ادامه جنگ دو ابر قدرت این‌بار در جبهه فناوری
عزم چین برای رهبری دنیای تکنولوژی ۸

ادامه جنگ دو ابر قدرت این‌بار در جبهه فناوری

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۰۹:۳۳ | ۸ دقیقه

کشور چین در طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های محسوسی را در زمینه فناوری‌های رباتیک تجربه کرده و اخیرا توانسته بسیاری از کارخانه‌های خود را به ربات‌هایی با فناوری هوش مصنوعی مجهز کند.

نوپانا به نقل از ای‌تی ایران، این تلاش‌ها، چین را در زمینه استفاده از فناوری‌های نوظهور در کنار آمریکا قرار می‌دهد که ربات‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای را در صنایع این کشور ایفا می‌کنند. اما نکته‌ای که هر دو کشور باید آن را در نظر بگیرند، توجه به نیروی کار انسانی است چراکه هرچه استفاده از ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی بیشتر شود، به همان میزان انسان‌ها هم بیکار می‌شوند.

با این حال، استفاده از ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی در خط تولید کارخانه‌ها به عنوان یکی از راهکارهای مدنظر شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین برای پایان دادن به سلطه آمریکا بر حوزه فناوری تا سال ۲۰۲۵ عنوان شده است.
 
در همین رابطه، در ماه مه ۲۰۲۰، در مقاله‌ای که در نشریه South China Morning Post منتشر شده، توضیحاتی را در خصوص این هدف شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین ارائه شده، که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید: پکن در حال تلاش برای دستیابی به رهبری جهانی فناوری‌های کلیدی است و قصد دارد از طریق عرضه انواع مختلف فناوری‌ها از شبکه‌های بی‌سیم نسل جدید گرفته تا هوش مصنوعی، بیش از یک تریلیون دلار را به اقتصاد کشور تزریق کند.
 
در طرح جامعی که مورد حمایت شخصی رئیس جمهور، شی جین‌پینگ قرار گرفته، چین تقریبا ۱.۴ تریلیون دلار را در طی شش سال سرمایه‌گذاری خواهد کرد و از شرکت‌های فناوری دولتی و همچنین خصوصی همانند هواوی درخواست خواهد کرد تا در زمینه استقرار شبکه‌های بی‌سیم ۵G، نصب دوربین‌ها و سنسورها با دولت همکاری کنند و بتوانند نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه دهند که از آن در رانندگی خودران، خودکار کردن کارخانه‌ها و نظارت عمومی‌استفاده خواهد شد.
 
پیش‌بینی می‌شود که این طرح‌های جدید زیرساختی می‌تواند به نفع شرکت‌های بزرگ چینی همانند علی‌بابا، هواوی و سنس‌تایم و به ضرر شرکت‌های آمریکایی باشد. با ملی کردن فناوری، وابستگی چین به فناوری‌های خارجی کاهش خواهد یافت و این مسئله، منعکس‌کننده اهدافی است که پیشتر در برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» تشریح شده شود. چنین طرح‌هایی با انتقادهایی از سوی دولت ترامپ همراه بوده و نتیجه آن، جلوگیری از رشد شرکت‌های فناوری بزرگی همچون هواوی بوده است.
 
آنچه در این مقاله بیش از همه جلب توجه می‌کند، استفاده از عبارت ملی کردن فناوری است. بدین معنی که رئیس جمهور چین قصد دارد تا همه چیز در کشور چین، ملی کند. او می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵، چین را به یک کشوری مستقل و بدون نیاز به هیچ کمکی از سوی سایر کشورها تبدیل کند.
 
در واقع، ملی شدن فناوری می‌تواند سرمایه‌ای بیش از ۱.۴ تریلیون دلار را برای اقتصاد چین به دنبال داشته باشد. در سپتامبر امسال نیز، نشریه فورچون مقاله‌ای را از اریک اشمیت، مدیرعامل پیشین گوگل منتشر کرد که در آن وی، به اهداف چین در زمینه فناوری هوش مصنوعی اشاهر کرده بود. وی در این خصوص عنوان کرد: اگر الان اقدامی‌نکنیم، ۱۰ یا ۲۰ سال آینده به خودمان می‌گوییم که چطور از این کشور غافل شدیم؟
 
اشمیت که اکنون رهبری تیم نوآوری‌های دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده را برعهده دارد، می‌گوید که افزایش بودجه دولت چین در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی بسیار حائز اهمیت است و باید با آن توجه کنیم چرا که این میزان سرمایه‌گذاری با این حجم، از عهده شرکت‌های خصوصی و با اهدافی بشردوستانه برن‌می‌آید. درواقع، میزان هزینه‌ها در فناوری هوش مصنوعی، بسیار بالاست و هیچ شرکتی نمی‌تواند به این راحتی‌ها در این زمینه ورود کرده و در آن سرمایه‌گذاری کند.
 
با توجه به اظهارات اریک اشمیت، می‌توان گفت که دولت آمریکا به خوبی از این مسئله باخبر است. مسئله اصلی این است که آیا ایالات متحده چه اقدامی‌را برای مقابله با این اقدامات چین انجام خواهد داد یا تدابیری را برای رقابت با این کشور در این زمینه اندیشیده است.
 
اگر رئیس جمهور چین موفق شود، شاهد بازاری خواهیم بود که مشتریان، دو تامین‌کننده و زنجیره تامین را پیش روی خود خواهند داشت و زمانی فرا خواهد رسید که چین می‌تواند بسیاری از محصولات خود را در انحصار خود درآورد.
 
البته جای امیدواری است که چین همچنان به جهانی شدن اعتقاد دارد و می‌توان امید داشت که برخی از محصولات این کشور به سایر شرکت‌ها و کشورهای جهان ارسال شود. اما سوال اینجاست که اگر چین بخواهد محصولات خود را در اختیار آمریکا و یا دیگر کشورهای جهان قرار ندهد، چه سرنوشتی در انتظار محصولات فناوری این کشورها خواهد بود؟
 
می‌توان گفت که حرکت چین به سمت ملی کردن تمامی‌بخش‌های خود اعم از فناوری، مواد غذایی و… می‌تواند سوالات زیادی را به وجود آورد که فعلی پاسخی برای آن‌ها ن‌می‌توان یافت. به نظر می‌رسد که آمریکا باید به صحبت‌های اریک اشمیت توجه کند و تدبیری را برای مقابله با هرگونه تصمیم احتمالی چین در این زمینه بیندیشد و راهی را برای تامین میلیون‌ها کالایی که از چین وارد این کشور می‌شود، پیدا کند.
برچسب‌ها: چیناستارتاپقدرت فناوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.