مراسم افتتاحیه اینوتکس ۲۰۲۰ برگزار شد
حضور بیش از ۹هزار نفر به صورت آنلاین در افتتاحیه ۸

مراسم افتتاحیه اینوتکس ۲۰۲۰ برگزار شد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۱۲:۳۶ | ۱۵ دقیقه

نهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری ایران با سخنرانی آنلاین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و سخنرانی‌های حضوری مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس و سجاد عباسی فشمی دبیر اینوتکس ۲۰۲۰ برگزار شد.

نوپانا به نقل از روابط عمومی پارک فناوری، عصر چهارشنبه این مجموعه میزبان مهمانان مراسم افتتاحیه اینوتکس ۲۰۲۰ بود. این مراسم توسط رسانه‌های متعدد پوشش خبری داده و از شبکه ایران کالای سیمای جمهوری اسلامی ایران، کانال آپارات و سایت اینوتکس به صورت زنده پخش شد.

آرش، ربات ایران ساخت مجری ویژه این نمایش بود که قدرت سازندگان و توانمندی مجری‌گری خود را به اجرا گذاشت. سخنرانان این مراسم نیز با دعوت او سخنرانی خود را آغاز کردند.

کارآفرینی در حال تبدیل شدن به یک ارزش است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به صورت آنلاین در این مراسم حضور پیدا کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. ستاری در این مراسم گفت: در پنج ساله گذشته کشور در حوزه نوآوری پیشرفت‌های بسیاری داشته است. در این مدت‌ شتابدهنده‌ها، مراکز نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، کارخانه‌ها نوآوری  و نواحی نوآوری تاسیس شدند و تعداد استارتاپ‌های کشور افزایش یافت.

وی ادامه داد: در چند سال قبل چنین زیست‌بومی وجود نداشت. اما امروز کارآفرینان و نوآوران بسیاری در حوزه‌های مختلف علمی در این زیست‌بوم در حال فعالیت هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به عطف توجه دانشگاه‌ها به حوزه نوآوری اظهار داشت: جهت‌گیری دانشگاه‌ها به سمت فضای نوآوری و کارآفرینی رفته و در این حوزه دچار تغیر دیدگاه بسیاری شده‌اند. جهت‌گیری دانشگاه‌ها به سمت ایجاد دانشگاه‌های نسل ۳ و ۴ در حال شکل‌گیری است.

ستاری اضافه کرد: نگاه فرهنگ عمومی به فعالیت استارتاپی هم در حال تغییر است. برخلاف گذشته که استخدام شدن امر مهمی بود، این روزها کارآفرینی در حال تبدیل شدن به یک ارزش است.

وی در خاتمه گفت: از پارک فناوری پردیس، برای فراهم آوردن  زمینه برگزاری نمایشگاه اینوتکس به صورت مجازی تشکر می‌کنم.

زیست‌بوم نوآوری زنده است و هیچ چیز نمی‌تواند مانع حرکت آن شود؛ حتی کرونا

مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس که به صورت حضوری در این مراسم حضور داشت گفت: نه سال پیش که برگزاری نمایشگاه اینوتکس را شروع کردیم، خودمان تصور نمی‌کردیم به این جایگاه مهم برسد.

وی افزود: اینوتکس نشان داد که فرزند زمانه خود است. زمانی که برگزاری آن را آغاز کردیم کشور در زمینه انتقال فناوری فعال بود. بنابراین اینوتکس فعالیت خود را بر این حوزه متمرکز کرد. مدتی بعد که کشور به سمت جلو حرکت کرد و نیاز به صادارت محصولات تولیدی خود داشت، اینوتکس در این زمینه نیز نقش‌آفرینی کرد.

صفاری‌نیا در این زمینه توضیح داد: زمانی که موضوع ایجاد اکوسیستم فناوری و نوآوری ایجاد شد. ادبیات آن شکل گرفت. شتابدهنده‌ها و مرکز شتابدهی نوآوری کار خود را آغاز کردند. رویدادهای فناوری و نوآوری متعددی برگزار شد و عملا دغدغه فعالیت استارتاپی که محرک اکوسیستم نوآوری کشور است به وجود آمد.

