در پردیس سامیت ۲۰۲۰ چه گذشت؟
دورهمی شتابدهنده‌ها و برگزارکنندگان رویداد؛ ۷.۳

در پردیس سامیت ۲۰۲۰ چه گذشت؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۱۶:۵۹ | ۱۲ دقیقه

پردیس سامیت ۲۰۲۰، گردهمایی نقش‌ آفرینان اصلی اکوسیستم کارآفرینی در تاریخ ۲۴و ۲۵ بهمن در پارک فناوری پردیس برگزار شد.

نوپانادر فضای کارآفرینی افراد زیادی در نقش‌های گوناگونی مشغول به کار هستند. در این میان عده‌ای برگزارکننده رویداد کارآفرینی و یا تسهیل‌گر رویداد هستند؛ عده‌ای دیگر منتور یا مربی کارآفرینی؛ افرادی نیز در شتاب‌دهنده‌ها فعالیت می‌کنند و هر کدام به نحوی به فضای کارآفرینی گره خورده‌اند. رویداد پردیس سامیت به همت پارک فناوری پردیس و مرکز شتابدهی و نوآوری، به منظور گردهمایی این افراد برنامه‌ریزی و طراحی شده است.

پردیس سامیت ۲۰۲۰ با تلاش‌های تیم برنامه‌ریزی و اجرایی، متفاوت‌تر از سال پیش و با فضایی جدید برگزار شد. علاوه بر این پردیس سامیت ۲۰۲۰ برای اولین بار دو گروه اصلی اکوسیستم، مدیران شتابدهنده‌ها و برگزارکنندگان رویداد را یکجا در کنار یکدیگر جمع کرد که همین امر موجب هم‌افزایی و شبکه سازی خوبی برای فضای کارآفرینی کشور شد.

این رویداد ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه به همراه یک شب اقامت در هتل پردیس برگزار شد.

روز اول

پنجشنبه ۲۴ بهمن ماه، رویداد پردیس سامیت ۲۰۲۰ آغاز شد.

 اولین نکته‌ای که در روند برنامه‌های پردیس سامیت توجه را جلب می‌کند، قرار دادن برنامه‌هایی برای سرگرمی شرکت کنندگان‌ مانند بازی‌های مدیریتی در کنداکتور است که از همان اول رویداد همراه با مخاطبین بود. این برنامه‌ها فارغ از لذت بخش بودن و سرگرم کردن شرکت کنندگان، حاوی جنبه‌های دیگری هم بودند که به یادگیری و شبکه سازی افراد کمک بسیاری می‌کردند.

پردیس سامیت ۲۰۲۰ در روز اول خود از ساعت ۹ صبح پنجشنبه، پس از پذیرش، بازی مدیریتی و خوش‌ آمد گویی دبیر برگزاری رویداد، با سخنرانی رئیس پارک فناوری پردیس، جناب آقای مهندس صفاری نیا، رسماٌ شروع به کار کرد.

سخنرانی مندیپ اوبرایان

پس از سخنان مهندس صفاری‌نیا و سخنرانی با موضوع اجتماع سازی، نوبت به سخنرانی مندیپ اوبرایان، نماینده یونیسف در ایران بود. مندیپ اوبرایان در سخنان خود به ظرفیت‌های اکوسیستم ایران اشاره داشت و از اقداماتی که برای کودکان در کنار یکدیگر می‌توانیم انجام دهیم گفت. اوبرایان در ادامه سخنرانی خود گفت: «دفتر نوآوری یونیسف قصد دارد راهکارهای مقیاس‌پذیری برای سلامت کودکان از طرق استارتاپ‌ها ایجاد کند. صندوق مالی یونیسف آماده سرمایه‌گذاری در حوزه‌های علم داده، بلاکچین، هوش مصنوعی بر پایه نسخه‌های متن‌باز است.»

وی در ادامه گفت: «اکوسیستم کارآفرینی فعال ایران نشان از پتانسیل بالای آن دارد. با معاونت علمی و فرهنگی ریاست‌جمهوری و اتاق بازرگانی ایران برای ساخت اکوسیستم نوآوری در حوزه کودکان شروع به همکاری خواهیم کرد.»

با به پایان رسیدن سخنرانی نماینده یونیسف، تیم برگزارکننده پردیس سامیت از اولین سورپرایز خود رونمایی کردند. در جدول کنداکتور چند جای خالی گذاشته شده بود که به عنوان سورپرایزهای تیم برگزارکننده پردیس سامیت شناخته می‌شد. سورپرایز اول پردیس سامیت اجرای تئاتر بود. اکوسیستم استارتاپی ایران با وجود رشد و فضای پویای خود، ضعف‌ و نقصان‌هایی نیز دارد. تیم برگزار کننده پردیس سامیت با هوشمندی در قالب تئاتری کمدی به این مشکلات پرداخته بود.

گرافیتی تا شب نشینی کنار آتش

پس از اجرای گروه تئاتر و صرف ناهار، نوبت به برگزاری پنل‌ها بود.

