بنیاد ملی توسعه فناوری راه‌اندازی شد
هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین؛ ۸

بنیاد ملی توسعه فناوری راه‌اندازی شد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۱۸:۳۰ | ۱۱ دقیقه

بنیاد ملی توسعه فناوری امروز (پنجشنبه ۳۰ آبان) آغاز به کار کرد. این بنیاد با مشارکت وزارت کار و سازمان صنعتی ملل متحد (یونیدو) در قالب طرح تکاپو برای توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در ایران راه‌اندازی شده است.

نوپاناسهیل وطن‌دوست مدیرعامل بنیاد ملی توسعه در مراسم افتتاح «بنیاد ملی توسعه فناوری» به فعالیت‌های این بنیاد اشاره کرد و گفت: «این بنیاد ماموریت دارد تا در حوزه‌های پژوهش، آموزش و تجاری‌سازی فناوری‌های نوین به توسعه کسب و کار در ایران یاری رساند. زیرا تا سال ۱۴۰۰ بیش از دو و نیم میلیون شغل جدید در زمینه هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد. در ۵ سال آینده نیز ۲۵ درصد از مشاغل در حوزه فناوری‌های هاب خواهد بود. اما براساس آمار سهم ایران از فناوری‌های هاب بسیار ناچیز است.»

او ادامه داد: «در بخش پژوهش ضمن ترویج وتدوین فناوری‌های هاب ماموریت داریم تا راهکارهای عملیاتی در اختیار سازمان‌ها و نهادهای دولتی بگذاریم. در بسیاری از کشورهای دنیا اتاقی به نام اتاق شنیدن وجود دارد. نمایندگان و دولتی‌ها در هفته حدود ۴ ساعت صحبت‌های کارشناسان را می‌شنوند.»

به گفته وطن‌دوست در بنیاد ملی فناوری نیز اتاق شنیدن را تشکیل دادند و از وزرا دعوت می‌کنند تا ۵۰ دقیقه وقت خود را در اختیار کارشناسان بگذارند.

وطن‌دوست در ادامه سخنان خود به ماموریت بنیاد در حوزه آموزش پرداخت و بیان کرد: « از طریق مدارس ۴ گانه مدیریت سرمایه، بلاک‌چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا دوره‌های کاربردی برای فارغ التحصیلان برگزار می‌کنیم و آنها را هدایت می‌کنیم تا بتوانند کسب و کارهای دانش‌بنیان و نوپا خود را ایجاد کنند.»

براساس گفته‌های او در بخش تجاری‌سازی با حمایت نهاد بین المللی و سازمان‌های دولتی به کسب و کارهای دانش‌بنیان و نوپا یاری می‌رسانند تا در بازارهای جهانی محصولات خود را عرضه کنند.

او درمورد سهم کشورهای همسایه از بازار فناوری‌های هاب آمار و ارقامی بیان کرد و گفت: «ما در همسایگی ایران کشورهایی را داریم که بیش از ۱۷ میلیارد دلار از هوش مصنوعی سهم دارند. عربستان نزدیک به ۳ میلیارد دلار، ترکیه دو و نیم میلیارد دلار و امارات یک و نیم میلیارد دلار سهم دارد. ۴۷ درصد از بازار هوش مصنوعی در خاورمیانه و شمال آفریقا متعلق به این ۳ کشور است.»

به گفته وطن‌دوست در ۱۰ سال آینده در برنامه‌های کلان این سه کشور بیش از ۱۲ و نیم درصد از درآمد ناخالص ملی به حوزه فناوری‌های هاب اختصاص دارد.

او با بیان اینکه سهم ایران آنقدر کم است که امکان مقایسه نیست، در مورد چرایی این موضوع بیان کرد: «۴ سرفصل اصلی دراین مورد وجود دارد. مانند کندی و لختی سازمان‌های دولتی در شناسایی فرصت‌ها، عدم وضع به موقع قوانین، فاصله توان دانشگاهی‌ها با نیاز بازار و مهاجرت نیروهای متخصص.»

وطن‌دوست در ادامه افزود: «برای اینکه این ۴ مشکل را حل کنیم باید یک نهاد دولتی-خصوصی مسئولیت داشته باشد تا در حوزه فناوری مطالعه کند و نتایج را به مسئولان عرضه کند. این نهاد دولتی‌-خصوصی باید بتواند از طریق پژوهش مطالعات کاربردی انجام دهد و در استانداردسازی و تدوین آیین‌نامه‌ها به سازمان دولتی یاری رساند.»

