دیدو، حقیقت نه مَجاز است
بازیگر جدید صنعت غذا و رستوران ۸

دیدو، حقیقت نه مَجاز است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ - ۱۵:۳۵ | ۱۷ دقیقه

دیدو اپلیکیشنی است که با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به کاربر این اجازه را می دهد که فضا، غذا و منوی یک رستوران را با شکل واقعی ببیند و علاوه بر آن بتواند به راحتی میز و غذای خود را رزرو کند. اپلیکیشنی که به گفته سازندگانش آمده تا نیاز جدیدی را در بازار پاسخ بدهد و با سایر پلتفرم های حوزه غذا متفاوت است.

نوپانا: سروش سلیمی، مدیراجرایی شرکت دیدو، در مورد این اپلیکیشن جدید و ویژگی‌هایش گفت: دیدو اپلیکیشنی است که در زمینه ارائه خدمات حوزه رستوران، کافه رستوران، کافه‌ها، باغ، تالار و هتل فعالیت می‌کند. از ویژگی‌های مهم دیدو این است که با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، سبک و بستر جدیدی ایجاد کرده و همینطور باید اشاره کنم، فناوری به کار برده شده برای این اپلیکیشن، نه تنها در ایران بلکه در دنیا هم کار نوینی محسوب می‌شود.

مدیر اجرایی دیدو، در مورد ساز و کار فعالیت دیدو و بیزنس مدل این طرح گفت: ساز و کار اپلیکیشن به این صورت است که شما وقتی وارد آن بشوید، بر اساس مکان یابی شما و همین طور فیلترهای دیگری که وجود دارد، می‌توانید یک رستوران را انتخاب کنید. فضای رستوران، نوع غذا و قیمت منو را ببنید. تمامی این فرایندها همراه با تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است.

وی افزود: پس از اینکه کاربر غذا را انتخاب کند همان جا می‌تواند رزرو کرده و در ساعت مشخص به رستوران برود. در این مرحله مبلغی به عنوان بیعانه از مشتری دریافت شده و در صورت مراجعه شخص به رستوران، به همان مبلغ از روی فیش کاربر کم می‌شود. در مجموع کار مهمی که این اپلیکیشن انجام می‌دهد این است که به بهترین نحو تلاش می کند رستوران ها را به کاربر نشان بدهد و آنها بتواند هم فضا و هم غذا را با نگاهی کامل انتخاب کنند و به رستوران بروند. در واقع شما تصویری واقعی از اتفاق را می‌بینید. علاوه بر این، کاربر می تواند بر اساس موقعیت جغرافیایی خود، دسته بندی ها و پیشنهادها را مشاهده، مقایسه و در نهایت انتخاب رضایتمندانه ای انجام دهد.

عابدینی، سرمایه گذار و هم بنیان گذار دیدو در مورد اینکه هدف دیدو برای شروع، دستیابی به چند کاربر است گفت: هدف ما برای شروع بیست تا سی هزار کاربر بود و اگر کرونا پیش نمی آمد قطعا در طول بازه ۱ تا ۲ ماه این اتفاق رخ می داد. در حال حاضر شش هزار کاربر داریم و مطمئنیم که این میزان وقتی شرایط بهبود پیدا کند بهتر خواهد شد. در مجموع آنچه فعلا برای ما اهمیت دارد، این است که کاربران با این بستر آشنا شده و بدانند جایی هست که می توانند رستوران ها را در آن مشاهده کنند.

عابدینی همچنین در ادامه گفت: در بسیاری از کسب و کارها شما با بازاری مواجه هستی که سهم رقبا و سهمی که می‌توانید به عنوان بازیگر جدید دست پیدا کنید، مشخص است اما در کاری که ما اجرا کردیم اینطور نیست. چون این کار پیش از این بازاری نداشته ما نمی دانیم چطور می شود به صورت دقیق برنامه‌ریزی کرد. از طرف دیگر با توجه به اینکه گوشی های هوشمند از طرق مختلف وارد کشور می‌شود، نمی توان متوجه شد که دقیقا چند درصد موبایل های در دست مردم بالای سال ۲۰۱۷ است که بتواند قابلیت واقعیت افزوده را پشتیبانی کند. در کل با توجه به این شرایط ما تارگت هایمان را ماهانه می بندیم و با اطلاعات جدیدی که وارد می کنیم آن را توسعه می‌دهیم. در کل اما مطمئن هستیم که برای کاربر تجربه خوبی دارد. این را اکنون از نرخ ماندگاری کاربران در اپلیکیشن هم می شود متوجه شد.

