نوآوری در اجرای این رویداد مهم همکاری دارند.

 پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این طرح مهم گفت: ارائه خدمات حمایتی به افراد دارای ایده یکی از اقدامات مهم برای دستیابی به محصولات فناورانه است. طرح «تیکاف» نیز با این نگاه کار خود را آغاز کرد تا با ارائه تسهیلات و حمایت و مشورت به ایده‌پردازان در این مسیر یاری شوند.

کرمی ادامه داد: این طرح یک برنامه هدفدار است که در آن خدمات متنوعی ارائه می‌شود. یابش یا شناسایی و توانا سازی دو مرحله اصلی در تیکاف است. در مرحله یابش افراد پس از ثبت نام در سایت Tinet از نظر ظرفیت کارآفرینی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این مرحله هر فرد به شناخت درست تری از خود می رسد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: در مرحله دوم یعنی تواناسازی افراد محدودتری حضور دارند و پس از سپری شدن دوره های ۳ تا ۵ ماهه تیم ها برای ورود به دنیای کسب و کار آماده می‌شوند.

کرمی توضیحات بیشتری درباره هر یک از مراحل تیکاف ارائه داد و بیان کرد: شناخت درست صاحب ایده از خود و طرح خود مهمترین گام برای کارآفرینی است. پس در نخستین مرحله تیکاف افراد توسط آزمون ECA از نظر کارآفرینی بررسی می‌شوند. این آزمون با استاندارد جهانی و همچنین بررسی بسیاری از شرکت ها و استارتاپ های ایرانی و نظر کارآفرینان موفق طراحی شده است و شاید بتوان گفت کامل ترین آزمون موجود برای ارزیابی جامعه یک فرد متقاضی کارآفرینی است. در خروجی این آزمون افراد متقاضی در ابعاد گوناگون با نقاط قوت و ضعف خود برای ورود به دنیای کسب و کار شخصی آشنا می شوند.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین درباره مرحله تواناسازی گفت: در این مرحله ابزارهای مختلفی به کار گرفته می‌شود. در این دوره خدماتی مانند مشاوره های تخصصی فردی، راهبری در تمام طول دوره توسط افراد با تجربه، منتورینگ، شبکه سازی در زیست بوم، جلسات انتقال تجربه کارآفرینان موفق و ناموفق، استفاده از بستر کرادفاندینگ، آموزش‌های مفاهیم لازم و... ارائه خواهد شد.

به گفته کرمی، هر فرد پس از ورود و انجام تمرین عملی جذب سرمایه، با مشاوره‌های تخصصی جلسات نسخه پیچی و خروجی مرحله ی یابش می تواند اولویت های آموزشی و مشاوره ای خود را انتخاب کند و متناسب با آن از انواع خدمات مذکور که در طول این دوره ارائه می شود بهره مند شود. همچنین در تمام طول این دوره پشتیبانی تخصصی به صورت مداوم در کنار هر فرد خواهد بود.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین درباره حمایت ها از شرکت کنندگان تیکاف، بیان کرد: حمایت های مالی و حمایت‌های دیگری مانند معرفی و جذب در شتاب دهنده ها، مراکز رشد و پارک های فناوری سراسر کشور، استفاده از حمایت های پارک فناوری پردیس در توسعه بازار محصول، استفاده از خدمات شبکه فناوری و نوآوری ایران(تینت) و استفاده از خدمات ملی فن بازار ایران را شامل می‌شود.

مهلت ثبت نام در تیکاف تا ۱۵ دی ماه سال جاری است. افراد پس از ثبت نام در سایت تینت وارد سامانه تیکاف شده و کلیه جلسات، مشاوره ها،‌ ارزیابی ها، آموزش ها،‌ تمرین ها و کارگاه ها از طریق بستر یکپارچه تیکاف به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها: طرح تیکاف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریپرویز کرمیتیکاف
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.