چرا این فروشگاه آنلاین ایرانی یک برند ملی است؟
بر اساس گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا ۱۰

چرا این فروشگاه آنلاین ایرانی یک برند ملی است؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۰۹:۵۳ | ۱۷ دقیقه

در فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا بیش از ۶۰ هزار فروشنده و تولیدکننده ایرانی به ۸۰ میلیون ایرانی خدمت می‌دهند و این فروشگاه برای نزدیک به ۵ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم داشته است.

نوپانا: دیجی‌کالا در سـال ۱۳۸۵ با سرمایه اولیه بسیار محدود شـروع بـــه کار کرد و امروز پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه اســـت. از شرکت‌های زیرمجموعه و ســـرویس‌های اصلی این گروه می‌توان به فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو، فروشگاه اینترنتی پوشاک دیجی‌استایل، سوپرمارکت آنلاین ، زیرساخت پرداخت الکترونیکی دیجی‌پی، مرکز نوآوری دیجی‌کالا نکست، سرویس‌های تبلیغات آنلاین و آفلاین، لجستیک، سرویس‌های ابری، کلانداده‌ها، سرویس‌های محتوایی و دیجی‌کالا مگ اشاره کرد. همچنیـــن دیجی‌کالا در اواخر سال ۹۸ در استارتاپ کمدا که پلتفرم خرده ‌فروشی در بســـتر شبکه اجتماعی است سرمایه‌ گذاری کرد.

دیجی‌کالا از همان ابتدا تمرکـــز خود را بـــر مشتری محوری به‌ عنوان مهمترین ارزش کسـب‌وکار قـرار داد و ایجاد تجربـــه خوشـایند خریـــد در مشـــتریان و تـــلاش بـــرای ارتقـــای تجربـــه خریـــد ایرانیـــان منطبـــق بـــا اســـتانداردهای جهانـــی را یکـــی از مهمتریـــن وظایـــف خـــود می‌دانـــد.

بـا افتتـاح مرکـز پـردازش کالای دانـش در تهـران هـم اکنـون دیجـی‌کالا یکـی از بزرگتریـن مراکـز پـردازش کالا را در خاورمیانـه و شـمال آفریقـا در اختیـار دارد. ایـن مرکـز بـا مسـاحت ۵۰ هـزار متـر مربـع، ظرفیـت انبـارش ۵ میلیـون قلـم کالا و ظرفیـت پـردازش ۵۰۰ هـزار کالا در روز، یکـی از مراکـز پـردازش قابـل مقایسـه بـا پیشـروترین نمونه‌ هـای جهانـی اسـت. عـلاوه بـر آن ۳۱ مرکـز توزیـع کالا، مرکـز خدمـات پـس از فـروش و مرکـز جمـع آوری کالای فروشـندگان در سراسـر کشـور امـکان تحویـل سـریع کالا را بـه مشـتریان در دورتریـن نقـاط کشـور فراهـم آورده اسـت.

(همچنین بخوانید: نخستین گزارش سالانه دیجی‌کالا منتشر شد)

دیجی‌کالا ماهانه ۲۶ میلیون بازدید کننده دارد و پرمخاطب ترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه با بیش از ۲ میلیون تنوع محصول است. در این گروه بیش از ۴هزار نفر به طور مستقیم و بیش از ۶۱هزار کسب‌و‌کار را در خود جای داده است و به طور متوسط مبلغ هر سفارش در دیجی‌کالا ۴۹۶ هزار تومان می‌باشد.

از وب‌سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا در یک روز ۵.۴ میلیون بار بازدید می‌شود و متوسط زمان هر بازدید از وب‌سایت ۴ دقیقه و ۵۴ ثانیه و متوسط بازدید از اپلیکیشن ۸ دقیقه و ۳۵ ثانیه می‌باشد. در یک روز ۱۲۰۰ هزار مشتری جدید و ۳۱۵۴ تنوع کالایی به دیجی‌کالا اضافه می‌شود. همچنین در این پلتفرم روزانه ۳۰۰هزار کالا سفارش داده شده است.

مارکت پِلیس یا بازارگاه ( Marketplace ) بستری است که امکان خرید مشتریان را از چند هزار تامین کننده متفاوت ایجاد می‌کند. در مارکت پِلیس دیجی‌کالا بیش از ۶۰ هزار فروشنده برای عرضه محصولات خود گرد هم آمده‌اند و با یکدیگر رقابت می‌کنند و خریداران می‌توانند با بررسی محصولات آن‌ها آنچه نیاز دارند را تهیه کنند. در دیجی کالا فروشنده می‌تواند کالاهای خود را به بازار ۸۰ میلیون نفری کشور عرضه کند و محصولات خود را در معرض دید میلیو‌ن‌ها مشتری قرار دهد و مشتری نیز به طیف وسیعی از محصولات و قیمت‌های رقابتی دسترسی دارد و سبد خرید خود را با سهولت بیشتر و به اصطاح با دست بازتری تکمیل می‌کند.

