چگونه می‌توان با حفظ ارتباطات، تعارض را در گروه مدیریت کرد؟
در دوره مدیریت تعارض بررسی شد: ۸

چگونه می‌توان با حفظ ارتباطات، تعارض را در گروه مدیریت کرد؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۱۰:۳۱ | ۵ دقیقه

دوره مدیریت تعارض در تیم‌های استارتاپی به همت آکادمی دیجی کالا در تاریخ ۲۲ و ۲۳ مهرماه ۱۳۹۸ در مرکز نوآوری دیجی‌کالانکست واقع در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد.

نوپانا:  مجید منوچهری، مشاور شرکت‌های دانش‌بنیان عضو مرکز شکوفایی و نوآوری در حوزه منابع انسانی، در کارگاهی که در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۲ و ۲۳ مهرماه در مرکز نوآوری دیجی‌کالانکست برگزار شد، راه‌های برقراری ارتباط و مدیریت تعارض در گروه‌های استارتاپی را بررسی کرد.

مجید منوچهری که دکتری مدیریت منابع انسانی خود را از کشور فنلاند گرفته است، گفت: «ارتباطات مجموعه‌ای از فرآیندها است که ایده یک شخص را به شخص دیگر منتقل می‌کند. پیام از شخص فرستنده کدگذاری می‌شود و شخص گیرنده با کدبرداری آن را تحویل می‌گیرد.»

منوچهری در این دوره عوامل اصلی ارتباطات موثر و تکنیک‌های روشن کردن هدف، سازماندهی پیام، انتخاب کلمه درست، شناسایی گیرنده، انتخاب زمان مناسب و... را بررسی کرد و گفت: «برای ارسال صحیح پیام خود به شنونده باید کانال مناسب را انتخاب کنیم تا ارتباط موثر داشته باشیم.» 

او سپس موانع ارتباطات اثربخش و تعارض را بررسی کرد و گفت: «تعارض، هرگونه اختلاف در دیدگاه یا نگرش است که باعث می‌شود مکانیزم‌های متعارف و استاندارد تصمیم‌گیری در یک گروه، به نتیجه نرسد و با شکست مواجه شود. برای مدیریت این مشکلات و پیامدهغای ناشی از آن‌ها باید ارتباطات و تعاملات اعضای تیم را بررسی کنیم و با یادگیری تکنیک‌های مذاکره و متقاعدسازی، تعارضات بین آن‌ها را حل کنیم. پرسش‌گری، خوب گوش دادن، تکنیک‌های مختلف مذاکره، تکنیک‌های حل مسئله و... موضوعاتی هستند که به ما برای مدیریت تعارض در گروه کمک می‌کنند.» 

منوچهری در ادامه دوره با بررسی ریشه‌های تعارض گفت: «مواردی مانند تفاوت در ویژگی، تفاوت در اصول و ارزش‌هایی که داریم، تفاوت در دانش تخصصی و تجربه اجرایی، تفاوت اهداف و انگیزه‌ها ریشه‌های تعارض هستند. ما باید با شناسایی این ریشه‌ها به بهترین حالت تعارضات را مدیریت کنیم.»

مجید منوچهری در انتهای دوره به «مدل نقش‌های تیمی بلبین» و انگیزه او از طراحی این مدل پرداخت و گفت: «دغدغه اصلی بلبین، دغدغه امروز بسیاری از ماست؛ زیرا او می‌دید بسیاری از انسان‌ها، براساس سابقه، رزومه، دانش، مدرک و مشخصات خود فردی توانمند و مناسب ارزیابی می‌شدند و کارایی مطلوبی نیز داشتند؛ اما وقتی برای کار تیمی در یک پروژه انتخاب می‌شدند، عملکرد آن‌ها با چیزی که در ابتدا پیش‌بینی شده بود تفاوت زیادی داشت. به نظر می‌رسد عملکرد افراد در تیم علاوه بر توانمندی‌های فردی آن‌ها باید بر اساس توانایی ایفای نقش تیمی آن‌ها برآورد و پیش‌بینی شود.»

منوچهری در ادامه گفت: «نگاه بلبین به کار تیمی را می‌توان با استعاره ساعت بهتر فهمید؛ قرار نیست در یک تیم همه به یک اندازه باشند، یک کار مشابه را انجام دهند یا فشار و سختی یکسانی را تحمل کنند. مهم این است که هر فرد در جای خود قرار گیرد و دانش، مهارت، علاقه و توانمندی‌های او با جایگاه و نقشی که دارد، همخوان باشد.»

برچسب‌ها: دیجی‌کالادیجی‌کالا نکستمرکز نوآوری دیجی‌کالاآکادمی دیجی‌کالامدیریت تعارضارتباطاتکارخانه نوآوری آزادی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.