تهران دو گام به سوی شهر هوشمند و پاک پیش رفت
با توافق میان شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: ۸

تهران دو گام به سوی شهر هوشمند و پاک پیش رفت

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۱۱:۵۲ | ۱۲ دقیقه

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و شهردار تهران با امضای دو تفاهم‌نامه همکاری، برای «شناسایی پهنه‌های شهری برای ایجاد مراکز نوآوری» و همچنین را‌ه‌اندازی«مرکز نوآوری فناوری‌های پیشرفته حمل و نقل» توافق کردند.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: صبح امروز (شنبه ۹ آذر) و در حالی که تهران، یکی از آلوده‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کرد، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و شهردار پایتخت برای کمک به حل معضل آلودگی هوا با ورود فناوری‌های پشرفته‌  و توسعه این فناوری‌ها به دست استارتاپ‌ها، توافق کردند.

دو تفاهم‌نامه همکاری، بر دو موضوع «ایجاد زیرساخت برای خودروهای پیشرفته با ایجاد یک مرکز نوآوری» و همچنین «شناسایی و توسعه پهنه‌های نوآوری» توسط سورنا ستاری و پیروز حناچی امضا شد.

استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها پایتخت را هوشمند می‌کنند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم از نقش قابل توجهی که شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مشکلات شهری ضمن ایجاد اشتغال و اررش افزوده، به مدد نوآوری دارند، گفت و ادامه داد: پایتخت، ظرفیت بالقوه خوبی برای تبدیل شدن به شهر هوشمند دارد و باید زیست‌بومی فراهم شود تا این استعداد به کسب‌وکار نوآورانه بدل شود. کسب‌وکارهایی که قدرت‌گرفته از خلاقیت جوان‌ها است و می‌توانند از معضلات شهری، ثروت و اشتغال خلق کنند.

ستاری با بیان این‌که تهران هم‌اکنون نیز در میان پایتخت‌های فناور و هوشمند جهان جای دارد، افزود: بر اساس گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری (Gii) تهران هم‌اکنون در میان ۵۰ شهر برتر فناور جهان جای دارد. هفته گذشته نیز گزارش مفصلی در شورای شهر تهران با محوریت تهران و شهر هوشمند ارائه دادم. معتقدم تهران از ظرفیت و صلاحیت بالایی برای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند و نوآور برخوردار است که به مدد نوآوری جوانان خلاق و نوآور فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها عینی و عملی می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، توسعه ناحیه های نوآوری را یکی از لازمه‌های زیست‌بوم نوآوری پایتخت و رسیدن به شهر هوشمند دانست و گفت: بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری روی این پهنه‌ها، ضمن کمک به حل مشکلات شهر و ایجاد اشتغال، درآمدزایی می‌رسد. کارخانه نوآوری آزادی نوآوری، یکی از نمونه های مثال زدنی از این پهنه‌ها است که موفق شد ضمن ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۵۰۰ جوان خلاق، راه را برای حل مشکلات شهری و خلق نوآوری از دل اماکن فرسوده، فراهم کند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان با بیان این‌که مراکز نوآوری با نقش‌آفرینی شهرداری‌ها و عزم مردم جامعه برای حمایت از فعالان زیست‌بوم نوآوری به رونق می‌رسند و مشکلات را حل می کنند، اظهار کرد: این پهنه ها ضمن افزایش تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور را به سوی توسعه پایدار سوق می دهند.

ستاری با بیان این‌که شهرداری‌ها در تجاری‌سازی نوآوری‌های دانش‌بنیان و استارتاپی نقش مهمی ایفا می‌کنند، افزود: شهرداری دارای بازار بسیار بکر و گسترده‌ای برخوردار هستند که می‌توانند در اختیار کسب‌وکارهای دانش‌بنیان استارتاپی قرار دهند. با این کار، ضمن این‌که محل درآمد جدیدی خواهند داشت، گامی جدی در حل مشکلات شهری بر می‌دارند؛ امیدوارم با حمایت وهمکاری شهرداری تهران برای بازارسازی و پیشرفت فناوری‌های شهری، گام مهمی برداشته شود.

از ظرفیت استارتاپ‌ها برای توسعه شهری استفاده می‌شود

شهردار تهران نیز در این مراسم، با بیان این‌که تمرکز اصلی ایجاد مرکز نوآوری بر روی موتورسیکلت های برقی است اما خودروها و اتوبوس های برقی نیز مورد توجه این مرکز نوآوری قرار دارد، اظهار کرد: ۱۰ درصد از الودگی تهران مربوط به موتورسیکلت‌های کاربراتوری است. بیش از ۳ میلیون دستگاه از این موتورها در تهران تردد می کنند  که در تولید ذرات معلق و آلودگی شهر تأثیر زیادی دارند.

