محصولات هایتک «ایران ساخت» شکست کرونا را سرعت می‌دهند
پرویز کرمی: ۸

محصولات هایتک «ایران ساخت» شکست کرونا را سرعت می‌دهند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ - ۱۴:۰۷ | ۹ دقیقه

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: اقدامات در کمیته مبارزه با کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سرعت در حال انجام است تا با محصولات هایتک ایران ساخت پیروز این میدان شویم.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: از همان روزهای نخست که زمزمه ورود ویروس کرونا به کشور آغاز شد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دست به کار شد تا با کمک دانش‌بنیان‌‌ها و استارتاپ‌ها، گام‌هایی قدرتمند در میدان مبارزه با این بیماری برداشته شود.

پرویز کرمی سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این مطلب گفت: فراخوان «کرونا را شکست می‌دهیم» و «تشکیل کمیته مبارزه با کرونا در معاونت علمی» از همان روزهای نخست به راه افتاد تا زیست بوم فناوری و نوآوری در این مبارزه همدل و هم‌افزا با مدافعان خط مقدم مبارزه پزشکی و بهداشتی اقدامات خود را انجام دهد.

وی افزود: جلسات مستمر برای پیگیری اقدامات صورت گرفته در این خصوص با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و روسای ستادهای مرتبط با کمیته مبارزه با کرونا به صورت مرتب برگزار می‌شود.

سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از اقدامات این ستاد انتشار فراخوانی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی بود که با هدف کمک به مقابله با ویروس کرونا منتشر شد. بر اساس این فراخوان از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت می‌شود و این شرکت‌ها می‌توانند از تسهیلات پرداخت شده با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره‌مند شوند.

ساخت کیت‌های تشخیص کرونا، تولید ماسک های نانویی، تولید مواد ضدعفونی کننده، ساخت دستگاه‌های تولید ماسک، داروهای موثر در کنترل عوارض بیماری سامانه های نرم افزاری پایش مدل سازی و شبیه سازی نرم افزاری و سایر محصولات و خدماتی که به هر نحو به مقابله با ویروس کمک کند محورهای این فراخوان است و شرکت‌های فعال در این زمینه از این بسته حمایتی ویژه طراحی شده برای این موضوع در معاونت علمی و صندوق نوآوری بهره‌مند می‌شوند.

استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی برای تولید کیت تشخیص

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداختن به موضوع کیت تشخیص کرونا را از دیگر بخش‌های این جلسه دانست و گفت: در این زمینه نیز ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فراخوانی را منتشر کرد تا از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های داخلی برای تولید کیت تشخیص بیماری کرونا استفاده شود. از میان ۵۰ شرکت داوطلب و شرکت کننده در فراخوان، ۵ شرکت که سابقه تولید کیت تشخیص پزشکی را داشته و در کمترین زمان و با بیشترین دقت، امکان این کار را داشتند، انتخاب شدند.

بر این اساس ۵ شرکت دانش بنیان مذکور، تولید این محصول را آغاز کرده‌اند تا با کیت‌های تشخیصی ایران ساخت، کار تشخیص این بیماری بدون مانع انجام گیرد.

کرمی همچنین بیان کرد: ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در حوزه تولید محصولات مبتنی بر نانو فناوری مانند ساخت دستگاه‌های تولید ماسک‌های N95 و N99 از شرکت‌های فناور حمایت می‌کند و این حوزه نیز بخش دیگری از فعالیت‌های کمیته مبارزه با کرونا را شکل می‌دهد. در این زمینه هم ۲ دستگاه فروخته شده به سایر کشورها نیز به کار در کشور اختصاص یافت و با تبدیل تغییر خط تولید دو کارخانه قدیم، تولید روزانه ماسک به ۳۰۰ هزار عدد در روز رسید اکنون که با وجود این بیماری با کمبود این محصولات مواجه هستیم تمهیداتی در نظر گرفته شد تا تولید این محصولات افزایش یابد. تا کمبود ها برطرف شود.

توسعه صنعت ماشین آلات ساخت ماسک

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، توسعه صنعت ماشین آلات ساخت ماسک را دیگر اقدام این ستاد دانست و گفت: برای این حوزه نیز فراخوان منتشر شده است تا از توان داخل برای افزایش تولید ماسک بیش از پیش در کشور بهره‌مند شویم.

کرمی با اشاره به #کمپین کرونا را شکست می‌دهیم به عنوان اقدامی از سوی ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: با راه اندازی این کمپین همه فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری که به هر شکل می‌توانستند در این زمینه تاثیرگذار باشند طرح‌های خود را ارسال کردند که پس از بررسی، طرح‌های مورد پذیرش قرار گرفته، از حمایت این معاونت برخوردار خواهند شد.

وی گفت: از زمان اعلام این فراخوان، ۲۰۰ طرح به دبیرخانه کمیته واصل شد و مورد غربالگری و بررسی قرار گرفت. از میان این طرح‌ها، ۱۰۰ طرح مورد قبول واقع شد و به بخش‌ها و ستادهای فناوری مرتبط با طرح، ارجاع شد. این طرح‌ها در حوزه‌های مختلفی از جمله حوزه دارو، کیت تشخیصی، ماسک، مواد ضد عفونی و سامانه‌های نرم افزاری ارائه شده است.

سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان اظهار کرد: تسهیلات و حمایت‌های که در اختیار شرکت‌ها و تیم‌های منتخب قرار می‌گیرد، در چند فرمت عرضه می‌شود:
۱_ وام قرض الحسنه و کمک برای نمونه سازی ویژه «کار اول» و ساخت نمونه محصول و R&D
۲_ وام سرمایه در گردش برای شرکت‌‎های بزرگ و نیازمند سرمایه فوری
۳_ وام تولید صنعتی و افزایش ظرفیت برای شرکت های در مقیاس صنعتی شدن

کرمی یاد آور شد برای کمک به رفع مشکل بوجود آمده در خصوص شرکت های استارت آپی در فضای اخیر کشور رایزنی ها و جلساتی با سایر نهادها و سازمان های مرتبط برای رفع و تعدیل مشکلات آنها آغاز و در حال انجام است.

برچسب‌ها: پرویز کرمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریکرونا را شکست می‌دهیمایران ساخت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.