پنل‌های پردیس سامیت ۲۰۲۰ یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این رویداد به انتخاب شرکت کنندگان است. در هر کدام از پنل‌ها یک موضوع از پیش انتخاب شده توسط صاحب‌نظران آن حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت. در میان پنل‌ها نوبت به سورپرایز دوم پردیس سامیت رسید. پشت ساختمان برگزاری رویداد از یک هنرمند دعوت شده بود تا بر روی دیواری از جنس بوم، نقشی از پردیس سامیت 2020 را ترسیم کند. با دیدن این گرافیتی خاطره‌ای به یاد ماندنی در ذهن تمام شرکت کنندگان ماندگار شد.

روند ارائه پنل‌ها تا شب ادامه داشت و در پایان روز اول شرکت کنندگان قبل اینکه به هتل بروند، دور آتش جمع شدند و به شنیدن اجرای موسیقی نشستند.

پنل بانوان

روز دوم پردیس سامیت با سخنرانی‌های دوستی یک رویداد و شتابدهنده و قصه دو اکوسیستم شروع بکار کرد. بعد از این سخنرانی‌ها بود که پنل ویژه بانوان طبق برنامه آغاز به کار کرد. پنل ویژه بانوان جزو وجه‌های تمایز پردیس سامیت ۲۰۲۰ با پردیس سامیت‌های قبلی است زیرا برای اولین بار به بانوان فعال در اکوسیستم فرصت داده شد تا از مشکلات و دغدغه‌های خود در فضای کارآفرینی کشور صحبت کنند. به همین منظور از زینب حمید زاده، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در امور بانوان نیز دعوت شده بود. حمید زاده در قسمتی از سخنان خود گفت: «‏از مجموع ۴۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان، ۱۰% توسط بانوان تأسیس شده است. ایجاد توازن میان فعالیت کارآفرینی و نقش خانوادگی از دغدغه‌های بانوان کارآفرین است که بر روی عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد.»

وی همچنین ادامه داد: «در همین راستا در بخش امور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، برنامه توان‌افزایی بانوان فناور و خلاق در سه محور الگوسازی، ایجاد زیرساخت و شبکه‌سازی برای ایجاد بستر مناسب برای حضور بانوان را تعریف کرده‌ایم.»

با اتمام پنل «قصه یک خانم در اکوسیستم»، نوبت سورپرایز آخر تیم برگزارکننده رسید. سورپرایز سوم پردیس سامیت مبارزه نمایشی دو ربات بود که در محوطه پارک فناوری در قفسی که از قبل تهیه شده بود، به نبرد یکدیگر رفتند.

در ادامه روز دوم برنامه‌ها و پنل‌های آموزشی کنار سرگرمی‌هایی که از قبل در کنداکتور طراحی شده بودند، اجرا شدند.

معرفی بهترین رویدادها

رویداد پردیس سامیت رویدادی ویژه مهره‌های اصلی اکوسیستم است که با هم‌افزایی و شبکه سازی کمک به تقویت فضای کارآفرینی کشور می‌کند. در پردیس سامیت شرکت کنندگان علاوه بر اینکه با حضور در این رویداد با اندوخته‌ای از یادگیری خارج می‌شوند، اوقات خوشی را نیز سپری می‌کنند.

همانطور که اشاره شد، پردیس سامیت ۲۰۲۰ نسبت به پردیس سامیت‌های ماقبل خود دست به ابتکارات جدیدی زد که یکی از آن‌ها معرفی بهترین رویدادهای سال از دیدگاه مخاطبین بود.

در پایان روز دوم پردیس سامیت از رویدادهای برتر از نظر مخاطبین نقدیر شد که برندگان این نظر سنجی به شرح زیر است:

رویداد THL در گروه «جذب سرمایه»، رویدادهای «کارنامه»، «لنداستارز» و «دی ام پلاس» در گروه «انتقال تجربه»، رویداد «ریورس پیچ سیرنگ» در گروه «حل مسئله»، رویداد «کندو» در گروه «دورهمی»، رویداد «بالتازارکاپ» در گروه «مسابقه» و رویدادهای «کمپ بازاریابی دیجیتال»، «بوت کمپ اینترنت اشیا» در گروه «آموزشی» به عنوان رویدادهای برتر انتخاب شدند. همچنین در گروه «رویدادهای آخر هفته»، رویدادهای «نوآوران نوجوان» در حوزه نوجوان، «پروتون» در حوزه مدیریت کسب و کار، «کارآفرینی سلامت غرب کشور» در حوزه سلامت و «نشاط اجتماعی اردبیل» در حوزه اجتماعی، توسط مخاطبان پردیس سامیت به عنوان رویدادهای برتر انتخاب شدند.

برچسب‌ها: pardissummitرویداد استارتاپیشتابدهندهبرگزارکنندگان رویدادپردیس سامیت ۲۰۲۰pardissummit2020
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.