کارگاه آشنایی با مدل کسب‌وکارهای نوآورانه در صنعت بیمه برگزار شد
به همت شبکه نوآفرینی پلنت؛ ۸

کارگاه آشنایی با مدل کسب‌وکارهای نوآورانه در صنعت بیمه برگزار شد

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۲:۴۳ | ۸ دقیقه

این کارگاه روز پنج‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ در شبکه نوآفرینی پلنت، واقع در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد.

نوپانا:  مدیران شبکه نوآفرینی پلنت در کارگاهی که صبح روز پنج‌شنبه در پلنت برگزار شد، مدل کسب‌وکارهای نوآورانه اینشورتک را بر اساس چالش‌های واقعی صنعت بیمه در ایران بررسی کردند.

ایمان جلیلی، مدیر ارتباطات پلنت در ابتدای کارگاه از پلنت و اهداف آن صحبت کرد و گفت: «شبکه نوآفرینی پلنت به عنوان اولین مرکز نوآوری در صنعت بیمه، ۲۲ خردادماه امسال به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و قرار است محلی برای افرادی باشد که می‌خواهند در حوزه بیمه فعالیت کنند. کار ما در پلنت این است که افراد فعال از شرکت‌های بیمه یا استارتاپ‌های اینشورتک را به یکدیگر متصل کنیم تا از این ارتباطات، ایده‌هایی برای تحول صنعت سنتی بیمه ایجاد شوند؛ زیرا اگر قرار باشد تحولی در صنعت بیمه ایجاد شود باید از کانال نوآوری باشد.»

به گفته جلیلی، پلنت هم به‌عنوان یک شتاب‌دهنده روی استارتاپ‌هایی که تازه شکل گرفته‌اند کار می‌کند و هم به عنوان یک استارتاپ ‌استودیو مسئله‌های صنعت بیمه را استخراج می‌کند و برای‌ آن‌ها یک تیم می‌سازد تا به‌طور مستقیم روی آن‌ها کار کنند و برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنند؛ این راه‌حل‌ها را تبدیل به یک بیزینس مدل ‌کنند و به صنعت بیمه و مشتریان آن ارائه دهند. همچنین پلنت، شبکه‌ای از مشاوران صنعت بیمه است که کمک می‌کنند آموزش و مشورت در این حوزه بیشتر شود. 

جلیلی در ادامه به توضیح اینشورتک پرداخت و گفت:‌ «اینشورتک یعنی استفاده از ابزارهای تکنولوژی برای حل مشکلات شناخته‌شده در صنعت بیمه و کشف فرصت‌هایی که تا امروز آن‌ها را نمی‌دانستیم. تمرکز استارتاپ‌های این حوزه نیز روی خواسته‌ها و سلیقه مشتریان است. در صنعت بیمه هر کدام از شرکت‌ها جذابیت‌های خودشان را دارند؛ اما در آن‌ها معاشرت وجود ندارد. یکی از کارهای جذاب استارتاپ‌ها این است که این مشارکت‌ها را شکل می‌دهند. ما در حوزه نوآوری معتقدیم اگر زمین بازی بزرگتر شود، هر کس سهم بیشتری از آن خواهد داشت.»

او درباره بازار اینشورتک در ایران گفت: «امروزه موج استارتاپ‌های اینشورتکی به ایران نیز رسیده است؛ اما بیشتر در حوزه فروش بیمه‌نامه فعالیت می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی‌، توقع مشتریان زیاد شده است و حداقل چیزی که نیاز دارند سرعت بالا است. اگر یک شرکت بیمه‌ای بخواهد زنده بماند و به فعالیت‌های خود ادامه دهد، باید برای خود مدل استارتاپی تعریف کند و تمرکز خود را روی مشتری قرار دهد.»

مدیر ارتباطات پلنت باور دارد که بیشتر استارتاپ‌های اینشورتک‌ روی چالش‌های صنعت بیمه، مثل استفاده از داده‌ها برای کاهش ریسک تمرکز کرده‌اند یا به‌دنبال ایجاد محصولات جدید مانند پلتفرم‌هایی از جنس سایت‌ها و کیف‌پول‌های بیمه‌ای برای کاهش ریسک و خسارت‌دهی در صنعت بیمه هستند.

جلیلی در ادامه رویداد به معرفی برخی از استارتاپ‌های موفق دنیا در حوزه اینشورتک پرداخت و گفت: «طبق برخی از گزارش‌ها در حوزه اینشورتک، خاورمیانه جذاب‌ترین بازار برای استارتاپ‌های اینشورتکی است؛ زیرا جمعیت زیادی دارد و تقریبا ۷۰ درصد آن‌ها، استفاده زیادی از شبکه‌های اجتماعی دارند. به همین علت یک بازار شگفت‌انگیز وجود دارد و شما با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید این بازار بزرگ را بگیرید.»

در ادامه کارگاه، محمود کریمی، مدیر ارشد پلنت نیز درباره صنعت بیمه صحبت کرد و گفت: «ما در صنعت بیمه فرصت‌هایی برای نوآوری داریم. درگذشته یک سری محصولات بیمه‌ای داشتیم که مورد نیاز مشتری‌ها نبوده است؛ اما ما امروز در این کارگاه به چیزهایی فکر می‌کنیم که مشتری در این صنعت نیاز دارد. بازی نوآوری در صنعت بیمه یک بازی دو طرفه است؛ اگر یک بار از دید مشتری و یک بار از دید افرادی که پشت صحنه شرکت‌های بیمه‌ای قرار دارند به ایده‌های خود نگاه کنیم، می‌توانیم به نتیجه خوبی در این کارگاه برسیم.»

در بخش آخر کارگاه، شرکت‌کنندگان به تیم‌های چهار نفره تقسیم شدند تا راه‌حلی برای برخی از چالش‌ها و مشکلات صنعت بیمه پیدا کنند و یک بیزینس مدل برای ایده خود طراحی کنند. در انتها همه گروه‌ها ایده‌های خود را با دیگران به اشتراک گذاشتند و درباره آن‌ها بحث کردند. 

جلیلی در آخر گفت: «ما با بسط دادن این ایده‌ها در آینده می‌توانیم به نتایج خیلی خوبی برسیم. ما دوست داریم شما را به بهانه‌های مختلف در پلنت ببینیم؛ چه به عنوان صاحب ایده، چه به عنوان کسی که در صنعت بیمه فعالیتی دارد و چه به عنوان کسی که استارتاپی در این حوزه دارد. تنها فیلتری که ما برای حضور افراد در پلنت داریم، توانایی آن‌ها برای ایجاد ارزش افزوده‌ در صنعت بیمه است. گزارش‌هایی در حوزه اینشورتک در سایت پلنت قرار دارد که علاقه‌مندان می‌توانند با ثبت‌نام در سایت، از آن‌ها استفاده کنند.»

برچسب‌ها: پلنتاینشورتکصنعت بیمهاستارتاپشبکه نوآفرینی پلنت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.