ماشین نو؛ پلتفرم مارکت‌پلیس فروش لوازم یدکی
گفتگو با کسب‌وکارهای ایرانی: ۸.۷

ماشین نو؛ پلتفرم مارکت‌پلیس فروش لوازم یدکی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۱۲:۳۶ | ۱۴ دقیقه

آکادمی فروش وب‌سایتی علمی در زمینه استارت‌آپ‌هاست. این وب‌سایت در بخش گفت‌وگو با کسب‌وکارهای ایرانی این هفته خود به سراغ استارتاپ ماشین نو رفته است که در ادامه می‌خوانیم.

نوپانا به نقل از آکادمی فروش، ۱۵ سال پیش را تصور کنید که دیجی‌کالایی نبود. وضعیت آن زمان را با زمان حال مقایسه کنید. یه به عنوان مثال تا همین ۳-۴ سال پیش برای درخواست تاکسی تلفنی با مشکلات زیادی ربرو بودیم. مشابه این موضوع در مورد بسیاری از دیگر زمینه ها نیز در طی این چند سال رخ داده است. می خواهم یک تجربه شخصی از خودم را بیان کنم: ۵ سال پیش ساعت ۱۱:۳۰ شب، وقتی در اتوبان باکری، پمپ بنزین ماشین من سوخت، تنها گزینه ای که پیش رو داشتم تماس با امداد خودرو بود. آن شب من معنا و مفهوم ضرب المثل “سر گردنه” را با پوست و استخوان خودم حس کردم. .امروز اما اگر در شرایط مشابهی دچار مشکل شوم، به سادگی می توان از طریق سرویس های اینترنتی خدمات دهی خودرو درخواست سرویس در محل داده و یا به بررسی قیمت قطعات بپردازم.

این بار و در یکی دیگر از قسمت های گفتگو با کسب‌وکارهای ایرانی در خدمت محسن مومیوند، مدیرعامل استارتاپ ماشین نو هستیم تا گفتگویی در مورد این استارتاپ داشته باشیم.

۱- خودتان و همچنین «ماشین نو» را معرفی کنید.

محسن مومیوند هستم مدیر عامل ماشین نو. تحصیلات خودم را تا سال ۸۴ در ایران ادامه دادم و برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کردم و در اواخر سال ۹۲ به ایران برگشتم. از زمان بازگشتم به ایران مدتی را نزد پدرم، در تولیدی وی، مشغول به کار بودم. در نهایت زمستان ۹۳ کسب و کار خودم را آغاز کردم و حدود ۲ سال در حیطه بازرگانی محصولات لوازم یدکی فعالیت می کردم.

ماشین نو در واقع یک پلتفرم Market Place فروش لوازم یدکی با هدف ایجاد بازار رقابتی میان فروشندگان و همچنین سهولت خرید مصرف کننده نهایی است. در واقع این ویژگی حق انتخاب را به مشتری می دهد که در آنِ واحد کالای مورد نظر خود را با برندها و قیمت های مختلف مشاهده و خریداری کند.

۲- ایده اولیه راه‌اندازی یک وب‌سایت جهت فروش از کجا و چه زمانی به وجود آمد؟

برای هر کسب و کاری فروش و سود بیشتر، یک امر عادی و طبیعی است و خب من هم از این قاعده مستثنا نبودم، لذا دنبال راهکاری برای افزایش فروش محصولات شرکت بودم. به همین خاطر جستجویی در کسب و کارهای خارجی و داخلی انجام دادم و متوجه این نکته شدم که در اکثر کشورها از جمله ایران مبحث فروش آنلاین کالا به خوبی جای خود را در میان مشتریان باز کرده است. بنابراین به این فکر افتادم تا خرده فروشی قطعات و لوازم یدکی خودرو را وارد دنیای Ecommerce کنم. نکته دیگری که باعث شد تا ماشین نو متولد شود، فرآیند خرید مشتریان بود که آنها را دچار سردرگمی آزار دهنده ای مانند تشخیص اصالت قطعه، قیمت مناسب، دسترسی به کالاهای کمیاب بازار و… و نیز از طرفی هم داغ و پر سرو صدا بودن بازار استارت آپ کشور بود.

گفتگو با کسب و کارهای ایرانی: ماشین نو؛ پلتفرم Market Place فروش لوازم یدکی

۳- سیستم لجستیک برای ارسال کالا به مشتری (تهران و شهرستان‌ها) به چه صورت است؟ هزینه مازاد دریافت می شود؟

در حال حاضر برای ارسال داخل تهران با پیک های اینترنتی در حال همکاری هستیم زیرا یکی از مزیت های ما ارسال در کمتر از دو ساعت است و این امر به وسیله چنین سرویس هایی راحت تر است. برای شهرستان ها نیز دو روش ارسال پست و ترمینال را داریم و مازاد هزینه توسط مشتری پرداخت می شود.

۴- اصالت و کیفیت محصولات ارائه شده به چه شکل تضمین می شود؟

هم اکنون یک سیستم کنترل کیفیت داخلی داریم که اصالت و کیفیت تک تک محصولات ارسالی به مشتریان را بررسی می کنند. گرچه این نکته را هم باید اضافه کنم که تامین کنندگانی که در حال حاضر با آنها کار می کنیم از صلاحیت ارائه کالا با کیفیت خوب برخوردارند. علاوه بر این، بر روی هر محصول برچسب یا همان Label را نیز کنترل خواهیم کرد. با وجود همه این مراحل ما این اطمینان را به مشتری می دهیم که در صورت نارضایتی از محصول آن را به ماشین نو برگرداند.

