هفت استراتژی پایداری
راه‎اندازی استارت‌آپ‌، تجربه‌ای شگرف و عجیب ۷.۷

هفت استراتژی پایداری

توسط علی رنجبران | ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۱۷:۲۵ | ۷ دقیقه

تحقیقات هفت عامل کلیدی برای موفقیت استارت‌آپ‌‎ها در طولانی مدت را شناسایی کرده‎اند.

راه‌اندازی یک استارت‌آپ‌ تجربه‌ای شگرف و عجیب است؛ از شعف و هیجان راه‌اندازی تا سقوط و شکستن در چند ماه بعد. چند دهه پیش، کمپانی‌های بزرگ می‌توانستند پیش‌بینی حضور خود در عرصه تجارت را برای حداقل نیم قرن آینده داشته باشند. پیش‌بینی‌ای که حالا بیشتر از 15 سال عمر نمی‌کند. استارت‌آپ‌های معمولی هم متوسط طول عمرشان تنها سه سال است.

دنیای کسب و کار امروز نیازمند سرعت و شفافیت است و کلید پایداری، ساختن چیزیست که اهمیت داشته باشد. نجات‌یافتگان این بازار برای مشتریان، سرمایه‌گذاران، نیروی کار و رقبا به انتخاب نخست تبدیل می‌شوند. کمپانی‌های موفق فضای بازار را می‌سازند و قدرت تصمیم گیری و تغییر پیدا می‌کنند.

تحقیقات هفت عامل کلیدی را برای موفقیت استارت‌آپ‌‎ها در طولانی مدت شناسایی کرده‎اند که در زیر با آنها آشنا خواهید شد.

ساخت تیم رویایی

کمپانی‌های ارزشمند به افراد شاخص و حرفه‌ای نیاز دارند تا بتوانند به سرعت نیازهای بازار را تخمین بزنند، دورنمایی تکمیل‎شده را ترسیم کنند و مهم‌تر از همه قابلیت تصمیم‌گیری و اجرا در شرایط بحرانی را داشته باشند. دوران استخدام رفقا دیگر گذشته است. افراد باهوش و با ادراک، شرکتی را بنا خواهند کرد با موفقیت بالا می‌رود و به رشد ادامه خواهد داد.

داشتن دید بلندمدت 

طبیعی است که در ابتدا هر موفقیت و تراکنشی، بهانه شادی و جشن شود، اما نباید از نگاه به تصویر بزرگ‌تر و راه دورتر غافل شد. شرکتی با ذهنیت خرید و فروش به سرعت و با کوته‌فکری به گل خواهد نشست. تصمیم‌گیری‌هایی که بازار و شرایط اجتماعی را در مقیاس وسیع مد نظر قرار می‌دهد برای بقا ضروری است. باید برای تشخیص تحولات مخرب چشمی تیزبین داشته باشید و بتوانید به سرعت از پس این تحولات بر بیایید.

پیش بینی و به اشتراک گذاشتن

آینده‌نگری و توانایی پیش‌بینی دستیاران قدرتمندی هستند که به شما امکان تخمین زدن نیازهای مصرف‌کنندگان را می‌دهند. راهبران یک استارت‌آپ‌‎ یا کمپانی باید بتوانند با آینده در ارتباط باشند. داشتن فکری باز برای انجام کارها به شیوه‎های متفاوت از ضروریات کار است. بهترین راه برای کسب اعتبار و تامین سلامت اشتیاق به اشتراک گذاشتن ایده‌ها با همتایان است.

انتخاب شرکای استراتژیک

کمپانی‌های ماندگار و ارزشمند می‌دانند که چگونه با شرکای قدرتمند ارتباط برقرار کنند و اعتمادسازی داشته باشند. برای شراکت‌هایی که به وضوح با اهداف کمپانی هم‌ساز نیستند وقت و انرژی صرف نکنید و به یاد داشته باشید که شراکت نفعی دوجانبه است. هر دو طرف با شناسایی معضلات و پیدا کردن راه‌حل به سود می‌رسند.

تمرکز روی ارزش‎ها

در بازار امروز، رقبای گرسنه مدام در حال تکاپو هستند. دیگر ارائه محصولات فوق‌العاده یا خدمات ویژه کافی نیست. باید تصور طیفی کامل از ارزش‌ها داشته باشید و بدانید مشکلات مصرف‌کننده کجای چرخه و خدمات شما شناسایی و حل می‌شوند. مشتری‌ها و موکلان به شرکتی روی خواهند آورد که منابع و راه‌حل ارائه کند.

استارت‌آپ‌‎ها حریص‎اند

از نگاه بازار و کسب و کار، یک استارت‌آپ‌‎ اهداف متفاوتی با یک کمپانی جا افتاده دارد. استارت‌آپ‌‎ها گرسنه و حریص‌اند. با رشد و بلوغ، رهبران باید آگاهانه فرهنگ و نوع نگاه را تغییر دهند. با جا افتادن و بالغ شدن استارتاپ، شاید لازم باشد تغییرات ساختاری در کمپانی به‌ وجود بیاید. این تغییر رویه باید به مرور و آرامی و با آشنایی تمام افراد صورت بگیرد.

داشتن جسارت

رو‌به‌رو شدن با موانع و تخریب‌ها و مقابله با آنها نیازمند اراده و شجاعت است. کمپانی‌هایی که موقعیت‌های جدید را کشف و روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند در حقیقت روی بقای درازمدت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. استارتاپ‌ها نیازمند دید جامع بر حال و آینده هستند تا بتوانند رشد و پایداری داشته باشند. تکامل پایدار از شروع هیجانی گرفته تا شرکتی سالم و پابرجا به معنی در تماس بودن با دنیایی است که در آن رشد می‌کنید.

 

برچسب‌ها: جهانتکنولوژیکسب‌و‌کاراستارت‌آپبازار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی رنجبران

علی رنجبران

علی رنجبران دانش آموخته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۸۳ در نشریات دانشجویی و سپس به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. علی رنجبران سابقه دبیری تحریریه، دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.