گمرک به «ایکس‌ری کانتینری» ایران‌ساخت مجهز می‌شود
سورنا ستاری در گمرک شهید رجایی: ۸

گمرک به «ایکس‌ری کانتینری» ایران‌ساخت مجهز می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۱۱:۳۵ | ۶ دقیقه

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به تجربه موفق ساخت دستگاه ایکس‌ری کانتینری با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان گفت: «با حمایت مدیران گمرک، به زودی شاهد نصب نخستین دستگاه ایکس‌ری کانتینری ساخت داخل، در گمرک شهید رجایی خواهیم بود.»

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در بخشی از سفر یک روزه به استان هرمزگان به مجتمع بندری شهید رجایی رفت و از سیستم هوشمند نظارت بر تجارت، سامانه رهگیری پلمب و سامانه جامع گمرکی بندر وگمرک شهید رجایی بندرعباس بازدید کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این بازدید از نقش شرکت‌ها دانش‌بنیان در تحول فرآیندهای گمرکی گفت و ادامه داد: تسهیل و تحول فرآیندهای گمرکی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود. بعضاً ورود یک شرکت دانش بنیان می‌تواند باعث صرفه جویی زیادی در امور گمرکی شود و با پردازش داده و تحلیل ریسک‌های هر محموله وارداتی یا صادراتی، امور گمرکی را سرعت بخشید.

ستاری، با اشاره به اجرای «سامانه جامع امور گمرکی» توسط نیروی جوان و خبره دانشگاه تهران در قالب یک شرکت دانش‌بنیان، ادامه داد: این سامانه که با همت یک گروه جوان به راه افتاده، زمینه ساز ایجاد گمرک الکترونیک شد. این سامانه حذف فرآیندهای زمان‌بر و پیچیده کاغذی که بعضاً فسادزا بوده است را به ارمغان آورد.

گمرک با نوآوری دانش‌بنیان‌ها متحول می‌شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت نقش گمرک جمهوری اسلامی ایران در فعالیت زیست بوم نوآوری و کارآفرینی گفت: فرآیندهای گمرکی با استفاده از نوآوری شرکت‌های دانش بنیان متحول می‌شود.

ستاری ابراز امیدواری کرد :همه گمرک‌های کشور به ایکس‌ری کانتینری ایران‌ساخت مجهز شوند و ایران در این زمینه به خودکفایی برسد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با قدردانی حمایت‌های مدیران و کارشناسان گمرک جمهوری اسلامی ایران از شرکت های دانش‌بنیان گفت: خوشبختانه مفاد مربوط به گمرک در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به خوبی اجرا می‌شود؛ در حال پیگیری تدوین و اجرای برنامه‌ای گسترده‌تر برای تسهیل امور گمرکی شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب فعالان مجاز اقتصادی هستیم.

ستاری با هدف تسهیل و تسریع تبادل تجهیزات و تحقق تسهیلات گمرکی شرکت های دانش بنیان و فعالان اقتصادی ضمن بازدید از مجموعه بندری شهید رجایی، درباره چگونگی و تحقق حمایت از این شرکت های در حوزه گمرکی با مدیر کل گمرک شهید رجایی گفت و گو کرد.

۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور در این مجتمع انجام می شود و شرکت های دانش بنیان، در رفع نیاز گمرک های کشور به تجهیزات دانش بنیان اسکن کانتینتری اشعه ایکس توانمندهستند، برای استفاده از این ظرفیت در گمرک شهید رجایی گفت و گو و توافق شد.

مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس شاهراه گمرکی تبادل، ۱۰۰ میلیون تن کالا در سال به شمار می رود و از ظرفیت بسیار خوبی برای تبادل کالاهای دانش بنیان در بازارهای بین المللی برخوردار است.

بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده این مجموعه گمرکی است.

در طول سال جاری ۲۹ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد دلار کالا از این گمرک خارج شده است که عمدتاً محصولات پتروشیمی، مصنوعات فلزی و مواد معدنی را شامل می شود. ۴میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۱۰میلیارد دلار اقلام وارداتی طی ماه های گذشته به کشور وارد شده است.

کشورهای چین ایتالیا، هند و آلمان مبادی وارداتی و صادراتی این محصولات به شمار می‌رود.

ایجاد یک شبکه اجتماعی تخصصی میان فعالان اقتصادی شرکت‌ها و وارد کنندگان، صادر کنندگان و فعالان اقتصادی ارتباط و تعامل ایجاد کند در مراحل نهایی خود قرار دارد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بخش‌ دیگری از سفر یک روزه به استان هرمزگان، «برج نوآوری هرمز» را در شهر بندر عباس افتتاح کرد.

برچسب‌ها: گمرک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریسورنا ستاریهرمزگانگمرک شهید رجایی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.