مردم نباید مستقیم وارد بورس شوند
امید موسوی مطرح کرد: ۸.۷

مردم نباید مستقیم وارد بورس شوند

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۱۴:۵۷ | ۱۳ دقیقه

امید موسوی مدیرعامل شرکت دانش بنیان امید می‌گوید: «اگرچه بازار بورس این روزها پرسود بوده اما مردم باید این کار را به نهادهای مالی و تیم‌های حرفه‌ای سپرده و خودشان مستقیم در بازار سرمایه وارد نشوند.»

نوپانا: این روزها حال روز بازار بورس خوب است و بازار سرمایه به یکی از اصلی‌ترین کانال درآمدی مردم تبدیل شده است؛ این بازار همواره به یک بازار پرریسک اما پرسود معروف است اما اگر مردم از دانش کافی در خصوص آن برخوردار نباشند، بسیار خطرناک خواهد بود.

در همین خصوص مصاحبه‌ای با یکی از مدیران یک شرکت دانش بنیان بورسی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

امید موسوی، موسس و مدیرعامل شرکت دانش بنیان امید در خصوص شرایط این روزهای بورس ایران به خبرنگار نوپانا می‌گوید: «اقتصاد این روزهای ایران شبیه به یک بیمار دیابتی به یک دچار پارادوکس نقدینگی شده است. یعنی مردم پول دارند اما ترجیح می‌دهند دارایی خود را به خرید و فروش سکه، ملک یا ... هزینه کنند. از طرفی تولیدکننده‌ها از بی پولی حال و روز خوبی ندارند.»

موسوی افزود: «تامین مالی در فضای استارتاپی نیز مشکلات خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال بارها جلسه باید برگزار شود تا شاید به نتیجه برسد.»

او گفت: «در حال حاضر در شرایطی هستیم که رشد اقتصاد منفی است؛ ما در سال ۹۸ رشد اقتصاد منفی ۸ درصد را تجربه کرده و حتی در ۵۰ سال اخیر نیز رشد متوسط ۳ درصدی داشته‌ایم.»

رشد ۵ درصدی بازار سرمایه با وجود استقبال گسترده مردم

موسوی با اشاره به روند روبه‌رشد استقبال مردم از بازار سرمایه گفت: «بازار سرمایه با وجود استقبال مردم، هنوز دارای ۵ درصد از دارایی‌های مردم هم نیست. این نرخ برای بازارهای جهانی ۶۰ الی ۷۰ درصد است.» به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیاد امید اگر این بازار همچنان کوچک بماند، فرصت برای فساد ایجاد خواهد شد.

او گفت: «بازارهای کوچک با نوسان و ریسک بالا نیازمند یک رابط صالح و حرفه‌ای است تا پول مردم درست و صحیح هزینه شود. زیرا اگر مردم خرید و فروش کنند، کارمزد بیشتری به کارگذاری‌ها می‌رسد. بنابراین کارگذاری نیز تمایل پیدا کردند تا خود مردم شخصا وارد بازار سرمایه شوند.»

راه‌اندازی پلتفرم مانو

امید موسوی گفت: «کاری که ما کردیم راه‌اندازی پلتفرم مانو بر بستر هوش مصنوعی است تا کارها و پروسه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه همچون خرید و فروش جابه‌جایی سهام و بازارها را انجام دهیم.»

او ادامه داد: «ما تاکنون با مدل B2B کار کرده و با ۱۳ بانک، ۴۰ کارگذاری و ده‌ها شرکت سرمایه‌گذاری همکاری داشته‌ایم. از مرداد نیز قصد داریم با راه‌اندازی پلتفرم مانو وارد بازار B2C شویم تا استرس، هیجان، ترس و طمع افراد برای خرید و فروش سهام را برای مشتریان مدیریت کنیم. از طرفی بخشی از پول مردم را سرمایه‌گذاری مولد خواهیم کرد تا از طریق بورس وارد چرخه تولیدات کشور شود.»

مدیرعامل امید با اشاره به کاهش تورم به کمک این مدل می‌گوید: «اگر پول افراد با مکانیزم درستی هزینه شود، تورم کم شده و حتی تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور نیز رشد خواهد کرد. همچنین مشتریان ما از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.»

به گفته موسوی، پلتفرم مانو تمام مجوزهای سازمان بورس و بانک مرکزی را داشته و از ضامن نقدشوندگی بانک سامان استفاده می‌کند؛ یعنی کاربران هر زمان که بخواهند، می‌توانند پول و دارایی خود را از سیستم خارج کنند.»

همچنین ادامه داد: «در این پلتفرم همه چیز شفاف است و مشتریان سهام خود را مشاهده خواهند کرد. سرمایه‌گذاری‌ها در این مدل مستقیم و با نام خود افراد انجام می‌شود. همچنین میزان کارمزد ما سالانه ۲ درصد است.»