حناچی، از توسعه فناوری وسایل نقلیه الکتریکی یا با آلایندگی پایین به عنوان محور فعالیت این مرکز نوآوری گفت و ادامه داد: تلاش می کنیم که کارخانه ها و دارندگان موتورهای دوچرخ کاربراتوری را تشویق کنیم تا به استفاده از وسایل پیشرفته و با آلایندگی کم‌تر روی آورند. این مرکز نوآوری در زمینه خودرروهای بدون سرنشین هم نقش آفرینی خواهد کرد.

وی همچنین شناسایی پهنه‌ها و اماکن دارای ظرفیت شهر تهران برای بدل شدن به مراکز نوآوری را محور تفاهم‌نامه دوم عنوان و ابراز کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، مطالعه روی شهر تهران برای شناسایی مکان هایی که پتانسیل تبدیل شدن به پهنه های نوآوری را دارند، آغاز و زمینه برای تجهیز و تغییر کاربری آن‌ها به مراکز و پهنه‌های نوآوری آغاز می‌شود. تهران دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیشرفت و قرار گرفتن در صدر شهرهای هوشمند است و با شناسایی و راه‌اندازی این مراکز، حرکت پایتخت به سوی پیشرفت و هوشمندی با سرعت بیش‌تری ادامه خواهد یافت.

شهردار تهران، با بیان این‌که هم اکنون تعدادی از این پهنه‌ها به صورت پایلوت شناسایی شده است، افزود: تلاش می‌کنیم با استفاده از نیروی انسانی جوان، نخبه و خلاق، مشکلات شهری را حل کنیم و تهران را به سوی یک شهر نوآور پیش ببریم.

حناچی با بیان این‌که پایتخت کشور اکنون در مسیر هوشمندی و توسعه پایدار است، از ارائه لایحه شهر هوشمند به شورای شهر تهران خبر داد و اظهار کرد: اخیرا در کنفرانس جهانی اسمارت سیتی که به میزبانی شهربارسلون، برگزار شد، تهران با ۶ کلان‌شهر دیگر به رقابت پرداخت و تلاش های پایتخت کشور برای حرکت به سوی هوشمندی تقدیر شد.

ظرفیت حمل و نقل هوشمند و پاک افزایش می‌یابد

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری نیز در این نشست گفت: در تفاهم‌نامه با هدف ایجاد مرکز نوآوری حمل و نقل، بر دو محور حمل و نقل هوشمند با استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و دوگانه‌سوز و همچنین خودروهای بدون سرنشین توجه شده است. 

منطقی با بیان این‌که توسعه خودروهای اشتراکی به عنوان یکی از مؤلفه‌های شهر هوشمند، کاری است که به کمک شهرداری محقق می‌شود عنوان کرد: با توسعه حمل و نقل اشتراکی ضمن آن‌که می‌توانیم حوادث درون شهری را کاهش دهیم، بخش عمده آلودگی و ترافیک نیز کاسته می‌شود.

امضای دو تفاهم‌نامه همکاری برای حرکت تهران به سوی پاکی و هوشمندی

نخستین تفاهم‌نامه همکاری مشترک که توسط معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و شهردار تهران امضا شد، به حمایت از «مرکز نوآوری حمل و نقل پیشرفته، اختصاص داشت. حمایت از مرکز نوآوری پویا و اثرمند که شتابدهنده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه حمل و نقل شهری را جذب، سازمان‌دهی و حمایت کند، محور این تفاهم‌نامه همکاری است. طراحی و ساخت و تجاری سازی وسایل نقلیه برقی مانند دوچرخه موتورسیکلت، خودرو و اتوبوس و همچنین وسایل نقلیه پیشرفته بدون سرنشین با کاربری شهری، از محورهای این تفاهم‌نامه همکاری است.

همچنین تفاهم‌نامه همکاری دیگری با محوریت ایجاد و گسترش پهنه‌های نوآوری در تهران با بهره‌گیری از الگوی موفق ناحیه نوآوری شریف منعقد شد. بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری مکان‌های مناسب برای شکل‌گیری پهنه نوآوری در گستره پایتخت، با پروژه مطالعاتی امکان‌سنجی استقرار پهنه‌های نوآوری انجام می‌شود. در این پروژه با مطالعه محدوده‌های دانشگاه‌ها کارخانه‌های نیمه‌فعال یا تعطیل‌شده، محدوده‌ها تاریخی و دیگر ظرفیت‌های شهر تهران در مدت ۹ ماه بررسی و سند پهنه‌های نوآوری تهران تدوین می‌شود.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریشهرداری تهرانپرویز حناچیسورنا ستارینوآوریاستارتاپشهر هوشمندایجاد زیرساخت برای خودروهای پیشرفته با ایجاد یک مرکز نوآوریشناسایی و توسعه پهنه‌های نوآوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.