دیجی‌کالا با توسعه پلتفرم مارکت پِلیس خود برای خدمت‌رسانی به فروشندگان باعث شد که بسیاری از تامین کنندگان و تولیدکنندگان، بدون دغدغه‌های فنی و زیرساختی، کالاهای خود را عرضه کنند و به این ترتیب به پایگاه کاربران دیجی‌کالا و شبکه گسترده و ملی توزیع دیجی‌کالا دسترسی داشته باشند.

(همچنین بخوانید: هزار کسب‌وکار صنایع دستی در مارکت پلیس دیجی‌کالا حضور دارند)

دیجی‌کالا برندی ملّی است و حمایت از کسب‌وکارهای ایرانی را مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی خود می‌داند. پلتفرم مارکت پِلیس دیجی‌کالا تولیدکننده، صنعتگر، هنرمند و کسب‌وکار ایرانی را مستقیما به بازاری به وسعت سراسر ایران متصل می‌کند و تمامی سرویس‌های لجستیکی، انبارداری، پرداخت، بسته بندی، بازاریابی، تولید محتوا، بینش بازار و خدمات پس از فروش را به آن‌ها ارایه می‌دهد. تولیدکننده ایرانی در دیجی‌کالا دغدغه‌ای جز تولید نخواهد داشت. در حال حاضر ۶۱ هزار کسب وکار ایرانی در دیجی‌کالا مشغول به فعالیت هستند.

در ایران ۳۱.۳۴۳ فروشگاه آنلاین به غیر از خرده فروشی‌ها در شبکه‌ اجتماعی است. سهم خرده فروشی آنلاین در ایران براساس داده‌های بانک مرکزی و حجم معاملات شاپرکی کسب‌و‌کارهای اینترنتی حدود ۲ درصد است که به دلیل شیوع کرونا انتظار می‌رود رشد فزاینده‌ای داشته باشد.

تعداد کاربران اینترنت موبایل در مقایسه با سال گذشته حدود ۰.۸ افزایش داشته و به ۷۵.۳ میلیون رسیده است. همچنبن بر اساس گزارش سالیانه شاپرک، تعداد تراکنش‌های آنلاین در سال ۹۸، ۱۴۵۷ میلیون تراکنش بوده است.

به گزارش مکنزی سهم خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده فروشی در سال ۲۰۱۹ برخی از کشورها مانند چین ۱.۵ تریلیون دلار حدود ۲۵٪، کره جنوبی با ۹۰ میلیارد دلار ۲۲٪ ، بریتانیا ۱۳۵ میلیارد دلار ۲۲٪، آمریکا ۶۰۰ میلیارد دلار ۱۱٪، کانادا با ۵۵ میلیارد دلار ۱۱٪، فرانسه با ۳۵ میلیارد دلار ۱۰٪، آلمان با ۸۰ میلیارد دلار  ۹٪، ژاپن با ۱۱۵ میلیارد دلار ۹٪، روسیه با ۳۰ میلیارد دلار ۵٪، برزیل با ۳۰ میایارد دلار ۴٪،‌ اندونزی ۱۱۵ میلیارد دلار ۴٪، هند ۴۰ میلیارد دلار ۳٪ و آرژانتین با ۳۰ میلیارد دلار ۳٪ است.

تمـــام هموطنان در هـــر نقطه ای از کشور امکان خرید هر کالایی را به  به قیمتی یکسان  و فارغ از مکان زندگی خـــود دارند.  این یکی از مزیت‌های توسعه فروشگاه‌های آنلاین در کشور است. یکی از مهمترین اهداف توسعه مراکز توزیع دیجی‌کالا، دسترسی همه مردم ایران به مزایای خرید آنلاین است.

جالب است بدانید ساکنین ۱۲.۲۳۰ روستا از دیجی‌کالا خرید می‌کنند و طولانی ترین مسیر تحویل سفارش از تهران تا پسابندر بوده است.

در ۳۵ مرکز دیجی‌کالا ۴۰۷۳ نیروی تمام وقت تا پایان ۱۳۹۸ در ۶ استان ایران مشغول به کار بوده‌اند. توسعه کسب‌وکار دیجی‌کالا و نیز رشد سهم خرده‌ فروشی آنلاین در ایران نوید دهنده فرصت‌های شغلی بیشتر در سایر استان‌های کشور است. در این پلتفرم ۴۰۷۳ فرصت شغلی با بیش از ۴۵۰ نوع شغل به وجود آمده است.

توسعه كسب‌و‌كار، رشد فروش و حمایت از كسب‌وكارهای بومـــی در دیجی‌كالا بدون توسعه مراكز زیرساختی و توان پردازشی مقدور نبود. دیجی‌كالا تــا پایــان ســال ۱۳۹۸ دارای ۳۱ مركز برای پردازش كالا، توزیع كالا، خدمات پس از فروش و جمع‌آوری كالای فروشندگان سراسر كشور بـــود. علاوه بـر این دیجی‌كالا بـرای افزایش سـرعت پردازش سـفارش‌ها و كاهـش هزینـه تامین و ارسـال كالاها، انبارها و مراكز جدیدی را در ۹ اسـتان كشـور راه‌اندازی كرد.

