برترین‌های پژوهش و فناوری کشاورزی تجلیل شدند
حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی؛ ۸

برترین‌های پژوهش و فناوری کشاورزی تجلیل شدند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۱۱:۰۵ | ۱۰ دقیقه

برترین‌های دومین جشنواره ایده‌های برتر کشاورزی با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی تقدیر شدند.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که نیازمند فرهنگی هستیم که مجال را برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به اقتصاد بدل کند، ادامه داد: با وجود ظرفیت‌های نهفته‌ای که در حوزه کشاورزی داریم، مانند خیل جوانان تحصیل‌کرده‌ و تنوع بومی و کشاورزی، باید زیست‌بوم دانش‌بنیان شکل بگیرد تا این ظرفیت‌ها شکوفا شود.

ستاری با بیان این‌که فراتر از حمایت های مالی، وجود یک فرهنگ آشنا به اهمیت زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان است ادامه داد: باید یک فرهنگ جدید را پایه ریزی کنیم که بر مبنای آن، یک پژوهشگر یا سرمایه‌گذار بخش خصوصی بتواند مشتاقانه و آگاهانه بر بستر زیست‌بوم دانش‌بنیان نقش‌آفرینی کند.

ضرورت وجود زیست‌بومی برای پژوهشگران و فناوران کشاورزی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تأکید بر این‌که در هر حوزه ای که نقش شرکت‌های دانش بنیان کمرنگ است وابستگی‌ها نیز افزایش می‌یابد، ادامه داد: باید پارک‌های علم و فناوری در حوزه کشاورزی فعال شوند و  اعضای هیات علمی راهی هموار در شکل دادن شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، ایجاد فرهنگی برای خلق نوآوری را یک لازمه حیاتی در گسترش زیست‌بوم دانش‌بنیان و نوآوری دانست و گفت: تجاری سازی پژوهش و ایده‌های نوآورانه، رسالت شرکت‌های دانش‌بنیان است و در دنیا محصولات فناورانه به دست فعالان فناور این شرکت‌ها تجاری‌سازی می‌شود. محصول نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش پژوهش است و صرفا با تزریق سرمایه دولتی محقق نخواهد شد. بخش کشاورزی یکی از زمینه های جذاب و پولساز برای سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

وی با بیان این‌که در توسعه فناوری های کشاورزی راه نرفته زیادی داریم افزود: بسیاری از ظرفیت‌های ما در زیست‌فناوری و داروهای انسانی جزو بهترین‌ها هستند و این ظرفیت می تواند در حوزه کشاورزی، طیور، آبزیان و دام نیز ایجاد شود.

 

تا جایگاه واقعی ارزش آفرینی در کشاورزی فاصله داریم

ستاری، الگوی موفق توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه زیست‌فناوری را مثالی از تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان بر حلقه‌های ارزش آفرین زنجیره تولید دانست و گفت: بیش‌ترین وابستگی را در حوزه طیور با کمترین ارزش افزوده داریم این در حالی است که در حوزه داروهای بیوتک، با چند گرم تولید هزاران دلار ارزش افزوده توسط شرکت های دانش بنیان خلق و مسیر وابستگی قطع می‌شود. اگر توجه به بومی‌سازی بخش‌های فناورانه در کشاورزی، فرهنگسازی شود شاهد تحولی بزرگ در این حوزه خواهیم بود.

وی با بیان این‌که نیاز داریم خرق عادتی صورت بگیرد تا کشاورزی کشور با آن همه ظرفیت به جایگاه واقعی خود برسد، بر نقش آموزش تأکید کرد و افزود: می‌بایست عرصه آموزش کشاورزی را نیز با یک تغییر نگرش و فرهنگ متحول کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری توسعه را یک مفهوم فرهنگی دانست و افزود: برای تحول در اقتصاد و جامعه، بیش از هرچیز باید باورها، دیدگاه ها و رفتارها اصلاح شود. می‌بایست راهی هموار کنیم تا جوانان خلاق، مستعد و نوآور به عرصه تحول آفرینی و خلاقیت ورود کنند و  ظرفیت‌های نهفته را در مسیر حل مشکلات کشور به کار ببندیم.

ستاری با بیان این‌که تحول در اقتصاد کشور، رویکرد به سرمایه‌های انسانی و نوآوری، نیازمند مبارزه‌ای مستمر است، ادامه داد: تحول، به یک‌باره محقق نمی شود بلکه می بایست در این مسیر استمرار بورزیم تا زیست بوم نوآوری به حجم و وزنی قابل توجه برسد.

پای دانش‌بنیان‌ها به کشاورزی گشوده شده است

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با بیان این‌که نقش دانش‌بنیان‌ها در تغییر رویه‌های سنتی و افزایش کارآمدی عرصه کشاورزی پررنگ‌تر شده است، ادامه داد: اکنون با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران در بسیاری از روندهای عرصه کشاورزی و دامداری، از کود، بذر تا واکسن‌ها و نهاده‌های کشاورزی تحولی درخور توجه اتفاق نیفتاده است، اما همچنان باید برنامه ای برای حضور بهتر فناوران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه کشاورزی ایجاد کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر نقش ارتباط میان پژوهشگران و فناوران با عرصه تولید گفت: در ساحت اجرا یکی از ضعف‌ها دوری از واحدهای تولیدی و مزارع است و بخشی از پژوهشگران و دانشگاهیان با واحدهای تولیدی مانوس هستند. باید دست پژوهشگران را باز بگذاریم تا بدون محدودیت کار پژوهشی و فناورانه خود را دنبال کنند.

وی با تاکید بر این‌که نیاز داریم که محقق از ابتدا تا انتهای کار نوآورانه حضور پیدا کند، ادامه داد: باید برای افراد خلاق که نگاه و طرح آن ها در چارچوب‌های مرسوم نمی گنجد پا را فراتر ببریم و زمینه را برای حمایت از آنان فراهم کنیم. در این صورت شاهد یک خیز بزرگ در حوزه دانش و فناوری خواهیم بود.

 

تقدیر از برترین‌های پژوهش و حامیان پژوهش

دومین جشنواره ایده های برتر کشاورزی باهدف شناسایی ایده ها، توانمندسازی فعالان، آشکارسازی فرصت ­های نهفته و پنهان و توسعه محصولات دانش‌بنیان بخش کشاورزی، توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاوزری با مشارکت، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری برگزار شد و برترین پژوهشگران و حامیان پژوهش مورد تجلیل قرار گرفتند. ۲۲ ایده به دور نهایی راه یافتندو ۲۰ داور از بخش‌های گوناگون در این فرآیند شرکت داشتند. در نهایت ۵ ایده برتر و شایسته تقدیر انتخاب شدند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، برای  تبدیل ایده‌ها به محصول حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد

رونمایی از سامانه استعلام محصولات و نهاده‌های کشاورزی

در این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترويج کشاورزی سامانه‌های اعلام مخاطرات و توصیه‌های کشاورزی، مکان یابی خدمات کشاورزی و همچنین سامانه استعلام محصولات و نهاده‌های کشاورزی، رونمایی شد.

همچنین از پژوهشگران دستاوردهای پژوهشی شامل بررسی غلظت عناصر سنگین در تولیدات ، تحلیل امنیت غذایی کشور، گندم سازگار با شرایط سرما و مقاوم به خشکی، رقم سیب زمینی متحمل خشکی، تولید جیره غذایی مخصوص شرایط بحران و دو کیت ردیابی دو آنتی بادی برای شناسایی کووید۱۹ تقدیر شد.

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریاستارتاپ کشاورزیکاظم خاوازیوزارت جهاد کشاورزی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.