گیت لب هم ایرانیان را تحریم کرد
محدودیتی دیگر؛ ۸

گیت لب هم ایرانیان را تحریم کرد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۷/۲۰ - ۰۹:۲۶ | ۷ دقیقه

بدون اطلاع قبلی اکانت‌های برنامه‌نویسان ایرانی در این سرویس مسدود شده است

نوپانا به نقل از آی تی ایران، روز گذشته پلتفرم گیت‌‌لب در اقدامی ناگهانی و بدون هیچ اطلاع‌‌رسانی قبلی، دسترسی برنامه‌نویسان و شرکت‌های ایرانی را به این سرویس قطع کرد. این شرکت در پاسخ به ایمیل‌های اعتراضی کاربران ایرانی، «محدودیت‌های قانون کنترل تجارت آمریکا» را دلیل این اقدام عنوان کرده است. گیت‌لب پس از اعلام این خبر در اکانت رسمی خود در توییتر، دیگر ‌ایمیل‌های کاربران ایرانی را هم پاسخ نمی‌دهد. گیت‌لب پلتفرمی است که به برنامه‌نویسان امکان ذخیره کدهای پروژه‌های مشارکتی و خصوصی را می‌دهد. این سرویس در بین برنامه‌نویسان دنیا از اهمیت و شهرت زیادی برخوردار است و به‌عنوان پلتفرمی وسیع برای ذخیره کدهای برنامه‌نویسان شناخته می‌شود.

جایگزینی مدل ایرانی کار آسانی نیست

در همین رابطه میلاد نوری در گفت‌وگو با آی‌تی‌ایران با اشاره به اینکه گیت‌لب علاوه‌بر مدیریت سورس‌ کدها، ابزارهای دیگری چون اتوماسیون‌سازی هم به برنامه‌نویسان ارائه می‌دهد، توضیح می‌دهد: «جایگزین کردن مدل ایرانی این سرویس کار آسانی نیست، اما این سرویس، نسخه منبع‌باز خود را در اختیار عموم قرار داده که هر فردی می‌تواند آن را روی سرویس خود راه‌اندازی کند. با این حال برای شرکت‌ها و افرادی که دسترسی به سرویس‌های اختصاصی ندارند، مقرون‌به صرفه نیست.»

این برنامه‌نویس در ادامه افزود: «در حال حاضر 13 سورس‌کد پروژه ما روی این سرویس قرار دارد که به آن دسترسی نداریم و با مسدود کردن ناگهانی اکانت‌ها توسط گیت‌لب، نسخه پشتیبانی هم از آن‌ها تهیه نکردیم. از آن‌جایی که قادر به وارد شدن به اکانت خود نیستیم حتی نمی‌دانیم که کدام پروژه‌ها در این سرویس ذخیره شده‌اند. همچنین پیگیری‌های ما هیچ نتیجه‌ای نداشته است. برنامه‌نویسان و شرکت‌های بسیاری در ایران در حال حاضر دچار همین وضعیت شده‌اند.»

به گفته این برنامه‌نویس، تحریم ارائه خدمات به کاربران ایرانی برای بسیاری از شرکت‌های خارجی وجود دارد اما در حال حاضر نحوه اجرای آن قابل بحث است. او توضیح می‌دهد که سرویس مشابه یعنی گیت‌هاب هم به دلیل تحریم‌ها مجبور به محدود کردن اکانت‌های ایرانی شد، با این تفاوت که زمانی را برای انتقال پروژه‌ها برای کاربران در نظر گرفت و همچنین به اکانت‌ها ایرانی اجازه دسترسی به مخازن عمومی آن را به صورت محدود داد.

پیام گیت‌لب به کاربران ایرانی: «به علت اتک‌های متعدد اکانت شما مسدود شده است.»

شرکت‌های زیرساختی ایرانی، بهترین راه حل موجود

نوری اعتقاد دارد ابزارهای مشابه این سرویس‌ها به آسانی یافت می‌شوند اما اعتمادی برای ارائه خدمات مداومشان با توجه به تحریم‌های علیه ایران وجود ندارد و ممکن است هر ساعتی اکانت‌ها را مسدود کنند. او بهترین راه‌حل این مشکل را ارائه این خدمات توسط شرکت‌های زیرساختی ایرانی می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «شرکت‌های ارائه دهنده زیرساختی مانند ابرآروان، آسیاتک و هاست ایران که به سرورهای متعددی دسترسی دارند، می‌توانند با استفاده از نسخه‌های کد‌باز این خدمات را در ازای مبلغ پایین‌تری به صورت اشتراکی در اختیار کاربران قرار دهند.»

البته او تاکید دارد که این موضوع با راه‌اندازی گیت یا گیت ملی متفاوت است.

نوری همچنین ایجاد یک هشتگ اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی را پیشنهاد کرد و گفت: «در حال حاضر همه کاربران ایرانی به خصوص وزیر ارتباطات، آذری جهرمی، با توجه به تاثیری که دارند، باید به زبان انگلیسی و با یک هشتگ واحد در شبکه‌های اجتماعی اعتراض خود را اعلام کرده تا بلکه این شرکت به آن‌ها یک فرصت حداقل 72 ساعته را برای انتقال پروژه‌ها بدهد.»

او در پایان می‌گوید که یکی از بزرگترین مشکلات حوزه نرم‌افزار این است که با وجود تحریم‌ها و مشکلات اساسی که برای آن‌ها به وجود می‌آید،‌ کسی صدایشان را نمی‌‌شنود.

گیت‌لب اولین شرکتی نیست که پس از اعمال تحریم‌های تکنولوژی آمریکا علیه ایران از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می‌کند. از چند سال پیش بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله اپل، گوگل و مایکروسافت دسترسی کاربران ایرانی به برخی از سرویس‌هایشان را غیرممکن کرده‌اند. سرویس موزیک ساندکلاد (Soundcloud) هم جدیدترین شرکتی است که از چند روز پیش دسترسی کاربران ایرانی را قطع کرده است.

برچسب‌ها: تحریماستارتاپگیت لبمیلاد نوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.