آیا می‌توانید تخمین بزنید که تهرانی‌ها چقدر از عمرشان را در ترافیک تلف می‌کنند؟
ذوالفقار دانشی از روزنامه‌نگاران کهنه‌کار علم و فناوری، «تخمین» را آنلاین تدریس می‌کند ۸.۷

آیا می‌توانید تخمین بزنید که تهرانی‌ها چقدر از عمرشان را در ترافیک تلف می‌کنند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۰۹:۳۰ | ۵ دقیقه

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که اگر تمام مردم جهان را کنار هم جمع کنیم و فشار دهیم، چه حجمی را اشغال می‌کنند؟ آیا اسپایدرمن واقعاً می‌تواند قطار مترو را متوقف کند؟ اگر بخواهیم اتانول به‌دست‌آمده از ذرت را جایگزین بنزین کنیم، چقدر بیشتر مزرعه نیاز داریم؟ به ازای هر کیلوگرم جرم، کدام‌یک نیرومندتر است، خورشید یا موش صحرایی؟ چند نفر همین‌الان دارند در سراسر جهان، دماغ‌شان را می‌خارانند؟

نوپانا: برخی از این پرسش‌ها واقعاً کاربردی‌اند و برخی دیگر، خیالی؛ اما همه‌شان بر اساس اصول تخمین حل می‌شوند. تخمین، مهارتی است که هم درک بهتری از اعداد بزرگ در اختیار شما قرار می‌دهد و هم به شما کمک می‌کند تا با حساب‌وکتابی معقول بر اساس چند واقعیت ساده، به اطلاعات کمّی موردنیاز برای تصمیم‌گیری دست پیدا کنید.

مهارت‌های تخمین برای ارتقای شغلی هم به کار می‌آیند. بسیاری از شرکت‌های برجسته در مرحله مصاحبه شغلی، پرسش‌های حدس و تخمین مطرح می‌کنند تا اطلاعات و انعطاف‌پذیری متقاضیان را بسنجند. شرکت‌های پیشتاز در فناوری، مشاوره مدیریت، بانک‌های سرمایه‌گذاری و استارتاپ‌ها پرسش‌هایی ازاین‌دست مطرح می‌کنند که حجم بازار پوشک بچه در چین چقدر است؛ چند توپ گلف برای پر کردن یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 لازم است و چند کوک‌کننده پیانو در جهان وجود دارد؟ پاسخ درست شما نشان می‌دهد که تفکر انعطاف‌پذیری دارید؛ آماده‌اید که پرسش‌های غیردقیق را بررسی کنید و می‌توانید دانش خود را برای یافتن جواب پرسش‌های دنیای واقعی به کار بگیرید.

چرا باید تخمین بزنیم؟

دلیلش آن است که ما باید جوابی داشته باشیم تا بر اساس آن بتوانیم تصمیم بگیریم چه کنیم. معمولاً در این نوع سؤالات به دنبال پاسخ دقیق نیستیم ولی جواب‌مان، تصمیم یا فرآیندهای بعدی تصمیم‌گیری را تعیین می‌کند (مثلاً در دوره آموزش تخمین شرکت کنیم یا نه). اگر می‌خواهیم تصمیم بگیریم که برای خرید از سوپرمارکت، کیسه پارچه‌ای خودمان را همراه ببریم یا از فروشنده پاکت کاغذی یا کیسه پلاستیکی بخواهیم، باید بتوانیم برآورد کنیم که هرسال، چه میزان پلاستیک استفاده می‌کنیم. تمام این برآوردها به تصمیم‌گیری نهایی ما کمک می‌کنند؛ اگر مصرف سالانه پلاستیک ما خیلی کم باشد، اصلاً وقت خودمان را برای انتخاب بین پلاستیک و کاغذ و پارچه هدر نمی‌دهیم.

دوره آموزش تخمین

مدرس این دوره، ذوالفقار دانشی از ساینس‌ژورنالیست‌های شناخته‌شده کشور است که هم‌اکنون دبیر تحریریه مجله دانستنیها است و پیش‌ازاین، دوره تخمین را برای دانش‌آموزان المپیادی ارائه داده است. دوره آموزش تخمین به شکل آنلاین و در بستر اسکایپ برگزار می‌شود. این دوره شامل ۱۶ جلسه ۸۰ دقیقه‌ای است که طی ۸ هفته، روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار می‌شود و از پنج‌شنبه ۱۵ آبان آغاز خواهد شد. هزینه شرکت در این دوره مبلغ ۶۰۰ هزار تومان است.

برای آشنایی بیشتر با این دوره می‌توانید به فیلم‌های «چگونه تخمین بزنیم» در IGTV اینستاگرام (اکانت @zolfaqar.daneshi) مراجعه کنید تا ببیند که تهرانی‌ها چگونه حدود ۱۰ میلیون ساعت از عمرشان را هر روز در ترافیک از دست می‌دهند.

 
برچسب‌ها: ذوالفقار دانشیدوره آموزش تخمین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.