سرمایه گذار و هم بنیان گذار دیدو در مورد رقبایی که در بازار وجود دارند گفت: این کار به نوعی بی رقیب است. در حال حاضر کسب و کارهای بزرگی در زمینه غذا وجود دارد اما ما قرار نیست وارد حوزه کاری آنها بشویم. در واقع سیاست ما فرستادن مردم به سمت رستوران ها است و این با ذات فعالیت دوستان متفاوت بوده و یک نیاز دیگری را برطرف می کند. ما در آینده حتی می توانیم با این شرکت ها همکاری داشته باشیم. چرا که هر چه ما با ابزارهای واقعیت افزوده ای که داریم، بیشتر غذای رستوران ها را نشان بدهیم، تقاضا برای سفارش آنلاین هم از آن رستوران بالا می‌رود، یک فرد می‌تواند در اپلیکیشن ما رستوران را ببیند و غذا را در اپلیکیشن دیگری سفارش دهد.

ممکن است در زمان رزرو یک میز و غذا، مشتری به دلایل مختلفی نتواند به موقع برسد و چالش هایی از این دست ممکن است میان فروشنده ومشتری رخ بدهد، سلیمی در پاسخ به این سئوال که آیا برای چنین احتمالاتی هم راه کاری در نظر گرفته اند یا خیر گفت: این احتمال بسیار زیاد است که نتوانید در زمان مشخصی به رستوران برسید. برای اینکه چالش هایی حول محور چنین رویدادهایی کم شود، ما اطلاعات کاملی از ساختار و رفتار هر کدام از رستوران ها را گرفته ایم و وقتی مشتری قرار است جایی را انتخاب کند از این طریق متوجه می شود که شرایط به چه صورت خواهد بود. ممکن است یک رستوران پس از ۱۰ دقیقه تاخیر میز رزرو شده را لغو کند اما رستوران دیگری بگوید مشکلی نیست و تا ۴۰ دقیقه هم صبر کند. از سوی دیگر رزرو را برای کاربر رایگان کرده ایم و تنها مبلغ بیعانه از او دریافت می شود.

وی با اشاره به اینکه در آینده می توان از تحلیل داده های مبتنی بر رفتار کاربران اپلیکیشن برای ایجاد کسب و کارهای فیزیکی مشابه استفاده کرد گفت: یکی از هدف های ما همین است که از چنین قابلیتی بهره ببریم و به رستوران ها و کسب و کارهای مشابه مشاوره بدهیم. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد در یوسف آباد رستوران بزند، ما می توانیم به او نیاز منطقه را بدهیم و بگوییم که آیا بهتر است رستوران سنتی دایر کند یا به عنوان مثال رستوران ایتالیایی.

مدیر اجرایی دیدو، در مورد جامعه هدف مشاغل در ابتدای کار گفت: یکی از مهمترین جوامع هدف ما رستوران های مبتنی بر حضور مشتری در محل هستند. اینها مشاغلی هستند که هنوز خدمات تخصصی در بستر دیجیتال به آنها ارائه نشده است. اینها جزو بخش هایی هستند که اگر در فضای اپلیکیشن ما قرار داشته باشند و کاربر بتواند فضا، غذا و قیمت را ببیند راحت تر و مطمئن تر می تواند دست به انتخاب بزند.

سلیمی در مورد چالش های پیش روی توسعه اپلیکیشن دیدو نیز گفت: یکی از چالش های ما زمانبر بودن کار است که به آن واقف هستیم. دلیل آن هم مرتبط به این است که هنوز تمام موبایل های موجود تکنولوژی واقعیت افزوده را پشتیبانی نمی کنند.

عابدینی با اشاره به اینکه در این شرایط ریسک حضور در بازار بالا است به برخی از مزیت های دیدو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بلاگرها هستند که نقشی زیادی در این کار ایفا می کنند. اما مسئله این است که آنها هم برای تبلیغ کار پول می گیرند بنابراین شما نمی توانید مطمئن شوید که کدام رستوران خوب است اما در دیدو کاربر می تواند مستقیما فضا و غذای یک رستوران را ببیند.

