حمایت از فن بازارها افزایش خواهد یافت
سورنا ستاری در سیزدهمین نشست سراسری فن بازارهای کشور مطرح کرد: ۸

حمایت از فن بازارها افزایش خواهد یافت

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۱۴:۴۴ | ۱۰ دقیقه

سیزدهمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه‌ای و تخصصی کشور با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از فعالان شبکه فن بازار سراسر کشور برگزار شد. سورنا ستاری در این نشست بر لزوم تولید محصول فناور با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی تاکید کرد و روند کلی شبکه فن بازارهای کشور را رو به رشد ارزیابی کرد.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ ستاری در آغاز این نشست گفت: خوشحالم که فرصتی پیش آمد تا در سیزدهمین نشست این شبکه سراسری نیز حضور داشته باشم، بنده همیشه درباره¬ی این زیست بوم صحبت کرده‌ام و بدون شک فن بازارها، بخش تاثیر گذاری از زیست بوم نوآوری در کشور محسوب می‌شوند. نکته‌ای مبنایی در این بین، این مسئله است که فناوری قرار است با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شود و نه با بودجه بخش دولتی.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری ضمن اشاره به تجارب کسب شده در گذشته اظهار کرد: تردیدهای جدی وجود دارد که با پول دولت بتوان محصولی فناورانه مبتنی بر پژوهش تولید کرد. در واقع با بودجه دولتی به زحمت می‌توان یک محصول را توسعه داد، حمایت دولتی می‌تواند در نهایت تنها به عنوان کاهنده ریسک سرمایه گذاری عمل کند و وظیفه اصلی سرمایه گذاری بر عهده بخش خصوصی است.

وی در ادامه افزود: با توجه به همکاری‌‎های صورت گرفته میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعدادی از بروکرها و فن‌بازارهای استانی، جا دارد که از مسئولین این وزارتخانه به ویژه آقای صالحی نیا معاون محترم وزارت صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی تشکر کنم. این نهاد زیرساخت‌های خوبی را که با پول مردم ایجاد شده در اختیار شبکه فن بازار ملی ایران قرار داده است و بخشی از نتایج امروز حاصل این همکاری است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ضمن اظهار رضایت از فعالیت‌های انجام گرفته در شبکه فن بازار کشوراظهار کرد: خوشبختانه امروز شاهد عقد ۳۲ قرارداد با حجم سرمایه گذاری بیش از ۹۰ میلیارد تومان بودیم که نمونه‌ای است از فعالیت‌های امید بخش انجام گرفته در شبکه فن بازار. وقتی این حجم از فعالیت را با نشست‌های اول و دوم شبکه فن بازارهای سراسر کشور مقایسه می کنیم، به وضوع شاهد یک رشد صعودی در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته در دیگر حوزه‌ها افزود: همین نمودار و الگوی رشد در بخش شرکت‌های دانش بنیان نیز قابل تشخیص است، در سالهای اول با تعداد محدودی از این شرکت‌ها آغاز به کار کردیم و امروز شاهد حضور بیش از ۴۰۰۰ شرکت فعال دانش بنیان در عرصه‌های مختلف هستیم. مطمئن هستم که در نشست سال بعد فن¬بازارهای کشور شاهد رشد بسیار بیشتری در فعالیت این شبکه خواهیم بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه افزود: بخشی از این رشد ناشی از تغییر در فرهنگ و نوع نگاهی است که نسبت به کلیت این زیست بوم و شرکت‌های دانش بنیان و فناور وجود دارد. فرهنگ حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، جوانان فناور و زیست بوم مبتنی بر دانش و نوآوری در کشور در حال توسعه و نفوذ در سازمانها و نهادهای مختلف است. این تفاوت در نگاه سازمانهای مختلف دولتی را می‌توان از نوع تعامل آنها با اعضای مختلف زیست بوم متوجه شد و درک کرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شرایط اقتصادی کشور افزود: واقعیت این است که مواردی مانند تحریم‌های یکجانبه کمک کرده است که نگاه به توان داخلی و آزمودن روش‌های جدید مبتنی بر فناوری تقویت شود. منتهی باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که در صورت کاهش محدودیت‌های بین المللی دوباره به عقب برنگردیم و ظرفیت سازی‌‎های انجام گرفته از بین نرود.

در داخل کشور، در حال حاضر یک ساختار وارداتی قوی وجود دارد که به نوبه خود، یک زیست بوم قدرتمند وارداتی را تشکیل داده است. باید تلاش کرد تا امکانات و داشته‎های این زیست بوم وارداتی در اختیار زیست بوم تولیدی کشور قرار گیرد و در جهت رشد این زیست بوم جایگزین عمل کند.

ستاری در پایان با اشاره به برنامه‌های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در آینده حمایت از فن بازارها قطعاً بیشتر خواهد شد، بنده به نوبه خودم موافق هستم که حمایت بخش دولتی از این شبکه افزایش یابد، ولی باید این موضوع مد نظر قرار گیرد که این همکاری باید در جهت کاهش ریسک باشد و قرار نیست که جای سرمایه‌‍گذاری بخش خصوصی را بگیرد.

در آیین افتتاح سیزدهمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای و تخصصی کشور، از ۳۲ قرارداد سرمایه‌گذاری مبتنی بر فناوری با ارزش بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال رونمایی شد. در این نشست که در ساعت ۸ صبح ۹ آذر ماه (۱۳۹۸) در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، بر لزوم هماهنگی و هم افزایی بیشتر اعضا و فعالان شبکه فن بازار سراسر کشور تاکید شد.

همچنین در ادامه این رویداد، نمایندگانی از استانهای مختلف کشور به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند و به صورت نمادین، تعداد ۸ قرارداد سرمایه گذاری با حضور مالکان و سرمایه گذاران امضاء شد. بخش دیگری از اين نشست به اقدامات فن‌بازارهاي منطقه‌اي و بيان تجربيات حاصل شده اختصاص دارد که تا ظهر یکشنبه ۱۰ آذرماه در پارک فناوری پردیس ادامه خواهد داشت.

لازم به ذكر است شبکه فن‌بازار ملي ايران با ابلاغيه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وظيفه ساماندهي فن‌بازارهاي عمومي و ایجاد فن بازارهای تخصصي در حوزه‌هاي اولويت‌دار كشور را به عهده دارد و تاکنون ۲۰ فن بازار منطقه ای در ۲۰ استان کشور و نيز ۲ فن‌بازار تخصصي در حوزه¬های صنعت گاز و صنعت سلامت ایجاد شده و نشست های سراسری فن بازارها بصورت دوره ای و در راستای همکاری و هم افزایی بين اين فن‌بازارها برگزار می‌شود.

برچسب‌ها: فن‌بازار ملی ایرانفن‌بازار سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.