وی ادامه داد: دانشجوها به این حوزه علاقه‌مند شدند و به سبب علاقه‌مندی آنها تیم‌های زیادی شکل گرفت. در این سال‌ها حدود ۲۰ هزار نفر در رویدادهایی که در ۶۰ شهر کشور برگزار شد حضور پیدا کردند. دانشگاه‌ها، مراکز رشد، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های نوآوری، سرمایه‌گذاران و دیگر عناصر کلیدی زیست‌بوم فناوری و نوآوری زاییده شدند، فعالیت خود را آغاز ‌کرده یا ادامه دادند و منبع انرژی یکدیگر شدند.

رئیس پارک فناوری پردیس در مورد نقش نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری گفت: اینوتکس محملی  برای گردهم آمدن تمامی اجزا و عناصر کلیدی اکوسیسم نوآوری زیر یک سقف است. اینوتکس به این اجزا فرصتی برای همکاری و شبکه‌سازی با یکدیگر می‌دهد تا امکان هم‌افزایی آنها وجود داشته باشد و در مسیر پیشرفت کشور حرکت کنند.

وی افزود: به دلیل همین نقش‌آفرینی است که بود و نبود آن برای زیست‌بوم فناوری و نوآوری مهم است. بنابراین با توجه به شرایط به وجود آمده بر اثر همه‌گیری ویروس کرونا، باید تصمیم گرفته می‌شد که امسال اینوتکس برگزار شود یا نه. از زمانی که تصمیم‌ گرفتیم اینوتکس امسال را برای اولین بار  در کشور به صورت یک نمایشگاه مجازی برگزار کنیم، همکارانم زحمت بسیاری کشیدند و برای برگزاری آن همت والایی از خود نشان دادند.

صفاری در مورد میزان مشارکت در اینوتکس ۲۰۲۰ گفت: علی‌رغم شرایط کنونی که فعالیت‌های اقتصادی در کشور با مشکل مواجه شده است، تعداد استارتاپ‌های شرکت کننده در اینوتکس از نمایشگاه سال گذشته بیشتر است که نشان از اهمیت و جایگاه این نمایشگاه دارد.

رئیس پارک فناوری پردیس اظهار داشت: برگزاری اولین نمایشگاه مجازی در کشور نشانگر این است که هر اتفاق اجتماعی و اقتصادی در کشور بیفتد نمی‌تواند مانع کار زیست‌بوم نوآوری شود. زیست‌بوم نوآوری پشت هیچ دیوار و بن‌بستی نمی‌ماند و مثل یک رود در مسیر خود حرکت می‌کند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه اینوتکس امسال به صورت برخط تجربه جدیدی بود. بخش کوچکی از آن به صورت حضوری در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود که آن نیز تم و مدل جدیدی دارد. آنلاین برگزار شدن نمایشگاه این امکان را فراهم می‌کند که افراد بیشتری از نقاط مختلف کشور بتوانند در آن شرکت کنند و از جریان تبادل دانش بهره‌مند شود.

صفاری‌نیا در خاتمه گفت: امیدواریم این تجربه جدید که نشان داد اکوسیسم ما زنده است و هیچ‌ چیز، حتی کرونا مانعش نخواهد شد، باعث شود که اینوتکس با کمک اجزا و عناصر این اکوسیسم در سال‌‌های بعد بیش از پیش دنبال شود و منفعت آن باعث فعالیت و اشتغال‌زایی جوانان و پیشرفت و اقتدار کشور شود. امیدواریم تعداد شرکت‌های دانش‌بینان ما به ۱۰هزار شرکت که مد نظر مقام معظم رهبری نیز است، برسند و نظیر نزدیک به ۵ هزار شرکت فعال کنونی فعالیت کنند. این امر می‌تواند اتکای کشور را از منابع زیرزمینی به منابع نوآوری تغییر دهد.

