رونق اقتصادی در گرو بها دادن به استارت‌آپ‌ها
رییس کمسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران: ۷.۵

رونق اقتصادی در گرو بها دادن به استارت‌آپ‌ها

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۱:۰۰ | ۶ دقیقه

سید رضی حاجی آقا میری: دولت‌، استارت‌آپ‌ها را رقیب خود نداند و از این طریق، عرصه را برای بخش خصوصی تنگ نکند.

نوپانا: رییس کمسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با نوپانا گفت: استارت‌آپ‌ها انجام کارهای دشوار زندگی روزمره مردم را آسان کرده و در بسیاری از موارد توانسته‌اند فاصله مکانی میان تولیدکننده و مصرف‌کننده را از میان بردارند و همین موضوع موجب افزایش رفاه زندگی مردم شده است.

سید رضی حاجی آقا میری اظهار داشت: ارتقای کیفیت زندگی مردم در واقع بر عهده دولت است و دولت با واگذاری این نقش خود به کارآفرینان بخش خصوصی، شرایط را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم آورده است. همچنین دولت با حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم از استارت‌آپ‌ها می‌تواند زمینه شکوفایی آنان را فراهم کند.

او افزود: دولت می‌تواند با کاهش مبلغ مالیات یا ایجاد معافیت از آن برای کارآفرینان و یا با ارائه کمک‌های مالی و تسهیل قوانین مربوط به کار، از استارت‌آپ‌ها حمایت کند. این اقدامات می‌تواند کمک قابل توجهی برای افزایش رفاه زندگی مردم و درآمد کشور باشد.

حاجی آقا میری ضمن تأکید بر نقش استارت‌آپ‌ها در کاهش بیکاری و حل مشکلات اقتصادی کشور گفت: دولت با ایجاد فضای مناسب و استقلال بیشتر برای فعالیت شرکت‌های نوپا در فضای اقتصادی، می‌تواند رونق اقتصادی را به همراه آورد؛ به شرط آنکه آنها را رقیب خود نداند و از این طریق، عرصه را برای بخش خصوصی تنگ نکند و اجازه رشد به بخش خصوصی دهد.

رییس کمسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: امروزه کسب‌وکارهایی که بر پایه ایده‌های جدید شکل گرفته‌اند به عنوان یکی از عوامل موثر در قدرت سیاسی و اقتصادی کشورها تلقی می‌شوند، اما تا به حال در ایران نتوانسته‌ایم شاهد جایگاه شایسته آنها باشیم. محدودیت‌های فراوان در روابط اقتصادی، که در اکثر موارد از سوء‌ تفاهم‌هایی در روابط سیاسی ما با برخی از کشورهای جهان ناشی می شود، برای داد و ستد و همکاری‌های تجاری ایجاد مشکل کرده است.

او افزود: برای بهره‌گیری از چنین فرصت‌هایی لازم است در روابط بین‌المللی‌مان اندکی بازنگری صورت گیرد تا نسل جوان بتوانند درعرصه‌های جهانی مرتبط با فناوری حضور یابند و با ایده‌های خلاقانه خود به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کنند.

سید رضی حاجی آقا میری خاطرنشان کرد: درابلاغیه اقتصاد مقاومتی و بیانات رهبر انقلاب صراحتا به فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان اشاره و به توسعه آن تاکید شده است. بدین ترتیب ضروری است لوایحی در این راستا در هیات دولت به تصویب برسد و در راستای آسان‌سازی مشاغل نوپا و ازمیان برداشتن موانع احتمالی پیش‌روی کارآفرینان اقدام شود.

رییس کمسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی اظهار داشت: ورود سرمایه‌گذاران خارجی هم در زمینه استارت‌آپ‌ها و هم در دیگر جنبه‌های اقتصادی کشور، نقش تعیین‌کننده‌ای بازی می کند. تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که اکثر آنها با کمک سرمایه‌های خارجی توانسته‌اند به شکوفایی اقتصادی دست یابند. همچنین لازم است با ورود سرمایه‌گذار خارجی به ایران، مناسبات را به گونه‌ای تعریف کنیم که فعالیت آنها منحصر به تولید داخل و برطرف شدن نیازهای داخلی نباشد، بلکه به سمت صادرات نیز معطوف شود. دراین صورت است که به ورود ارز به داخل کشور کمک کرده و پیش‌نیازهای توسعه اقتصادی را فراهم می‌کند.

او در تایید گفته‌های خود به ذکر مثالی دراین خصوص پرداخت و افزود: به عنوان مثال، چین از طریق سرمایه‌گذاران خارجی توانست به یکی از غول‌های اقتصادی در دنیا تبدیل شود؛ به این صورت که با ورود سرمایه‌گذار خارجی و انتقال تکنولوژی آنها، توانست ضمن برطرف کردن مایحتاج داخلی، از طریق گسترش صادرات خود، به توسعه و رشد اقتصادی دست یابد.

برچسب‌ها: ایرانقوانینکسب‌و‌کارکارآفریناستارت‌آپاقتصاد دانش‌بنیان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.