فرآورده دارویی «آلساوا» رونمایی شد
با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ۸

فرآورده دارویی «آلساوا» رونمایی شد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۷:۴۲ | ۱۴ دقیقه

فرآورده دارویی ویال تزریقی «اداراوون» با نام تجاری «آلساوا» که برای بیماران مبتلا به بیماری ALS استفاده می‌شود و تا پیش از این نمونه وارداتی آن با هزینه‌های بسیار بالا در اختیاران بیماران قرار می‌گرفت، توسط یک شرکت دانش‌بنیان تجاری‌سازی شد و با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری رونمایی شد.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌تخمیر و زیست‌دارو دانش‌ ایران‌ساخت شده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است، رونمایی شد.

ستاری در ابتدای این مراسم، ضمن تسلیت به بازماندگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، ضایعه ناگوار آسمانی شدن جمعی از هم‌وطنان و نیز اتباع سایر کشورها را در سانحه هوایی اخیر، تلخ و جان‌کاه دانست و گفت: از جمع دانشجویان و دانش‌آموختگان از دست رفته، ۵ نفر از این عزیزان عضو خانواده ۳۵هزار نفری بنیاد ملی نخبگان بودند؛ با دو نفر از آنان مستقیماً گفت‌وگو داشتم که بنا بود به ایران بازگشته و فعالیت‌های علمی و فناورانه خود را با حمایت این بنیاد و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، توسعه دهند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، افزود: با خانواده جان‌باختگان هم‌دردم چراکه از یک سو به واسطه شهادت پدرم در سانحه هوایی، آگاهم که چه رنج سنگینی بر دوش خانواده‌های آنان سنگینی می کند. ضمن همدردی با خانواده‌های داغدار، صبر و تسلای خاطر آرزو می‌کنم.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری آرش پورضرابی، ایمان آقابالی، دکتر محمد صالحه، دکتر محمد محمدی الیاسی و محمد حسین اسدی لاری از جمله نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان بودند. این نخبگان همگی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بوده‌اند.

ستاری در ادامه نقش زیست‌بوم نوآوری را در حفظ و ماندگاری نخبگان یادآور شد و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان نقشی سونوشت‌ساز ایفا و در مسیری راهبردی طی طریق می‌کند. شرکت‌های دانش‌بنیان که نوک پیکان مبارزه با تحریم قرار دارند، میزبان و زمینه‌ساز بازگشت نخبگان به کشور می‌شوند.

ستاری با تأکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های توسعه کسبو کارهای دانش‌بنیان برای بهره‌مندی و حمایت از سرمایه‌های انسانی ادامه داد: مسوولیت ما برای حفظ و راهبری سرمایه‌های انسانی جوان و خلاق کشورمان، سنگین‌تر از گذشته است و باید هم‌دل و یک‌صدا، کنار هم بایستیم تا اقتصاد ناصواب نفتی را با همه اندیشه‌های نادرستی که بر جامعه مستولی ساخته و در اندیشه مردم و جامعه رسوخ کرده است اصلاح کنیم.

برتری ذاتی ایران در زیست‌فناوری منطقه

وی با بیان این‌که «بیوتک» جزو حوزه‌های اولویت دار زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود و ایران جزو برترین‌های منطقه در این فناوری است، عنوان کرد: جزو پیشتازان این حوزه در منطقه هستیم و برنامه‌های گسترده ای برای توسعه فرآورده‌هایی غذایی و داروهای زیستی داریم.

ستاری عنوان کرد: در این حوزه برتری ذاتی داریم و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این حوزه توانمند شده‌اند، با قابلیت جذب نیروی انسانی وجود دارد و همراهی فعالان حوزه دارو به ویژه شرکت های دانش بنیانی که از لحاظ جذب نیروی انسانی نخبه و درآمدزایی را به خود اختصاص داده اند، زمینه‌ساز ماندگاری نخبگان حوزه دارو در کشور شده است.

وی با بیان این‌که حوزه بیوتک جزو حوزه های اولویت دار و توانسته ایم این حوزه را فراتر از داروهای زیستی گسترش دهیم، افزود:  بزرگترین شرکت های منطقه را در حوزه بیوتک با ابعاد بیش از چند هزار اشتغال و درآمدهای میلیاردی رونق گرفته‌اند و امیدواریم به کمک این شرکت‌ها، تا پایان سال جاری بخش عمده ای از نیاز کشور فرآورده‌های غذایی و دارویی زیستی ایران‌ساخت در حوزه انسانی و حیوانی، به بازار عرضه و رونمایی شود.