سلیمی همچنین دیدو را راه کاری به صرفه برای صاحبان مشاغل دانست و گفت: در حال حاضر اگر یک رستوران با پلتفرم‌های فعال در دلیوری بخواهد کار کند ۱۰ الی ۱۲ درصد از فاکتور را باید به این شرکت ها پرداخت کند و اگر هم با سیستم حمل و نقلی هم قرار داد داشته باشد حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد هم در این بخش باید بپردازد. بنابراین حدود ۳۰ درصد از فروش فاکتور هزینه می شود تا محصول ارسال بشود. در کنار این موضوع بعضی از رستوران ها هم هستند که تاکیدشان بر داخل رستوران است. اینها هم وقتی می خواهند مشتری بیشتری جذب کنند سمت همان بلاگرها که اشاره کردم می روند و هزینه های بسیاری را هم برای این کار باید انجام بدهند. اما در دیدو این تجربه شناخت مشتری و رستوران به صورت مستقیم صورت می گیرد و علاوه بر آن از صرف هزینه های بسیار زیاد جلوگیری می شود. بنابراین ما ذاتا این هزینه هنگفت را کاهش می دهیم.

وی درباره اینکه چرا معتقد است این تجربه را مستقیم به کاربر می دهد گفت: برای اینکه دیدو مبتنی بر واقعیت افزوده و مجازی است. ما به این واقعیت افزوده نمی توانیم چیزی اضافه یا غلو کنیم و ادیت خاصی روی تصاویر صورت بگیرد. بنابراین مشتری همان چیزی را در عکس می بیند که در رستوران وجود دارد. ما اندازه واقعی غذا را نشان می دهیم و همان تصویری که از غذا در واقعیت وجود دارد.

سلیمی با بیان اینکه امکان تبلیغات در داخل اپلیکیشن هم به صورت ویژه وجود دارد و این کار هم با استفاده از همان واقعیت افزوده انجام می شود گفت: این قابلیت را دیده‌ایم که در فضای داخلی اپلیکیشن هم تبلیغات را داشته باشیم. به عنوان مثلا می توان روی پرچم کانتر یک رستوران، در اپلیکیشن گزینه تبلیغاتی اضافه کرد و کاربر با کلیک بر روی آن بتواند به سایت تبلیغ دهنده برود.

مدیر اجرایی دیدو در مورد برنامه‌های آینده نیز گفت: ما قصد ورود به دو حوزه جدید را هم داریم یکی از آنها دکوراسیون داخلی و دیگری فروش فرش است که البته برای آنها ایده های دیگری هم داریم اما ماهیت و ابزاری که مورد استفاده قرار می گیرد واقعیت افزوده خواهد بود. با این وجود اما به دلیل شرایطی که کرونا پیش آورده و لانچ شدن دیدو به تاخیر افتاده به دنبال آن طرح های دیگرمان هم احتمالا در سال آینده انجام خواهند شد.

سلیمی همچنین به صنایع دیگری که واقعیت افزوده می تواند در آنها بسیار کاربردی باشد نیز اشاره کرد و گفت: گردشگری از جذاب ترین صنایعی است که می توان به واسطه واقعیت افزوده و مجازی در آن فعالیت هایی را انجام داد.

در پایان مدیر اجرایی دیدو به استقبال کشورهای حوزه خلیج فارس از ایده های شرکت خود اشاره کرد و در مورد پیشنهادهایی صحبت کرد که از برخی کشورها دریافت کرده اند. از جمله آنها پیشنهاد وارد کردن اماکن گردشگری و هتل های یکی از شهرهای کشورهای همسایه به صورت واقعیت افزوده بود. او در همین رابطه گفت: با این حال اما ما تلاش کردیم که خودمان در ایران این کار را انجام بدهیم به دلیل اینکه به هر حال ما ایرانی هستیم و به این مرز و بوم وابستگی داریم و قصدمان این است که ایران به عنوان پرچمدار این تکنولوژی در دنیا شناخته شود.

برچسب‌ها: صنعت غذاسفارش آنلاین غذادیدواستارتاپرزرو آنلاین رستوران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.