حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی مصوب بخش صنعت، معدن و تجارت در نیمه نخست امسال  ۸۵۰ میلیون دلار به ثبت رسید که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۵/ ۱۱ درصدی نشان می‌دهد. پیش‌تر مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و کمک‌های فنی ایران گفت: در ۶ ماه سال ۹۸ میزان جلب سرمایه خارجی یک میلیارد و ۴۶۳ میلیون دلار بود که امسال به سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید. تا پایان سال نیز پیش‌بینی می‌شود میزان جلب سرمایه‌گذاری خارجی به ۶ میلیارد دلار برسد.

اما برپایه آمارهای رسمی منتشره، در ۶ ماه نخست امسال ۴۹ فقره سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور به تصویب رسیده است. بر این مبنا، تعداد سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در این بخش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ افت دو درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در دوره مورد بررسی، سهم بخش صنعت ۶/ ۸۳ ‌ درصد، بخش معدن ۲/ ۶ ‌ درصد و بخش تجارت ۲/ ۱۰ ‌ درصد از حجم سرمایه‌گذاری‌های مصوب خارجی است. سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شامل همه درخواست‌ها اعم از سرمایه‌گذاری برای ایجاد طرح‌های جدید، خرید سهام شرکت‌های موجود و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام شده در سال‌های گذشته و بدون پوشش حمایتی قانون است.

در پنج ماه نخست امسال ۶۰ فقره سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در کل کشور به تصویب رسید که بخش صنعت، معدن و تجارت سهم ۲۶ درصدی داشته است.

مطابق آمار پنج ماهه امسال، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی (با ۴۰۵ میلیون دلار)، ساخت فلزات اساسی (با ۴۵ میلیون دلار)، ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی‌ها (با ۳۲ میلیون دلار) و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر (با ۲۶ میلیون دلار) بوده است.

چهار کشور نخست از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب، آلمان (با ۳۴۱ میلیون دلار)، امارات متحده عربی (با ۵۴ میلیون دلار)، چین (با ۳۲ میلیون دلار) و ترکیه (با ۳۰ میلیون دلار) بودند.

همچنین بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری‌ها توسط افغانستان با ۱۷ فقره بود و چین با ۶ فقره، ترکیه و هندوستان با پنج فقره، رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.

استان‌های سیستان و بلوچستان (با ۴۲ درصد)، خوزستان (با ۳۸ درصد)‌ و تهران و آذربایجان‌شرقی (هر یک با هشت درصد) به ترتیب رتبه‌های نخست تا سوم را از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب از ابتدای امسال تا پایان مردادماه کسب کرده‌ بودند.