آینده خودرو در دست استارتاپ‌ها است
سورنا ستاری: ۸

آینده خودرو در دست استارتاپ‌ها است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۳:۴۷ | ۸ دقیقه

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه ایران با کمک استارتاپ ها در حوزه طراحی و تولید خودروهای برقی و الکتریکی آینده روشنی خواهد داشت، گفت: توانمندی جوانان ما در تمام حوزه ها اثبات شده است، فقط باید آنها را باور کنیم.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های صنعت خودرو، گفت: آینده صنعت خودرو در دستان توانمند جوانان و استارتاپ ها است و این نسل نوین می توانند آینده این صنعت را تامین کنند.

ستاری  با اشاره به اینکه فرق کارخانه داری با صنعت در این است که در کارخانه داری به دانشگاه، نیروی کارآفرین و نخبگان نیازی نیست گفت: نباید فراموش کنید که ما کارخانه دار هستیم نه صنعتگر. به این معنی که بخش دانشی صنعت که ارزش افزوده می آفریند را نداریم و فقط مونتاژکاریم.

رییس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه محصول، حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و پول دولتی محصول ساز نیست افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حامی شکل گیری صنعت است نه کارخانه. چون کارخانه داری همین کاری است که ما آن را با صنعت اشتباه گرفته ایم.

رییس ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در ادامه گفت: در صنعت است که می توانیم به طراحی و تولید محصول برسیم؛ اما در کارخانه داری فقط مونتاژ می کنیم.مونتاژ کاری یعنی اینکه وقتی در دوران تحریم قرار داریم از کشور چین محصول وارد می کنیم و در زمان صلح و نبود تحریم، محصولات را از کشور فرانسه تامین می کنیم اما هیچ تلاشی برای تولید و طراحی محصول خودمان نمی کنیم.‌

استارتاپ ها نیروی انسانی مورد نیاز زیست بوم دانش بنیان را تامین می کنند

رییس ستاد توسعه فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اینکه در واقع استارتاپ ها به تامین نیروی انسانی مورد نیاز اکوسیستم دانش بنیان می پردازند و هیچ وقت از بین نمی روند، اظهار داشت: این استارتاپ ها یا تبدیل به شرکت دانش بنیان می شوند یا به تزریق و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز اقتصاد دانش بنیان مشغول خواهند شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه بیان کرد: صنعت خودروی فعلی در کشور به طراحی و تولید محصول ایرانی توجهی ندارد و خط تولید را که ارزش افزوده آن به دیگر کشورها می رسد و مرز دانش محسوب می شود را ندارد.

ستاری در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه برای مونتاژکاری به دانشگاه، نیروی کارآفرین و نخبه نیازی نداریم چون این حوزه هیچ پیوندی با دانشگاه نخواهد داشت و به منابع زیرزمینی وابسته است افزود: پویایی محصول ذات صنعت است و این صنعت پویا می تواند با دانشگاه و اکوسیستم فناوری و نوآوری پیوند داشته باشد. 

رییس ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته  با بیان اینکه کارخانه داری آدرس غلطی از تولید محصول به جامعه می دهد گفت:ما زمانی می توانیم مدعی تولید محصول شویم که با اتکا به نیروی نوآور و نخبه به طراحی و تولید محصول برسیم نه اینکه با مونتاژ کاری یک محصول غیرپویا را کنار هم بچینیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آینده خودروسازی کشور در دستان توانمند استارتاپ ها است، گفت: اگر در ایران به اکوسیستم فناوری و نوآوری و شکل گیری استارتاپ ها توجه شود، آینده همه صنایع خصوصا صنعت خودرو روشن خواهد شد.

ستاری در ادامه این گردهمایی نمایشگاه محصولات فناورانه شرکت ها و استارتاپ های صنعت خودرو را افتتاح کرد. این نمایشگاه با حضور و ارائه دستاوردهای فناورانه ۸۲ شرکت دانش بنیان، ۱۳ شرکت خودروساز بزرگ و ۱۳ صنعت کشور به مدت سه روز در صندوق نوآوری و شکوفایی برپا است.

در اولین روز از گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های حوزه صنعت تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۴۹ میلیارد تومان بین شرکت تجارت الکترونیک عرش گستر و صنایع قطعات الکترونیک ایران در خصوص تامین واحد ایربگ در خودروها با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به امضا رسید.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریسورنا ستاریصنعت خودرو‌سازیاستارتاپخودرو
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.