براساس گفته‌های مدیرعامل بنیاد ملی توسعه فناوری آن نهاد همچنین باید با آموزش کاربردی و تخصصی فاصله بین نیروهای دانشگاهی و بازار کار را پرکند. به گفته وطن‌دوست بنیاد ملی توسعه فناوری نهاد دولتی-خصوصی است که می‌تواند از طریق پژوهش، آموزش و تجاری‌سازی به توسعه فناوری‌ّهایی چون بلاک‌چین، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بپردازد.

لزوم تغییر مشاغل آینده به تناسب فناوری‌های نو

در ادامه مراسم حسین شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بسیای از مشاغل به خاطر فناوری‌های نو در آینده تغییر یا حذف می‌شوند، گفت: «باید استانداردهای مشاغل برای آینده را تغییر دهیم. در آینده در دنیا به خاطر فناوری‌های نو ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون نفر از شاغلان موجود شغل خود را از دست می‌دهند و مشاغل جدیدی به وجود خواهند آمد.»

او ادامه داد: «هم‌اکنون در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به خصوص عربستان و امارات حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در فناوری‌های نوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در چین این رقم ۱۷۰ میلیارد دلار است. این کشور از بزرگترین کشورها در سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی است.»

به گفته شریعتمداری حجم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۷ ونیم میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به رقم‌های کنونی ۶ برابر می‌شود. او همچنین تاکید کرد: « در حال حاضر زمان بحث‌های فلسفی در مورد ورود تکنولوژی‌های نو به کشور نیست. بلکه باید از این فناوری‌ها بهره ببریم وگرنه دیر می‌شود و عقب می‌افتیم.»

در عصر جهانی شدن هویت ملی را حفظ کنیم

در این مراسم همچنین ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه درمواجه با فناوری‌های نو باید هویت ملی را نیز در نظر بگیریم، گفت: «جهانی‌شدن به صورت یک‌جانبه به ما تحمیل شده است اما چون دانش محور است آن را با اختیار پذیرفتیم. اما نباید هویت ملی را در این عصر فراموش کنیم و باید بازتعریف شوند. باید بدانیم که هویت ملی ما در پلتفرم‌های بلاک‌چینی که نقش فرامرزی دارند، به چه صورت است.»

او ادامه داد: «ما در شورای عالی فضای مجازی معتقد هستیم که مدل اقتصادی حاکم در عصر فناوری‌های نو تحول پلتفرمی است. به همین دلیل شعار  «دولت به مثابه پلتفرم» را در حکمرانی جدید و تحول دیجیتال پذیرفتیم و در سندی که برای حوزه اینترنت اشیا تهیه کردیم شرط و شروط محدودی را در نظر گرفتیم.»

او همچین بیان کرد: « ما معتقد هستیم که دراین تحولات سریع باید هویت افراد،اشیا و فرآیندها را حفظ کنیم. حال مکانیزم هویت به چه صورت باشد در سند دیگری به آن خواهیم پرداخت. البته در حال حاضر برای نظام دولتی سندی آماده کردیم.»

فیروزآبادی با بیان اینکه علاوه بر تنظیم هویت ملی در پلتفرم‌ها باید بحث مشارکت پلتفرم‌ها با دنیا را نیزدر نظر بگیریم، گفت: « در بحث مشارکت بخش خصوصی باید توسعه یابد و روابط بخش خصوصی و دولتی باید بازتعریف شود. به عنوان مثال در بحث مقررات‌گذاری باید تغییراتی رخ دهد.»

براساس گفته‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی در ابتدا قرن بیستم انسان متکی به قوانین بود اما در دوره جدید در کنار مقررات‌گذاری، بحث نظام استانداردسازی هم مطرح می‌شود. او همچنین تاکید کرد: « این نظام استانداردسازی نباید توسط قدرت‌ها صورت گیرد بلکه از طریق کنسرسیوم‌‌هایی که روی پلتفرم‌های پرقدرت شکل می‌گیرند، این مهم صورت می‌پذیرد. به عنوان مثال در حوزه بلاک‌چین که قانون‌گریز است باید بخش خصوصی استاندارسازی کند.»

برچسب‌ها: هوش مصنوعیاینترنت اشیابلاکچینبنیاد ملی توسعه فناوریحسین شریعتمداریوزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.