گام جدی برای تأمین واردات یک میلیارد دلاری دارو در کشور

در بخش دیگری از این مراسم، مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برنامه تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت دار با بیشترین میزان ارزبری گفت و ادامه داد: تعدادی از این داروها، حدود ۵۷۰ میلیون دلار ارزبری دارند. برنامه معاونت علمی و فناوری ۱۶۰ میلیون دلار کاهش ارزبری به واسطه تولید این فرآورده‌ها به دست شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است. ۱۵۵ میلیارد تومان حمایت این معاونت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال این حوزه، زمینه را برای صرفه جویی ارزی، اشتغال و خلق ارزش افزوده را با تولید داخلی را رونق می‌بخشد.

قانعی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید داخلی بیش از ۴۴ محصول مهم دارویی گفت: منابع حمایتی صندوق توسعه ملی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرار است به تولید محصولات دارویی یادشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان منجر شود.

وی اعطای تسهیلات، سرمایه گذاری خطرپذیر و حمایت از شرکت های دانش بنیان و استفاده از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی را از راه‌کارهای حمایت از فرآیند تولید این محصولات دانست و گفت: برای تأمین نیازهای کشور با هماهنگی کامل سازمان غذا و دارو  سازمان برای تسهیل فرآیند تولید این گونه از داروها صورت گرفته و تا کنون ۵۴ میلیارد تومان از این حمایت‌ها، محقق شده است.

از تأمین مواد اولیه دارویی تا رونمایی از ۴ داروی ضد سرطان

قانعی با اشاره به واردات یک میلیارد دلاری دارو و هدف‌گیری ۵۰۰ میلیون دلار آن توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش از ۱۵۶ میلیون دلار ارزبری را هدف گرفته است که در سال اول ۵۰ میلیون دلار در سال نخست برنامه محقق می‌شود. این کار توسط برترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور که ارزیابی شده و در این حوزه توانمندی کافی دارند، انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که رتبه نخست واردات از لحاظ میزان به داروهای پلاسمایی اختصاص دارد، عنوان کرد: یک شرکت دانش بنیان موفق شد مراحل اولیه ثبت این داروها از جمله فرآورده‌هایی چون ایمنوگلوبولین، آلبومین انسانی و آلتپلاز انجام دهد تا بعد از آزمایش های بالینی بهار سال آینده وارد بازار شود.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از ورود به تولید واکسن های انسانی با حمایت های این معاونت و توسط یک شرکت دانش‌بنیان گفت و ادامه داد: مواد اولیه دارویی یکی از چالش های فعالان دارویی کشور بوده است و تا تابستان ۹۹، بیش از ۵ ماده اولیه دارویی توسط شرکت های دانش بنیان وارد بازار خواهد شد. همچنین تا پایان سال ۴ داروی ضد سرطان را رونمایی خواهیم کرد. داروی نوراپی نفرین تیتروپیوم برماید نیز وارد بازار خواهند شد.

وی ادامه داد: در حوزه واکسن طیو نیز داروهای این حوزه در اولویت تولید هستند و این واکسن ها بین شرکت های دانش بنیان تقسیم شده اند و برای اولین بار در کشور ، حدود ۱۰ سویه جدید با حمایت معاونت علمی و فناوری تولید می‌شود.

کاهش رنج بیماران با یک‌دهم هزینه

داروی ایران‌ساخت «ویال تزریقی اداراوون» با نام تجاری «آلساوا» مخصوص بیماران مبتلا به ALS استفاده می‌شود، با کیفیتی هم‌پای نمونه وارداتی و یک دهم قیمت آن تولید می شود و از رنج و آلام بیماران می کاهد.

این دارو به طور کامل در داخل کشور و توسط شرکت دانش‌بنیان زیست دارو دانش و زیست‌تخمیر تولید می شود. شرکت دانش‌بنیان زیست‌دارو در حال حاضر ۵ محصول مهم و پرمصرف را برای بیماران ام اس و سرطان تولید می کند. این دارو یک ماه است در بازار وجود دارد و به دست مصرف کننده می رسد.

شرکت زیست تخمیر که شرکت همکار زیست دارو در یک سری زمینه ها است، فعالیتش را در زمینه مکمل های پروبیوتیک ادامه می دهد. این مکمل ها نقش مهمی در ارتقای سلامت دارند.

بیماری ALS عارضه‌ای نسبتاً نادر است که با از بین رفتن سلول‌های نورونی در محدوده نخاع اتفاق می‌افتد. سلول‌های عصبی به مرور زمان تحلیل می‌روند. تحلیل رفتن سلول‌ها به ناکارآمدی عضلات منجر شده که در نهایت فرد به شدت لاغر می‌شود و اختلال در تکلم، مشکلات گوارشی و تنفسی ممکن است به مرگ بیمار منجر می‌شود. بیش از ۲ هزار بیمار مبتلا به این عارضه شناسایی شده‌اند و کمک به این بیماران می تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریداروی آلساوا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.