بانک مرکزی ارز لازم برای واردات موبایل را تخصیص داد
آیا ارزانی موبایل در راه است؟ ۸

بانک مرکزی ارز لازم برای واردات موبایل را تخصیص داد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۴:۲۴ | ۷ دقیقه

طی روزهای گذشته نگرانی‌های زیادی در این خصوص وجود داشت؛ اما خوشبختانه با همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت؛ این اجازه تا حد قابل قبولی نیز داده شد و حداقل تا دو ماه آینده از بابت تلفن همراه هیچ نگرانی نخواهیم داشت و بازار موبایل با واردات جدید تامین خواهد شد.

نوپانا به نقل از تحلیل بازار، موبایل این روزها با علامت سوال‌های بسیاری مواجه بود. سوالاتی از این دست که آیا برای واردات موبایل ارز لازم  توسط بانک مرکزی تخصیص داده خواهد شد؟ چه زمانی قیمت ارز کاهشی امروز مبنای قیمت بازار موبایل خواهد بود؟ و...

در روزهای گذشته بر اساس اطلاعات سامانه همتا در خصوص کاهش تعداد گوشی‌های همراه روشن نشده که باید بازار را تامین کند رضا قربانی خبر از احتمال اختلالاتی در بازار موبایل در ادامه عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی خبر داده و عنوان کرده بود: «در صورتی که هر چه سریع تر در این خصوص اقدامی صورت نگیرد احتمالا در روزهای آتی شاهد بی نظمی در تامین تلفن همراه خواهیم بود»؛ در گفتگو با بازار با اعلام این خبر که ارز لازم توسط بانک مرکزی برای واردات موبایل تخصیص داده شد، افزود: «منشا واردات موبایل ارز نیمایی با قیمت آزاد است. موبایل در دسته کالاهای وارداتی گروه کالایی ۲۳ است که با استفاده از ارز نیمایی با بالاترین قیمت وارد می‌شود. به دلیل محدودیت عرضه، این قیمت اگر بیشتر از ارز آزاد نباشد کمتر هم نیست. برای واردات موبایل نیز وارد کنندگان باید اجازه بانک مرکزی برای خرید ارز را داشته باشند.»

او با تاکید بر اینکه زمانی که از تخصیص ارز برای واردات موبایل توسط بانک مرکزی صحبت به میان می‌آید؛ در اصل منظور اجازه خرید ارز از سامانه نیما با قیمت آزاد است، نه اینکه بانک مرکزی ارز ارزان به وارد کنندگان بدهد. وی ادامه می‌دهد: «  طی روزهای گذشته نگرانی‌های زیادی در این خصوص وجود داشت؛ اما خوشبختانه با همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت؛ این اجازه تا حد قابل قبولی نیز داده شد و حداقل تا دو ماه آینده از بابت تلفن همراه هیچ نگرانی نخواهیم داشت و بازار موبایل با واردات جدید تامین خواهد شد. »

او با اشاره به اینکه میانگین قیمت ارز(دلار) در این روزها حدود ۲۶ هزار تومان است می‌گوید: «دو فاکتور دست به دست هم داده و زمینه ساز کاهش قیمت کالای وارداتی می باشد یکی قیمت ارز و دیگری رقابت در بازار که با توجه به مهیا شدن این دو در بازار تلفن همراه این مهم اتفاق خواهد افتاد.

زمانی که اجازه واردات با ارز روز که قیمت آن پایین تر از قبل است داده شود؛ به دلیل افزایش تعداد موجودی کالا، بحث رقابت برای فروش جان می‌گیرد. ۴۰۰ شرکت وارد کننده موبایل نیز برای فروش بیشتر حتی خیلی پایین‌تر از سود قانونی اقدام به فروش می‌کنند واز طرفی دست دلالان از این بازار کوتاه می شود و همین به رقابتی شدن بیشتر بازار منتهی شده و در نهایت موجب کاهش قیمت مصرف کننده خواهد گردید.»

رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان اضافه کرد: «همان طور که در گفتگوی قبلی اشاره کردم، زمانی قیمت ارز روز مبنای قیمت گذاری می‌شود که تخصیص ارز و یا همان اجازه خرید با ارز روز کاهشی برای واردات توسط بانک مرکزی به واردکنندگان داده شود. بنابراین قطعا قیمت تمام شده موبایل در بازار در مقایسه با وارداتی که در ماه‌ گذشته و با قیمت دلار بالای سی هزار تومان وارد شده تفاوت خواهد داشت و رو به نزول خواهد بود.»

او می‌گوید: «در روزهای گذشته شاهد شیطنت‌های رسانه‌ای زیادی با سرمنشا دلال‌هایی که برای این صنف شناخته شده هستند بودیم که دوست نداشتند به هر نحوی بانک مرکزی اجازه واردات به تلفن همراه بدهد. زیرا در صورت بر هم خوردن نظم بازار با سوء استفاده و دلال بازی سود سرشاری عایدشان می شد و سعی کردند با انتشار اخبار کذب، مانعی در این راه باشند. اما خوشبختانه بانک مرکزی با درایت و علم به اینکه این روزها با توجه به دورکاری ها و آموزش های آنلاین تامین بازار تلفن همراه از اهمیت ویژه برخوردار است، تصمیم صحیحی که به نفع مردم و در جهت تامین بازار و کاهش قیمت تلفن همراه بود را اتخاذ نمود و سد راه بر هم خوردن نظم بازار و سودجویی آتی این عده گردید که جای تشکر دارد. »

برچسب‌ها: موبایلواردات موبایلکمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.