مردان قدرتمند کسب‌وکار آنلاین ایران
کارآفرینان نسل جدید، ۸

مردان قدرتمند کسب‌وکار آنلاین ایران

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ - ۱۰:۱۰ | ۹ دقیقه

دنیای کسب‌وکارهای آنلاین ایران هزاران کسب‌وکار ریز و درشت را در دل خود جا داده و روزبه‌روز هم بزرگ‌تر می‌شود.

نوپانا به نقل از ۷ صبح، در این دنیای در حال رشد اما چند چهره نبض اصلی آن را در دست دارند؛ چهره‌هایی که می‌توان آن‌ها را قدرتمندترین چهره‌های استارتاپی ایران دانست که هم داستان موفقیت بزرگی برای تعریف کردن دارند و هم تصمیم‌های آن‌ها آینده حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌شان را جهت خواهد داد. با انتخاب‌های ما از چهار نفر اول این رنکینگ آشنا شوید.

حمید محمدی

متولد ۱۳۵۸ در محله ابوذر تهران و مدیرعامل دیجی‌کالاست و با برادر دوقلوی خود سعید از سال ۱۳۸۵ تاکنون بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران که خودشان آن را بزرگ‌ترین فروشگاه خاورمیانه می‌دانند اداره می‌کند. یکی از اولین استارتاپی‌های ایران بود که توانست طعم جذب سرمایه خطرپذیر را بچشد و کارکردن با تیم‌های مختلف خارجی به او کمک کرد تا یکی از قدرتمندترین مدیران آی‌تی ایران و کسب‌وکارهای آنلاین باشد.

در زیرمجموعه مدیریتی‌اش چند محصول و شرکت مختلف دیده می‌شوند که شاید مهم‌ترین آن‌ها فیدیبو، دیجی‌کالانکست و حالا کُمدا باشند. حمید محمدی مدیر مارکت‌پلیس یا بازارگاهی اینترنتی است که بنا به گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا بیش از ۶۰ هزار کسب‌وکار روی آن محصولات خود را می‌فروشند و فروش روزانه آن بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان است!

زمانی دیجی‌کالا تا آستانه یونیکورن شدن (در دنیای استارتاپ‌ها به کسب‌وکارهایی با ارزش بالای یک میلیارد دلار، یونیکورن یا تک‌شاخ می‌گویند) هم پیش رفت اما جهش قیمت دلار و عدم موفقیت در جذب بیشتر سرمایه خارجی این رویا رو دور از دسترس حمید محمدی کرد. سعید برخلاف حمید کمتر در محافل دیده می‌شود، اظهارنظر رسمی و غیررسمی زیاد ندارد و شاید دور از ذهن نباشد اگر نتیجه بگیریم تصمیم‌ها و قدرت اصلی دیجی‌کالا در دست حمید باشد.

محمدجواد شکوری‌مقدم

متولد ۱۳۶۱ است و شاید بتوان او را موفق‌ترین کارآفرین زنجیره‌ای دنیای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین ایران دانست. کلوپ را سال ۸۳ و با الگوبرداری از اورکات راه انداخت که همین دو سال پیش پایان آن اعلام شد. اما کسب‌وکار موفق شکوری‌مقدم آپارات است. یوتیوب ایرانی که حالا یکی از قدرتمندترین سایت‌های جهان است. فیلیمو و ورود به دنیای فیلم و سریال تجربه موفق دیگر او و برادر کوچک‌ترش محمدمهدی است. با راه افتادن آپارات‌گیم و سرمایه‌گذاری در سایت‌هایی چون سینماتیکت، فلایتیو، پلاک و حالا ورود به حوزه آموزش با محصولی به نام «مدرسه فیلیمو» می‌توان او را با فاصله بسیار نزدیکی پشت سر حمید محمدی قرار داد.

شکوری‌مقدم کم‌حرف و رسانه‌گریز است و عملگرایی خاص خودش را دارد. شنیدن خبر سرمایه‌گذاری‌های تازه یا راه‌اندازی محصولات جدید در هلدینگ صباایده که او آن را مدیریت می‌کند به یکی از عادت‌های اکوسیستم استارتاپی تبدیل شده. بی‌شک محمدجواد شکوری مقدم یکی از موفق‌ترین و قدرتمندترین چهره‌های اکوسیستم استارتاپی ایران است که در حوزه محتوا توانسته داستان‌های موفقیت قابل‌توجهی را رقم بزند. کسی که در هر خیابان تهران سربچرخانید احتمالا بیلبورد یکی از کسب‌وکارهایش را خواهید دید.