۵- در سال ۹۴ که ماشین نو راه اندازی شد چه مجموعه های دیگری در این زمینه در حال فعالیت بودند؟

رقبایی در آن زمان بودند که می توان گفت دیگر اثری از آنها باقی نمانده است. اما در حال حاضر رقیب هایی برای ما وجود دارند.

۶- در جهت رقابت با سایر کسب و کارهای آنلاین در این حوزه (دیجی کالا، یدک ۱۱۸ و ایساکو به عنوان مثال)، چه اقداماتی انجام داده اید؟

خب ما نسبت به هر کدام از رقبا که ذکر کردید مزایایی داریم که اگر بخواهم به صورت کلی توضیح دهم ما یک فروشگاه اینترنتی صرف نیستیم و مواردی همچون سیستم استعلام قیمت، Market Place بودن و… مواردی است که ما را نسبت به سایر رقبا متمایز می کند.

۷- سیستم استعلام قیمت به چه صورت است؟

سیستم استعلام قیمت به این صورت است که برای کالاهایی که قیمتی وجود ندارد گزینه استعلام قیمت به کاربر نشان داده می شود. حالا کاربر با کلیک بر روی استعلام قیمت و وارد کردن شماره همراه منتظر می ماند تا تامین کنندگان مختلف برای کالای مورد نظرش قیمت گذاری کنند. پس از قیمت گذاری تامین کنندگان پیامکی حاوی این مضمون که کالای شما قیمت دار شد به کاربر نشان داده می شود و بعد از آنها کاربر با مراجعه به سایت می تواند به راحتی خرید خود را انجام دهد.

۸- در زمینه جذب مشتری و بازاریابی، چه فعالیت هایی در این ۴ سال داشته‌اید؟ (آنلاین و آفلاین)

در آغاز فعالیت ماشین نو فعالیت خاصی در زمینه بازاریابی نداشتیم اما با گذشت زمان کم کم وارد فضای آنلاین شدیم و به صورت Affiliate کار کردیم و بعدا سعی داشتیم تا بر روی Awareness مخاطب به وسیله Content مانور دهیم. در ادامه کار چون از کانال های مثل سئو، adwords و … نتایج خوبی گرفته بودیم سرمایه خودمان را بر روی آنها قرار داده و فرجام کار خوب و رضایت بخش تر نسبت به کانال های دیگر بود. در حوزه آفلاین سعی داشتیم تا با پخش کردن تراکت و حضور در مجلات محلی در بازار لوازم یدکی برای خودمان در میان تامین کنندگان برندینگ کرده و زمینه جذب آنها را فراهم کنیم. اخیرا نیز با حضور در فضای PR توانستیم Awareness خوبی را برای خودمان بدست آوریم.

۹- بدون شک به عنوان یک کسب و کار آنلاین، سئو و جذب مشتری از طریق گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای بهبود جایگاه سئو مجموعه خود، چه کار هایی صورت گرفته است؟

بله کاملا حق با شماست، سئو یکی از کانال های اصلی یک فروشگاه اینترنتی برای جذب مشتری بوده و این موضوع برای ما از اهمیت زیادی بر خوردار است. در مورد تکنیک ها و استراتژی هایی استفاده شده نمی توانم صحبت کنم اما به صورت کلی در چند ماه گذشته رشد ترافیک ارگانیک به صورت چشم گیری افزایش پیدا کرده است و نتایج در فروش محصولات هم دیده می شود.

۱۰- صفحه بلاگ ماشین نو تا چه حد برای سایت مفید بوده و موجب جذب بیشتر مخاطب شده است؟

یکی از دغدغه های اصلی مخاطبان و خریداران حوزه لوازم یدکی، نداشتن اطلاعات کافی در زمینه عملکرد قطعات، شرایط نگهداری از خودرو و سایر مواردی که مرتبط به لوازم یدکی خودرو است می باشد بنابراین ما با راه اندازی بلاگ ماشین نو سعی داشتیم تا این خلا ایجاد شده را با مطالبی مفید و اصطلاحا User friendly پر کنیم که خب در این زمینه هم نسبتا موفق بودیم و مخاطب خوبی را نیز از بلاگ دریافت کردیم.

۱۱- تاکنون جذب سرمایه توسط مجموعه ماشین نو انجام شده است؟

خیر؛ در واقع بیش از پنجاه بار درخواست جذب سرمایه به شرکت های داخلی و خارجی ارسال کردیم از بین شرکت های داخلی نزدیک به بیست شرکت برای مصاحبه اولیه قبول شدیم اما در نهایت با توجه به ریسک بالای سرمایه گذاری در این حوزه هنوز موفق به جذب سرمایه نشدیم. در مورد شرکت های خارجی نیز اذعان داشتند که علاقه ای برای سرمایه گزاری روی شرکت های ایرانی را ندارند. اما به صورت کلی قصد جذب سرمایه را داریم.

برچسب‌ها: مارکت پلیساستارتاپماشین نو
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.