۱۳۵ قلم داروی راهبردی و ماده اولیه «ایران‌ساخت» می‌شود
ستاری در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه «ایران فارما»: ۸

۱۳۵ قلم داروی راهبردی و ماده اولیه «ایران‌ساخت» می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۱۳:۳۸ | ۸ دقیقه

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از حمایت‌های زیرساختی برای تولید فرآورده‌های دارویی ایران ساخت گفت.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه ایران فارما با اشاره به توانمندی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در تولید فرآورده‌های دارویی زیستی و نوترکیب گفت: این حوزه راهبردی و اقتدارآفرین برای کشور به شمار می رود. توانمندی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های داخلی، ارزش تولیداتمان  در این حوزه را به حدود ۱.۲ میلیارد دلار رسانده است.

ستاری با بیان این‌که ایران در حوزه های دانشی داروهای زیست فناوری و بیوتیک به صورت ذاتی توانمندی و برتری داریم، افزود:  شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های موفق کشور بخش قابل توجهی از تولیدات این حوزه فناوری را به خود اختصاص داده اند؛ به طوری که بیش از پنجاه درصد تولیدات دارویی مان که صادر می شود از این حوزه است.

وی به فرصت های بالقوه برای  رونق صنعت دارویی کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی اشاره کرد و افزود:سرمایه  گذاری های میلیاردی روی این حوزه توسط بخش خصوصی نشان می دهد زیست فناوری به حوزه‌ای درآمدزاد تبدیل شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از تولید ایران ساخت فرآورده های دارویی راهبردی که در تحریم قرار دارند، گفت و ادامه داد:از سال گذشته با اجرای برنامه خودکفایی در تولید دارو را آغاز کرده‌ایم، ۲۷ داروی بیولوژیک ،۵۰ داروی شیمیایی و ۵۸ ماده اولیه دارویی که ۵۷۰ میلیون دلار ارزبری دارد به مدد شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها ایران ساخت می شود.

ستاری از آغاز فرآیند تولید ایران ساخت نیازهای دارویی و شیمیایی یادشده گفت و ادامه داد: قراردادها با شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها برای تولید این فرآورده ها و مواد اولیه، منعقد شده است. به زودی با ورود این فرآوردها به  بازار، نیاز کشور به این اقلام فناورانه و راهبردی به مدد تولیدات ایران ساخت برطرف می¬شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از تحقق معافیت های مالیاتی برای حمایت از تولید دارویی ایران ساخت گفت و ادامه داد: یکی از گام های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تحقق معافیت های مالیاتی بوده است؛ تلاش کردیم این معافیت های مالیاتی در تحقیق و توسعه شرکت ها و تولید محصولات نوآورانه و جدید، اثرمند شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، بر ضرورت عزم جدی و همدلی برای رفع وابستگی در حوزه غذا تأکید کرد و گفت: ما در حوزه غذا به ویژه در حوزه های دام، طیور و آبزیان وابستگی های جدی داریم. این وابستگی در بحث های دانشی خود را نمایان تر می کند. سنتی بودن و فاصله این حوزه ها از فناوریهای روز و موضوعات دانشی مشکلاتی ایجاد کرده است که باید با حمایت از نوآوری و دانش جوانان خلاق شرکت های دانش بنیان و استارتاپی برطرف شود.

ستاری از برنامه جدی حمایتی برای برطرف ساختن ساخت نیازها در حوزه غذای دام ، طیور و آبزیان گفت و اضافه کرد:  البته در حوزه گیاهان هم گام هایی برداشته شده است. این حوزه بسیار بکری برای تولید ایران ساخت به شمار می رود؛ اگرچه شبکه های وارداتچی بر این حوزه سایه گسترده اند، اما همه باید تلاش کنیم تا این حوزه را به نفع شرکت های دانش بنیان داخلی بازپس گیری کنیم. زیرا علاوه بر نیاز و تقاضا، دانش و نیروی انسانی خلاق و توانمند در این حوزه وجود دارد. 

بازدید از دستاوردهای فناورانه ایران فارما

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین با حضور در نمایشگاه ایران فارما، ازتازه ترین دستاوردهای فعالان دانش بنیان و استارتاپی ایرانی و خارجی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده بود بازدید کرد.

پنجمین نمایشگاه بین المللی «ایران فارما» (دارو و صنایع وابسته)، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون اقتصادی وزیر امور خارجه افتتاح شد 

نمایشگاه «ایران فارما»از امروز تا چهارم مهرماه در محل مصلی امام خمینی(ره) میزبان فعالان دانش بنیان و فناور این حوزه خواهد بود. 

این نمایشگاه توانمندی شرکت های تولیدکننده، توزیع کننده، تامین کننده ماشین آلات، مواد اولیه دارویی شرکت های دارویی نوترکیب، شرکت های دانش بنیان، شرکت های تولیدکننده داروهای گیاهی، مکمل های رژیمی و غذایی، صنایع چاپ و بسته بندی دارو، مراکز تحقیقاتی و مراقبتی دارو را به نمایش می گذارد.  

بیش از 550 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه پنجمین دوره نمایشگاه «ایران فارما» حضور دارند که ۴۰۰ شرکت داخلی و ۱۵۰ شرکت خارجی هستند و از سی کشور دنیا دستاوردهای خود را به نمایش درآورده اند.

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریایران ساختاستارتاپشرکت‌های دانش‌بنیانایران فارما
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.