بیشترین استان‌هایی که مشتریان دیجی‌کالا در آن ساکن هستند به ترتیب تهران ۱۲٪، البرز ۸٪ و یزد حدود ۶٪ است همچنین کمترین تراکم مشتریان دیجی‌کالا به ترتیب در استان‌های خراسان شمالی، کردستان و سیستان و بلوچستان با حدود ۳٪ قرار دارند.

دیجی‌کالا توانمندسازی کسب‌وکارهای ایرانی را مهمترین مسئولیت اجتماعی خود می‌داند. پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا، تولیدکننده، فروشنده، صنعتگر و هنرمنـد ایرانـی را مسـتقیما به بازاری به وسعت ایران متصـل می‌کند و تمامی سـرویس‌های لجستیکی، انبارداری، بسـتهبندی، تولید محتوا، بازاریابی، بینش بـازار و خدمـات پـس از فـروش را به این کسـب‌وکارها ارائـه می‌دهد. تولیدکننده ایرانـی در این پلتفرم دغدغه‌ای جز تولید نخواهد داشـت.

در سال ۹۸،هر فروشنده فعال مارکت‌پلیس به‌طور متوسـط ماهانه ۳۹ میلیـون تومان فـروش داشــته است. در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ یکی از فروشندگان مارکت‌پلیس موفق شد ۳۲ میلیارد تومان بفروشد. این عدد رکورد فروشندگان مارکت‌پلیس در یک ماه است.  یک کارگاه صنایـع دسـتی میناکاری و خاتـم کاری در ماه آذر ۱۳۹۸ مبلغ ۸۵  میلیون تومان فروش داشته است.

پلتفرم دیجی‌کالا یکی از دارایی‌های بسیار بااهمیت دیجی‌کالا است. دانش فنی توسـعه پلتفرم خرده فروشـی آنلاین تنها در اختیار تعداد محدودی شـرکت در دنیا اسـت. از این میان، تعداد کمتری توان رقابت و کسـب سـهم بزرگی از بازار دارند. توسـعه زیرساخت و لجستیک کسـب‌وکار، توان عملیاتی برای خرید همزمان صدهاهزار نفر کاربر، سـامانه‌های پردازشـی آنلاین مانند جسـتجو و پیشـنهاد برای این تعداد کاربر بخشی از پیچیدگی‌های این صنعت است.

سهم فروش کالاهای ایرانی از نیم سال دوم ۹۷ تا پایان ۹۸ با رشد ۳ درصدی توانسته ۶۹٪ سهم فروش را به خود اختصاص دهد و دیجی‌کالا توانسته تا پایان سال ۹۸، ۲۵۱۲ برند ایرانی را در خود جای دهد.

همکاران دیجی‌کالا در بحران کرونا

همه‌گیری جهانی کرونا برای دیجی‌کالا جدال واقعی بین مسئولیت‌پذیری در قبال مشتریان و تعهد به حفظ سلالمت همکارانمان و خانواده آنها بود. برای حفظ سلامت همکاران دیجی‌کالا در روزهای بحرانی شیوع ویروس کرونا، از آنجا که امکان دورکاری برای همه بخش‌ها فراهم نبود، علاوه بر کنترل روزانه سلامت همکاران، شیفت‌های کاری کمتر شد و در صورت بروز کوچکترین علائم بیماری امکان رفتن به مرخصی برای همکاران فراهم بود. بیش از ۳۵۰۰ نفر از خانواده پنج هزار نفری دیجی‌کالا در بخش عملیات و توزیع فعالیت می‌کنند و برای پردازش و رساندن سفارش‌های مشتریان در روزهای ابتدایی بحران کرونا بیش از گذشته کار می‌کردند.

همکاران دیجی‌کالا برای حفظ سلامت و عدم آلودگی محیط کار به طور مداوم آموزش می‌دیدند و ساعت‌های شیفت‌های کاری با تکیه بر جذب دو هزار همکار جدید، کاهش یافت تا زمان استراحت همکاران بیشتر و ریسک ابتلا به بیماری در آنها کاهش یابد.

علاوه بر این در طول این مدت همکاران دیجی‌کالا، برای حفظ سلامت خود در برابر ویروس کرونا و عدم آلودگی محیط کار، به طور مداوم آموزش‌های به روز دیده‌اند و ساعات شیفت کاری در دوران اوج شیوع ویروس کرونا برای اختصاص زمان استراحت بیشتر به هر فرد تغییر کرد. در ایـن روزها دیجی‌کالا بـــا اســـتخدام نزدیک بـــه دو هزار نیروی جدید، تلاش کرد تا بخشی از سرمایه انسانی که به دلیل شرایط بحرانی شغل خود را از دست داده بودند بـه بازار کار باز گرداند و همچنین کیفیـت ارائه خدمات به مشتریان خود را بهبود بخشد.

منبع: گزارش سالانه دیجی‌کالا (۱۳۹۸)

می‌توانید نسخه کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید

برچسب‌ها: دیجی‌کالاگزارش سالانه دیجی‌کالافیدیبودیجی‌پیکمدا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.