بیماری COVID-19 چگونه باعث تغییرات در تبلیغات دیجیتال شد؟
یادداشتی از سعید اتحادی، مدیر مجموعه پابلیکا؛ ۱۰

بیماری COVID-۱۹ چگونه باعث تغییرات در تبلیغات دیجیتال شد؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۲۱:۰۰ | ۱۰ دقیقه

در تبلیغات دیجیتال، همه چیز همیشه در حال تغییر است. ما عادت کرده ایم که با تغییرات در کانال ها، تاکتیک ها و الگوریتم ها مطابقت پیدا کنیم. اما هیچ کس در بازاریابی دیجیتالی برای تغییراتی که یک بیماری همه گیر جهانی به ارمغان آورد، آماده نشده است.

نوپاناویروس کرونا نه تنها در حال تغییر نحوه تعامل روزانه ما است، بلکه چگونگی تفکر تبلیغ کنندگان در مورد مخاطبان و بودجه دیجیتال خود را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. به عنوان مثال بسیاری از شرکت های حوزه گردشگری مانند علی بابا و فلایتیو فعالیت های تبلیغاتی خود را متوقف کرده اند تا زمانی که بحران حل شود. این در حالی است که برخی دیگر از کسب و کارهای حوزه فروش آنلاین مانند دیجی‌کالا و اکالا حجم تبلیغات خود را افزایش داده تغییراتی در ترکیب کانال و هدف گیری مخاطبان خود ایجاد نموده اند.

بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه واکنش تبلیغ دهندگان دیجیتال به ویروس کرونا بیندازیم:

۱. توقف و تغییر مسیر در صرف هزینه تبلیغات

پیش از گسترش ویروس کرونا، پیش بینی می شد هزینه های رسانه های جهانی در سال ۲۰۲۰ به ۷۱۲ میلیارد دلار برسد. اکنون فقط به ۶۹۱ میلیارد دلار رسیده است. با احساس عدم اطمینان زیادی که در جهان و بازار وجود دارد، بسیاری از تبلیغ کنندگان احساس می کنند اکنون زمان احتیاطی برای توقف هزینه ها و ارزیابی مراحل بعدی آنها است.

تبلیغات دیجیتال به سرعت در دوره ویروس کرونا ارزان تر شدند. ترافیک در فیسبوک در حال افزایش است، اما هزینه به ازای هر نفر کاهش یافته است. برای برندهای که محتوای ارزشمند به اشتراک می گذارند، تبلیغات دیجیتال یک روش عالی است. اما برای خیلی ها، اینکه بدانند در حال حاضر چه بگویند، سخت است.

مهمترین هزینه برای تبلیغات دیجیتال و به اشتراک گذاری مطالب در این مدت، درک ارتباط است.

اگر برند شما چیزی را ارائه می دهد که می تواند به مردم در مدیریت انزوای اجتماعی یا نگرانی های بهداشتی کمک کند، ارزش دارد تا بر روی تبلیغات دیجیتالی، رسانه های اجتماعی و کمپین های روابط عمومی سرمایه گذاری نمایید. اما اگر برند شما در حال حاضر برای مشتریان قابل دسترسی نیست، مانند صنایع مسافرتی، ممکن است بهترین راه حل توقف فعالیت های مربوط به بازاریابی دیجیتالی و تمرکز بر استراتژی خود جهت برقراری ارتباط با مخاطبان در دوره پس از اتمام همه گیری باشد.

۲. دستیابی به مخاطبان قرنطینه شده

فاصله اجتماعی باعث افزایش یک شبه در پخش و مشاهده ویدیوی دیجیتال و استفاده از رسانه های اجتماعی شده است. گزارشی که کافه بازار این هفته در خصوص تاثیر بیماری کرونا بر روی رفتار کاربران منتشر کرده است نشان می دهد میزان تماشای ویدیوهای آموزشی در خصوص کرونا ۷۴% افزایش داشته است. علاوه بر این میزان نصب برنامه های مرتبط با درمان نیز ۱۰۰% رشد پیدا کرده است.

