آیا بخش روابط عمومی در سازمان‌ها و نهادهای ایران، استقلال کافی دارد؟
فعالان روابط عمومی بخوانند؛ ۸

آیا بخش روابط عمومی در سازمان‌ها و نهادهای ایران، استقلال کافی دارد؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ۰۹:۲۰ | ۴ دقیقه

پیدایش بخش روابط ‌عمومی در عرصه اطلاع رسانی یکی از ارزشمند ترین فعالیت های صورت گرفته توسط مدیران و مسئولان می باشد. به جهت سطح فرهنگ موجود در جوامع مختلف، برای سوق دادن افکار عمومی و تلاش در رفع ابهامات موجود در اذهان مردم، اطلاع رسانی بهترین راهکار است.

نوپانا: در حال حاضر با توجه به گسترش فضای مجازی و وجود افراد سودجو جهت تخریب سازمان ها، ادارات و بخش های مختلف و ورود به فکر مردم ایجاد یک شایعه کار بسیار ساده‌ای محسوب می شود و در این زمان است که نقش بخش روابط عمومی در نحوه اطلاع رسانی بسیار مهم می باشد.

اکثر مردم و حتی متاسفانه بخش بزرگی از اصحاب رسانه، درک مشخصی از واژه روابط عمومی ندارند، زیرا برقراری ارتباط با روابط عمومی یک سازمان را در ارائه فعالیت‌ها و اخبار ارائه شده توسط آن بخش می دانند. این در حالی است که اخبار منفی موجود در فضای مجازی تاثیر بسیار مخربی بر جامعه می گذارد؛رسانه‌ها وظیفه سنگینی برای رفع ابهامات موجود بعد از بخش روابط عمومی بر دوش دارد.

تهیه گزارش در زمینه این ابهامات و بازخواست از بخش روابط عمومی سازمان ها و در اختیار مردم قرار دادن آن گزارش، یکی از موثرترین روش‌ها است. با نگاهی گذرا به عملکرد روابط عمومی سازمان ها و نهادهای مختلف می توانیم متوجه این موضوع باشیم که در کشور ما مدیران این بخش متاسفانه تمایلی به رفع ابهامات موجود در افکار عمومی جامعه ندارد و شاید این معضل چیزی جز نداشتن تحصیلات آکادمیک کافی باشد که باعث ضربه شدید به بدنه سازمان می شود.

حضور مدیران و کارکنان برجسته در بخش روابط عمومی های کشور، غیر قابل کتمان است و حضور این افراد را با تحصیلات عالی در تعدادی از سازمانها و نهادها می توان مشاهده کرد؛ اما آیا حضور این مدیران تحصیل کرده در تمام سازمان ها قابل رویت است؟

گاهی فیلتر موجود در بخش روابط عمومی باعث بروز مشکلات متعددی می شود، زیرا این فیلتر موجب عدم رسیدن انتقادات و پیشنهادات مردم به مدیران و مسئولان بخش های مختلف می گردد.

بخش روابط عمومی هر سازمان باید استقلال کافی در نهاد مربوطه خود را داشته باشد حتی به میزانی که نقش یک بازرس را ایفا کند. اطلاع‌رسانی نقاط تاریک یک سازمان به مدیران و مسئولان، وظیفه بخش روابط عمومی است تا با تفکری جدید تلاش بر رفع این نقاط تاریک صورت گیرد. امید است بخش روابط عمومی در کشور به استقلال کافی و توان بیان آزاد دست پیدا کند.

نویسنده: حامد بنائی سردبیر پایگاه خبری عصر صنعت

برچسب‌ها: روابط عمومیpublic relationsPR
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.