برگزاری اینوتکس ۲۰۲۰ به صورت مجازی با ۱۲ رویداد جانبی

سجاد عباسی فشمی دبیر نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ در سخنرانی خود به تبیین اهداف و برنامه‌های اینوتکس پرداخت. او با اشاره به شعار نمایشگاه اینوتکس که "همه اجزای اکوسیستم نوآوری زیر یک سقف" است، گفت: به طور کلی اینوتکس سه هدف ایجاد همکاری و مشارکت بین بازیگران اصلی زیست بوم فناوری و نوآوری، ارائه فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذران و فراهم کردن امکان گفتگو و شبکه‌سازی بین عناصر این زیست‌بوم را، دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: برای دست یافتن به این اهداف در کنار نمایشگاه اصلی ۱۲ رویداد جانبی هم برگزار می‌شود. رویداد استیج امسال از سخنرانان بین‌المللی بیشتری بهره‌ می‌گیرد و به صورت سخنرانی، مناظره، پنل و تئاتر شورایی برگزار می‌شود. کافه  سرمایه نیز به صورت مجازی بر بستر پلتفرم اینوتکس برگزار می‌شود. تا کنون برگزاری بیش از ۳۵۰ جلسه برنامه‌ریزی شده که از ظهر امروز ۵۰ جلسه برگزار شده‌اند.

دبیر اینکوتکس ۲۰۲۰ در مورد دیگر رویدادها توضیح داد: پاویون مشاوران نیز برگزار می‌شود و افرادی که درخواست مشاوره از منتورها را دارند در این رویداد شرکت می‌کنند. ۳۰۰ ظرفیت منتورشیب پیش‌بینی شده است که تا کنون ۶۰ عدد از آن رزرو شده‌اند.

وی افزود: از آذر ماه گذشته رقابت‌های اینوتکس پیج در ۶ استان کشور، در سطح مقدماتی آغاز شدند. در حین برگزاری اینوتکس ۲۰۲۰ رقابت‌های نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شوند. برنامه مرحله نهایی اینوتکس پیچ امسال رویداد بتل است که طی آن استارتاپ‌ها با هم مناظره کرده و تلاش می‌کنند تا یکدیگر را به چالش بکشند.

عباسی در مورد رویداد جانبی کوآپ گفت: در رویداد کوآپ استارتاپ‌ها با سازمان‌های بزرگ برای توسعه بازار خود جلسه برگزار می‌کنند. در حال حاضر ۴۰ جلسه در این حوزه برنامه‌ریزی شده است. اینو جوان رویداد دیگری است که به کودکان و نوجوانان علاقه‌مند فناوری و نوآوری  این امکان را می‌دهد تا  در کنار بازی در کارگاه‌های مختلف آموزشی شرکت کنند. در این رویداد محتوای آموزشی با انیمیشن‌های جذاب به آنها ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مشارکت کنندگان در نمایشگاه احساس خستگی کردند می‌توانند در رویداد اینوتکس گیم شرکت کرده با دیگر شرکت‌کنندگان بازی کنند.

دبیر اینوتکس ۲۰۲۰ در مورد رویداد تجربه فناوری بیان کرد: در سال‌های گذشته رویداد تجربه فناوری برگزار می‌شد تا شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان امکان کار کردن با تکنولوژی را به صورت فیزیکی داشته باشند و آن را حس کنند. با توجه به آنلاین بودن نمایشگاه امسال، در این بخش بیش از ۳۰ فیلم مستند از محصولات تکنولوژی آماده شده است که شرکت‌کنندگان می‌توانند آنها را تماشا کنند.

وی افزود: دبیرخانه اینوتکس اپلیکیشن نمایشگاه مجازی اینوتکس را نیز عرضه کرده است. این اپلیکیشن علاوه بر امکان شبکه‌سازی، پیشنهادات مختلفی بر اساس علاقه‌مندی کاربر به او ارائه می‌دهد.

عباسی در خاتمه گفت: ۳ الی ۴ ماه گدشته است بیش از ۲۰۰ نفر از بخش خصوصی شبانه روز برای برگزاری مجازی اینوتکس ۲۰۲۰ فعالیت کردند. دبیرخانه اینوتکس تنها مدیریت هماهنگی این اجزا را برعهده داشت. پارک فناوری پردیس نیز به عنوان صاحب امتیاز اینوتکس در برگزاری این نمایشگاه مشارکت داشت. اینوتکس به عنوان یکی از برنامه‌‌های کلان تاثیرگذاری پارک فناوری پردیس در اکوسیستم فناوری و نوآوری تعریف شده است. در آخر تشکر ویژه‌ای می‌کنم از نیروهای داوطلب اینوتکس که بدون هیچ چشمداشتی به برگزاری این رویداد کمک کردند.

شایان ذکر است که نهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری تا ۲۵ مرداد ماه در حال برگزاری است.

برچسب‌ها: اینوتکس ۲۰۲۰سورنا ستاریپارک علم و فناوری پردیساستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.