ستاری: از رونق حضور بانوان در زیست‌بوم نوآوری حمایت می‌کنیم
تقدیر معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از بانوان کارآفرین؛ ۸

ستاری: از رونق حضور بانوان در زیست‌بوم نوآوری حمایت می‌کنیم

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۱۰:۰۹ | ۱۱ دقیقه

زنان کارآفرین برتر در حوزه ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده توانمندی‌های خود را در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ارائه کردند و تقدیر شدند.

نوپانا: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با بیان این‌که ایجاد یک زیست‌بوم مساعد برای فعالیت نوآورانه بانوان و هموار کردن مسیر، اولویت معاونت علمی و فناوری است، گفت: در روزهای نخست حرکت زیست‌بوم دانش‌بنیان، مطالعه‌ای توسط پژوهشگران و اساتید برجسته تهیه و در قالب کتاب «شناخت دره سیلیکون» منتشر شد. این کتاب این پرسش را که چرا این منطقه منحصر به‌فرد است پاسخ داد که بر وجود یک زیست‌بوم مساعد فعالیت‌های نوآورانه و وجود فرهنگ آن تاکید داشت.

ستاری با تاکید بر این‌که رویکرد، فرهنگ و نیروی خلاق باعث ایجاد این زیست بوم می شود، ادامه داد: باید در جامعه، مسیر برای سرمایه گذاری خطر پذیر، حضور صندوق های جسورانه و وقف علمی فراهم شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که بستری مساعد برای خلق نوآوری بانوان، لازمه‌ای است که کسب و کارهای آنان را بالغ و نوآوری را محقق می‌کند، افرود: در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان بانوان هم این‌گونه است. اگر زیست‌بومی برای فعالیت آنان شکل بگیرد، قطعا شاهد نقش تحول آفرین و تاثیرگذارتر بانوان در این عرصه خواهیم بود.

وی با بیان این‌که فرهنگ وارادتچی و اقتصاد نفت‌محور مانعی جدی فراروی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، بیان کرد: فرهنگ عمومی کشور که ریشه‌ای هزاران ساله و مبتنی به  نوآوری و کارآفرینی داشته، دستخوش این فرهنگ نادرست قرار گرفته است و ساختار کشور را از برون‌گرایی و صادرات‌محوری به سوی خام‌فروشی و وارادت برد.

ستاری همچنین گفت: در این فرهنگ مجالی برای تحول آفرینی بانوان نبود اما اکنون با رونق شرکت‌های دانش‌بنیان نهال‌های تازه‌ ای رشد کرده اند اما تحکم و ترویج این فرهنگ نیازمند کاری طولانی مدت و مبارزه‌ای همه جانبه و تمام عیار توسط بخش‌های گوناگون جامعه است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به این‌که نقش بانوان در این زیست بوم جدید به خوبی نمایان شده است، گفت: این مبارزه میان زیست‌بوم دانش‌بنیان و اقتصاد سنتی و قدیمی شکل گرفته است و اکنون که در آغاز راه قرار داریم بهترین مجال و فرصت برای تثبیت نقش بانوان در تحول آفرینی است.

ستاری،  کسب‌وکارهای فضای مجازی را بستر بسبار خوبی برای نقش‌آفرینی بانوان در زیست‌بوم نوآوری دانست و بیان کرد: تمام دغدغه‌ام این است که زیست‌بومی ایجاد کنیم که به صورت خودجوش زایش و نوآوری داشته باشد.

نقش اثربخش بانوان در پیشرفت علمی

در ادامه معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز در این نشست با اشاره به این‌که همواره پژوهش های ارزشمندی در سطح دانشگاهی وجود داشته است، گفت: ایران ما جزو کشورهای پرشتاب در حوزه علمی به شمار می‌رود اما کاهش فاصله میان ایده‌های خلاقانه، پژوهش‌های کاربردی و نیاز بازار یک اولویت مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.



ابتکار با بیان این‌که بانوان در این مسیر به خوبی حرکت کرده‌ اند و در گسترش لبه‌های دانش و فناوری دستاوردهای خوبی داشته اند، بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد اعضای هیات علمی و بیش از ۵۲ درصد دانشجویان کشور بانوان هستند که نشان دهنده نقش اثربخش بانوان برای حرکت در مسیر پیشرفت علمی است.