در پلتفرم مانو برخی مسائل و چالش‌ها رفع شده است. به عنوان مثال روند ورود با بازار سرمایه راحت‌تر شده و و دیگر نیازی نیست مشتریان کد بورسی دریافت کنند. از طرفی دسترسی به سهام و روند تغییرات بازار ساده شده و امکان جابه‌جایی دارایی‌ها فراهم است. همچنین سبدگردانی و مدیریت سرمایه توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یک تیم حرفه‌ای انجام می‌شود. مانو به واسطه ارتباطات خوبی که دارد، سهام‌های ارزشمندتری خریداری می‌کند و اگر احساس شود که ریسک یک بازار زیاد شده و خطرناک است، سریعا تغییر استراتژی داده و دارایی مشتریان را در بازارهای دیگر همچون سکه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

آیا حجم دارایی‌های وارد شده به بورس زمینه ساز فساد است؟ راهکار حل این چالش چیست؟

امید موسوی در این خصوص گفت:‌ «اول از همه اینکه مردم نباید وارد بازار سرمایه شوند. این روند از سال ۹۷ شروع شده اما مردم اواخر سال ۹۸ متوجه آن شده‌اند. پس می‌توان گفت الان فرصت فروش برای حرفه‌ای هاست.»

به گفته مدیرعامل امید با وجود نوسانات کوتاه مدت اگر مردم به جای خرید و فروش به فکر سرمایه‌گذاری باشند، بازار هیچ مشکلی نخواهد داشت.

موسوی گفت: «بازار امروز تحلیل درستی ندارد! تعهد ما در مانو این است که هر بازاری سود بهتری دهد، پول را آنجا سرمایه‌گذاری کرده و سود با ریسک کم عرضه کنیم. در ماه گذشته ما حدود ۶۰ درصد سود به مشتریان پرداخت کرده‌ایم. علاوه بر این هدف ما این است تا مردم به بازار سرمایه وارد شده و کار کردن در این بازار را نیز به مردم آموزش دهیم.»

فعالیت‌های دولت در بورس قابل ستایش اما خطرناک است

مدیرعامل شرکت امید در خصوص اقدامات اخیر دولت در بازار سرمایه و ورود شرکت‌های دولتی به بورس گفت: «کارهای خوبی در این راستا انجام گرفته که قابل تحسین است و باعث شده تا توجه مردم به بورس جلب شود. دولت تاکنون نقش آگاه‌سازی را ایفا کرده و وظیفه نهادهای مالی همچون مانو است که از دارایی‌های مردم حفاظت کند.»

او ادامه داد: «البته این کار کمی خطرناک است؛ دولت مردم را به سمت بازار هدایت کرده اما نمی‌تواند بازار را مدیریت کند. یعنی اگر بازار منفی شود، نه تنها سازمان‌ها و شرکت‌ها، حتی دولت هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. دقیقا مشابه اتفاقاتی که در سال‌های ۸۴ و ۹۲ افتاد و بازار ناگهان منفی شد.»

موسوی دلیل این اتفاق را تفاوت ایران با دیگر کشورها دانسته و می‌گوید: «در سایر کشورهای جهان مکانیزم بازارگردانی قوی است و مردم مستقیم وارد بورس نشده و این کار را به متخصصان سپرده‌اند.»

او گفت: «یکی از دلایلی که مرداد ماه را برای رونمایی از مانو انتخاب کردیم، احساس خطر نسبت به بازار است. یعنی اگر بازار حساس شد، ما حواسمان به پول مردم است؛ البته ما نیز در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما ریسک‌ها و سیگنال‌ها را بهتر شناخته و درک می‌کنیم.»

ورود استارتاپ‌ها به بورس

امید موسوی در این خصوص گفت: «در کشورهایی همچون سنگاپور، آلمان و آمریکا شرکت‌های برتر در بازار سرمایه از جنس شرکت‌های IT و تکنولوژی محور هستند. پس ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به بورس مسیری است که کشور ما نیز باید به آن ورود کند. مشکل اصلی اما بحث ارزش‌گذاری این شرکت‌هاست!»

موسوی با اشاره به موضوع ارزش‌گذاری و چالش‌های آن ادامه داد: «در بورس ایران شرکت‌هایی که دارای دارایی‌های نامشهود (خلاقیت، ایده و فکر) باشند بسیار کم است؛ موضوع اصلی عدم بلوغ این اکوسیستم برای ارزش‌گذاری است. زیرا مکانیزم‌های ارزش‌گذاری حال حاضر به سمت دارایی‌ها جهت داشته و دارایی‌های مشهود ارزش‌گذاری می‌شوند.»

او افزود: «این موضوع برای ما قابل درک است و بهتر است نگاه‌ها به سمت سود شرکت‌ها جلب نشود؛ بلکه باید آینده این شرکت‌ها را دید و سهام خرید.»

موسوی در پایان گفت: «ورود درست به بازار مهم است. باید ارزش فکر و دانش شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان را درک کرده و ارزش‌گذاری کنند. در حال حاضر فقط می‌پرسند شرکت چقدر سودده است و چه میزان دارایی دارد؟ شاید اگر این موانع از پیش روی استارتاپ‌ها برداشته شود، اتفاقات بسیار خوبی رخ دهد.»

برچسب‌ها: بورسورود استارتاپ‌ها به بورسامید موسویشرکت دانش بنیان امیدمانوسرمایه‌گذاری در بورس
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.