برندهایی که به طور سنتی بودجه تبلیغات خود را در رسانه های اجتماعی متمرکز نکرده اند، ممکن است بخواهند در طول همه گیری، در مورد استراتژی های دیجیتالی خود تجدید نظر کنند. برای برخی از برندها، از زمان شروع همه گیری، لایک ویدیوها در اینستاگرام ۷۷ درصد افزایش و تولید محتوای ویدیویی TikTok بیش از ۲۷ درصد افزایش یافته است.

به طور کلی، این جداسازی فرصت خوبی را برای برندهای تبلیغاتی در سکوهای دیجیتال ارائه داده است. مخاطبان شما در خانه گیر کرده اند و شاید به دنبال مشاهده مطالب جالب باشند. اگر تبلیغات شما مرتبط با شرایط کنونی هستند، می توانید بدون ایجاد تغییرات بسیار گران قیمت به تبلیغات خود ادامه دهید.

۳. تأمین بودجه مبارزه با ویروس کرونا

هیچ وقت زمان بهتری برای برندها پیش نیامده است که بتوانند موضع گیری کنند و سرمایه گذاری در خرید کالای مورد نیاز مردم را انجام دهند. ویروس کرونا برای همه ما یک تهدید است و کسانی که می توانند کمک کنند، باید این کار را انجام دهند.

یکی از بهترین کارهایی که کسب و کارها می توانند در این ایام انجام دهند، اجرای کمپین های مسئولیت اجتماعی یا CSR است. از جمله کمپین های CSR اجرا شده میتوان به هایپر استار، دارو سازی عبیدی و گروه صنعتی گلرنگ اشاره کرد. در کمپین هایپر استار، تمامی مراجعه کنندگان به فورشگاه های هایپر استار بایستی دست های خود را با مواد ضدعفونی کننده شستشو داده و در هنگام خرید دستکش استفاده کنند. هایپر استار در ادامه از طریق یک کمپین روابط عمومی با عنوان "چطور در زمان شیوع بیماری ویروسی خرید سالم و بی‌خطری داشته باشیم؟" اطلاع رسانی مناسبی را در این خصوص انجام داد. در مورد داروسازی عبیدی و گروه صنعتی گلرنگ نیز کمپین های روابط عمومی با عنوان «تجهیز ۸ مرکز درمانی در استان خوزستان»، «تولید و اهدای ۱۵ هزار عدد گان» و «اهدای یک میلیون ماسک N95 به قهرمانان سلامت کشور» اجرا شد.

اگر برند شما در موقعیتی است که می تواند در طول همه گیری کمک کند، پیدا کردن راه هایی برای این کار و در ادامه انتشار رپورتاژ با هدف اطلاع رسانی می تواند حسن نیت برند را به همه نشان دهد و تفاوت معناداری نسبت به رقبای شما ایجاد نماید. از طرف دیگر، اگر برند شما تحت تأثیر مشکلات ناشی از ویروس کرونا قرار گرفته باشد، کمک هزینه های تجاری وجود دارد که می تواند به کاهش تأثیرات آن کمک کند.

 کاری که برند شما می تواند انجام دهد

 متأسفانه ، ویروس کرونا به زودی از بین نمی رود. ممکن است بسیاری از ما مجبور شویم ماه ها در حال رعایت فاصله اجتماعی باشیم و چشم انداز تبلیغات دیجیتال، در بعضی از جنبه ها، ممکن است برای همیشه تغییر کند.

اکنون زمان عاقلانه ای برای برند شما است که یک قدم عقب برداشته و مخاطبان خود، کانال های خود، هزینه های خود، استراتژی خود را مورد ارزیابی قرار دهد. دریابید که مخاطبان شما اکنون کجا هستند و از یک برند مانند شما چه انتظاری دارند. در صورت امکان راهنمایی کنید و اگر نمی توانید، مکث کنید.

مهم نیست که چطور یا چرا چشم انداز تبلیغاتی دیجیتال تغییر می کند، هسته تبلیغات همچنان یکسان خواهد ماند. درک مخاطبان خود و برقراری ارتباط با آنها از راه های مناسب همیشه کلید موفقیت خواهد بود، حتی در طول همه گیری ویروس کرونا!

برچسب‌ها: کروناتبلیغات دیجیتالکمپین روابط عمومیکمپین مسئولیت اجتماعی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.