حسام آرمندهی

بنیان‌گذار کافه‌بازار و دیوار و هلدینگ هزاردستان. با چهره‌ای که کمتر می‌خندد و کسی یاد ندارد درباره خودش با رسانه‌ها صحبت کرده باشد. در ۱۰ سال گذشته یکی از موفق‌ترین مدیران استارتاپی ایران بوده که در چند حوزه‌ کسب‌وکاری رقیبی پشت سر خودش نمی‌بیند. او هم از کارآفرینان زنجیره‌ای اکوسیستم استارتاپی است که کسب‌وکارهای زیرمجموعه او از جمله کافه‌بازار و دیوار و بلد از باارزش‌ترین استارتاپ‌های ایران هستند.

حسام شم قوی‌ای در شناسایی حوزه‌های مستعد راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین دارد و از سال ۸۹ که کافه‌بازار را راه‌ انداخت تا حالا که پادشاه بلامنازع بازار مسکن، خودرو و اپلیکیشن، در فضای وب است دست به ماجراجویی‌های مختلفی در حوزه‌های دیگری چون بازی، وی او دی، مسیریاب و… زده است.

او متولد ۶۴ است، مثل محمدجواد شکوری مقدم نشان کارآفرینی امین‌الضرب را برده و بعید است تا در آینده نزدیک کسی بتواند در دو حوزه آگهی و اپلیکیشن با او و استارتاپ‌هایش رقابت نزدیکی کند. اگر به زودی شنیدید که یکی از استارتاپ‌های حسام آرمندهی به عنوان اولین کسب‌وکار استارتاپی ایران وارد بورس شده است هم نباید زیاد تعجب کنید.

مجید حسینی‌نژاد

بنیان‌گذار علی‌باباست که اولین استارتاپ موفق حوزه گردشگری ایران لقب گرفت. حسینی‌نژاد که سال ۹۴ علی‌بابا را راه انداخته را می‌توان قدرتمندترین چهره گردشگری ایران دانست. علی‌بابا حالا بخشی از هلدینگ توشا است که استارتاپ‌های دیگری را در دل خود دارد که مهم‌ترین‌شان پلتفرم اقامت جاباما است. مجید حسینی‌نژاد علاوه بر کسب‌وکارهای موفقش در گردشگری به خاطر سخنرانی‌های پرشورش هم شهره است.

او حالا رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران هم است و تلاش زیادی دارد تا استارتاپ‌های گردشگری را به عنوان کسب‌وکارهای تحول‌آفرین این حوزه برای تصمیم‌سازان دولتی جا بیندازد.
حسینی‌نژاد مدتی روی بحث‌های آموزشی و مدیریتی تمرکز و مسئولیت‌هایش در علی‌بابا را کمتر کرد اما به نظر می‌رسد با بحران‌هایی که به دلیل کرونا گریبانگیر صنعت گردشگری شده او دوباره به علی‌بابا بازگشته و تصمیم‌ساز اصلی این استارتاپ بزرگ گردشگری شده.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حسینی‌نژاد تجربه زیاد او در بیزینس‌های سنتی و فعالیت در حوزه بازرگانی است که شکست‌ها و درس‌های زیادی را هم برای او به همراه داشته. مجید حسینی‌نژاد یکی از قدرتمندترین چهره‌های استارتاپی ایران است و سخت است بخواهید در مورد آینده گردشگری ایران صحبت کنید و فعالیت‌ها و برنامه‌های او را درنظر نیاورید. علی‌بابا روی حوزه‌هایی چون گجت‌های گردشگری، توریست ورودی، توریست سلامت و… هم ورود کرده اما هنوز موفقیت‌هایی در حدواندازه حکمرانی‌اش بر بازار فروش آنلاین بلیت هواپیما و قطار به دست نیاورده است.

برچسب‌ها: کارآفرینحمید محمدیاستارتاپمجید حسینی‌نژادحسام آرمندهیمحمدجواد شکوری‌مقدم
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.