نقد و بررسی پژو ۲۰۰۸ و قیمت آن
رپورتاژ آگهی؛ ۸

نقد و بررسی پژو ۲۰۰۸ و قیمت آن

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۶/۰۶ - ۱۳:۱۸ | ۱۰ دقیقه

پژو 2008 یک کراس‌اوور کوچک شهری است که اولین بار در نمایشگاه ژنو سال 2013 از آن رونمایی شد. در همان سال نمونه اولیه پژو 2008 بر روی خط تولید قرار گرفت و توانست به‌عنوان جایگزین پژو 207 SW جای خالی این خودرو را در میان محصولات شرکت سازنده پر کند.

نوپانا: مزایای متعدد پژو 2008 باعث شد تا در همان سال‌های ابتدایی، این خودرو موفق شود فروش بسیاری موفقی را در کشورهایی همچون فرانسه، برزیل، چین، مالزی و لهستان تجربه کند. این خودرو که بر روی پلتفرم PF1 گروه PSA (پژو-سیتروئن) بنا شده است تا سال 2016 بدون هیچ تغییری بر روی خط تولید قرار داشت تا این که سرانجام در همان سال، نمونه فیس‌لیفت پژو 2008 با طراحی به‌‌مراتب جذاب‌تر و امکانات بیشتر به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو تا اواسط سال 2019 میلادی بر روی خط تولید قرار داشت و در این سال شرکت پژو دومین نسل از پژو 2008 را نیز به بازارهای جهانی معرفی کرد. در بازار کشور ما نسخه فیس‌لیفت نسل اول پژو 2008 تنها نمونه از این کراس‌اوور جذاب محسوب می‌شود و به دلیل محدودیت‌های موجود، نسل دوم این خودرو به بازار کشورمان راه پیدا نکرد.

صرف‌نظر از این که این خودرو قرار است به چه سرنوشتی در بازار ایران دست پیدا کند، در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که آیا قیمت خودرو پژو 2008 می‌تواند به صرفه باشد؟ خصوصاً آن که پژو 2008 ساخت شرکت ایران خودرو تفاوت‌هایی نسبت به نمونه اصلی آن دارد. به همین دلیل بررسی مزایا و معایب این خودرو  به همراه قیمت خودرو پژو 2008  ضروری به نظر می‌رسد. موضوعی که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

مزایای خودرو پژو 2008

پیشرانه قدرتمند

خودروی پژو 2008 از نظر قدرت پیشرانش چیزی کم ندارد و حتی از برخی کراس اوورهای وارداتی نیز بهتر عمل می‌کند. موتور 4 سیلندر آن، حجمی برابر با 1598 سی‌سی دارد و می‌تواند بیشینه توان 163 اسب بخار را تولید کند. حداکثر گشتاور تولید توسط موتور آن نیز فاکتور مهمی برای سنجش میزان قدرت موتور است که به 240 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه می‌رسد. این خودروی چابک، می‌تواند شتاب 0 تا 100 را در مدت‌زمان کوتاه 8.3 ثانیه طی کند که با توجه به وزن آن (1245 کیلوگرم) بسیار قابل قبول است. بیشینه سرعت آن نیز 196 کیلومتر بر ساعت است. تمام توان تولید شده توسط سیستم پیشرانش این خودرو به کمک یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک از طریق سیستم محرکه دیفرانسیل جلو، به چرخ‌ها منتقل می‌شود. بدون شک یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت خودرو پژو 2008، سیستم پیشرانش چشمگیر آن است که در مقایسه با خودروهای هم رده، حرف‌های زیادی برای گفتن در گود رقابت دارد.