حمایت‌ها برای توسعه نقش بانوان در زیست‌بوم نوآوری

همچنین سیده فاطمه حسینی مشاور امور بانوان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این نشست از حمایت‌ها برای توسعه نقش بانوان در زیست‌بوم نوآوری گفت و ادامه داد: با حمایت‌های صورت گرفته توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و  تلاش ارزشمندی که بانوان در این مسیر انجام داد‌ند، مرز و محدودیتی برای توسعه فناوری و فعالیت‌های نوآورانه توسط بانوان وجود ندارد.

حسینی، با اشاره به استقبال این معاونت از کسانی‌که قصد دارند ایده‌های نوآورانه خود را به کسب‌وکار بدل کنند و در مسیر فناوری قدم بگذارند، افزود: حمایت‌های مالی معنوی از جمله تسهیلات، معطوف بر این است که این رشد و توسعه زیست بوم کارآفرینی صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که امروز بانوان بخش قابل توجهی از زیست‌بوم نوآوری هستند، ادامه داد: با توجه به شرایط به وجود آمده در دوران کرونا، می توان به فرصت‌های موجود در این دوره با نگاهی دقیق تر پرداخت. بانوان همچون گذشته در استفاده مطلوب از این فرصت‌ها، همان‌گونه که در شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق نشان دادند، نقشی اثربخش ایفا می‌کنند.

استقبال گرم معاونت علمی از بانوان فناور و کارآفرین

مشاور امور بانوان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به حضور پررنگ زنان در کسب‌وکارهای مبتنی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات، گفت: در حوزه کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک، مشاغل خانگی و خلاق نیز توسط بانوان کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است.

حسینی با بیان این‌که نوآوری‌های بانوان ایرانی به بازارهای بین‌المللی راه یافته و معاونت علمی در این مسیر حامی آنان است، ادامه داد: برای بانوانی که خود را به کار کارمندی وابسته نکردند و ضمن ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، گامی مهم در پیشرفت کشورشان برداشتند، این ظرفیت وجود دارد که بتوانند توانمندی هایشان را به فراتر از مرزهای کشور ببرند.

وی با اشاره به تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای ایجاد فرصت‌های عادلانه  کسب‌وکارهای نوآورانه بانوان بیان کرد: امروز بیش از ۱۶ درصد کسب و کارهای دانش بنیان متعلق به بانوان است. همچنین ۱۱ درصد حضور زنان در کسب و کارها و بیش از ۲۲ درصد هیئت مدیره این شرکت‌ها با حضور بانوان شکل گرفته است.
حسینی، حوزه علوم و فناوری پیشرفته را یکی از بهترین عرصه‌ها برای نمایش توانمندی بانوان دانست و گفتزنان کشورمان در این حوزه نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند.

تقدیر از برترین‌ بانوان کارآفرین

در این نشست  بانوانی که در عرصه کارآفرینی نقش‌آفرین بودند به صورت حضوری و مجازی لوح تقدیر خود را از معاون علمی و فناوری  و معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری دریافت کردند. در ۶ دوره پیشین مراسم تقدیر از بانوان کارآفرین برتر، از  ۱۲۰ کارآفرین روستایی و شهری تقدیر شده است. هدف از این رویداد، حمایت از بانوانی است که در شرایط دشوار با سربلندی مسیر پیشرفت و تعالی را طی می کنند.

بخش دیگری از این مراسم، گفت‌وگوی بانوان کارآفرین و معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهایشان به معاونان رییس‌جمهوری بود.


امضای تفاهم‌نامه

در حاشیه این مراسم توافق‌نامه‌ همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به امضا رسید.

ارتقاء مهارت‌های زنان کارآفرین در زمینه فناوری اطلاعات، دسترسی به فضای مجازی و ارائه محصولات بر اساس نیاز بازارهای داخلی و بازارهای بین المللی، تسهیل روند تولید و توزیع محصولات تولیدی زنان کارآفرین در حوزه شهری و روستایی با توجه به شرایط پاندمی کرونا و فعالیت و موثر آنان در بازار فروش مجازی و همچنین تبیین راهکارهای همکاری از طریق مداخلات هدفمند اجتماع محور ویژه کارآفرینان زن و هدایت مشاغل به سوی اشتغال شبکه‌ای از اهداف عمده این توافق‌نامه است.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریمعصومه ابتکارزنان کارآفرین سورنا ستاریاستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.