مصرف پایین سوخت

شرکت پژو از یک سیستم پاشش مستقیم سوخت کمک گرفته تا میزان مصرف انرژی در این مینی شاسی‌بلند جذاب را به حداقل برساند. یک خودروی پژو 2008 در سفرهای شهری 9.8 لیتر، در سفرهای جاده‌ای 4.9 لیتر و در حالت ترکیبی تنها 6.7 لیتر بنزین به ازای هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند. این اعداد با نگاه به‌ ظاهر پر ابهت پژو 2008 کمی غیرعادی به نظر می‌رسند اما واقعی هستند! این مصرف پایین با افزایش نرخ سوخت می تواند بسیار ملموس تر و با ارزش تر تلقی گردد.

ایمنی، ایمنی، ایمنی

می‌پرسید قیمت خودروی پژو 2008 چرا نسبت به سایر محصولات تولید ایران خودرو بالاتر است؟ دلایل زیادی وجود دارد اما یکی از مهم‌ترین دلایل، ایمنی و امکاناتی است که در این خودرو تعبیه شده‌اند تا سفری راحت و سلامت داشته باشید. مجموعاً 6 عدد کیسه هوایی در داخل این خودرو تعبیه شده است که شامل کیسه‌های هوای جلویی و پرده‌ای می‌شوند. به علاوه، پژو 2008 به ترمز ضد قفل یا همان ABS  و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD مجهز است. به علاوه، سیستم‌هایی مانند HAC (کنترل حرکت خودرو در مسیرهای شیب‌دار) و  ESP (کنترل الکترونیکی پایداری خودرو) نیز در پژو 2008 وجود دارند که در شرایط دشوار به کمک راننده می‌آیند تا کنترل خودرو به نحو احسن صورت بگیرد.

 

معایب خودرو پژو 2008

پلتفرم قدیمی

یکی از مواردی که باعث شده قیمت خودرو پژو 2008 نسبت به سایر کراس اوورهای شهری موجود در بازار اندکی مقرون به صرفه‌تر باشد، این است که هنوز از پلتفرم قدیمی استفاده می‌کند. به عنوان مثال، خودروهای جدید دارای 4WD یا همان چهار چرخ محرک هستند که آن‌ها را برای آفرود سواری بسیار مناسب می‌کند؛ اما پژو 2008 همچنان دارای محور محرکه دیفرانسیل جلو است که دیگر به درد کراس اوورهای امروزی نمی‌خورد. البته در نظر داشته باشید که چنین آپشنی معمولا بر روی خودرو های شاسی بلند و با هدف سفرهای آفرودی استفاده می شودند که امروز بر روی بسیاری از خودرو های دیگر به عنوان یک مزیت افزوده شده است.

آپشن های کم

شرکت ایران خودرو از همان بدو تولید این خودرو، تصمیم گرفت که آپشن های گران قیمت آن را حذف کند تا بتواند در هزینه‌ها صرفه‌جویی قابل‌توجهی داشته باشد. همین امر اتفاق افتاد و در حال حاضر برخی از آپشن های رفاهی و همچنین تنوع رنگی در پژو 2008 تولید شرکت ایران خودرو وجود ندارند. بنابراین اگر قصد خرید آن را داشته باشید، علاوه بر پرداخت هزینه‌های بالا –که عموماً به دلیل افزایش ناگهانی قیمت ارز بوده- باید قید تنوع رنگی را هم بزنید.

 

جمع‌بندی

در حال حاضر قیمت خودرو پژو 2008 در بازار دست دوم در محدوده 585 میلیون تا 755 میلیون تومان قرار دارد که نسبت به سایر محصولات بی‌کیفیت ایران خودرو که قیمت‌هایی برابر با 100 میلیون تومان و بیشتر دارند، می‌توان گفت مقرون به صرفه محسوب می‌شود! پژو 2008 تولید ایران خودرو با آن که از برخی آپشن ها محروم شده، اما همچنان یک مینی کراس اوور شهری جذاب است که با ظاهر دلفریب خود، جایگاه مستحکمی در بین خریداران ایرانی دارد.

برچسب‌ها: ایران خودرورپورتاژپژو ۲۰۰۸
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.